Autor: Lidia Białoń
ISBN: 978-83-7488-153-1
ILość stron: 392
Data wydania: 03/2010
Wiedza o innowacjach, którą przekazujemy w tej publikacji może być adaptowana w wielu dziedzinach działalności menedżerskiej. Treść książki prezentuje w szerszej perspektywie problematykę innowacji we współczesnym przedsiębiorstwie. Dostarczamy menedżerom instrumentów pomagających w tworzeniu strategii innowacji. Może też służyć studentom szkół wyższych, a również słuchaczom studiów podyplomowych.
Innowacja jest efektem całego procesu innowacyjnego, więc zarządzać należy całym procesem innowacyjnym. Tłem wszystkich rozważań dotyczących zarządzania działalnością innowacyjną na wszystkich poziomach jest gospodarka oparta na wiedzy.
Współczesne zarządzanie działalnością innowacyjną na każdym z wymienionych szczebli będzie rozpatrywane w następujących perspektywach: • globalizacji; • wiedzy i nauki jako czynnikach sprawczych wszelkich działań innowacyjnych; • ekologicznej, co oznacza, że wszelkie decyzje o wdrażaniu pomysłów innowacyjnych muszą być nakierowane na poszanowanie zasobów przyrody; • konkurencji – bowiem w takich warunkach ekonomicznych żyjemy.
W niniejszej pracy prezentowane będą przede wszystkim ekonomiczne i społeczne aspekty zarządzania.
Rozdziały:
1. Zręby teorii innowacji 1.1. Pojęcie innowacji 1.2. Proces innowacyjny 1.3. źródła innowacji 1.4. Łańcuch tworzenia wartości innowacji
2. Potencjał działalności innowacyjnej 2.1. Pojęcie potencjału działalności innowacyjnej 2.2. Elementy potencjału dzia?alności innowacyjnej 2.3. Pomiar potencjału działalności innowacyjnej
3. Systemy i makrosystemy innowacji opartej na wiedzy 3.1. Wprowadzenie 3.2. Makrosystem innowacji w ramach UNESCO i UNIDO 3.3. Systemy i makrosystemy innowacji w USA 3.4. Systemy zarządzania wiedzą i innowacjami w Japonii 3.5. System zarządzania wiedzą i innowacjami w Unii Europejskiej (UE) 3.6. Strategia Lizbońska UE 3.7. Narodowe systemy i makrosystemy innowacji opartej na wiedzy 3.8. Narodowy Makrosystem Innowacji opartej na wiedzy w Polsce 3.8.1. Strategia Rozwoju Kraju (SRK) 3.8.2. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO) a Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (POIG) 3.8.3. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
4. Regionalne Systemy Innowacji 4.1. Istota Regionalnego Systemu Innowacji i zasady jego budowy 4.2. Parki technologiczne i grona komputeks.pl 4.3. Regionalne Systemy Innowacji a Regionalne Strategie Innowacji 4.4. Wdrażanie Regionalnych Systemów Innowacji 4.5. Doświadczenie polskich regionów w budowie Regionalnych Systemów Innowacji 4.6. Podsumowanie
5. Firma innowacyjna 5.1. Istota i cechy firmy innowacyjnej 5.2. Aktywność innowacyjna firm innowacyjnych 5.3. Mierniki aktywności innowacyjnej firm 5.4. Elementy zarządzania działalnością innowacyjną w firmie innowacyjnej 5.5. Psychologiczne aspekty działań innowacyjnych
6. Strategie innowacji 6.1. Strategie innowacji w ogólnych strategiach firmy 6.2. Diagnoza uwarunkowań działalności innowacyjnej firmy 6.3. Audyt technologiczny 6.4. Rodzaje strategii innowacji 6.5. Możliwość zastosowania strategicznej karty wyników (SKW) w sporządzaniu i realizacji strategii innowacji 6.6. Baza informacyjna dla strategii działalności innowacyjnej
7. Korzyści i koszty działalności innowacyjnej 7.1. Interpretacja korzyści i kosztów działalności innowacyjnej 7.2. Problem efektywności działalności innowacyjnej 7.3. Metody szacowania kosztów i korzyści oraz efektywności działalności innowacyjnej 7.4. Wartość firmy a innowacje 7.5. Podsumowanie
8. Finansowanie projektów innowacji 8.1. Wprowadzenie 8.2. Projekt innowacji 8.3. Potencjalne źródła finansowania projektów innowacji 8.4. Uwarunkowania wyboru źródła finansowania projektu innowacji 8.5. Procedury przygotowania projektu innowacji do wystąpienia o uzyskanie śodków finansowych na jego realizację 8.6. Propozycje rozwiązań finansowych dla wdrożeń projektów innowacji stanowiących rezultaty badań naukowych programu wieloletniego 8.7. Zakończenie
9. Marketingowe wsparcie procesów innowacyjnych 9.1. Ogólna charakterystyka marketingowego wsparcia procesów innowacyjnych 9.2. Rynek innowacji i jego uczestnicy 9.3. Marketing w instytucjach generujących pomysły nowych rozwiązań innowacyjnych 9.4. Marketing w jednostkach sfery nauki 9.5. Marketingowy kontekst procesu innowacyjnego na poziomie przedsiębiorstw
10. Interakcje między wizerunkiem, tożsamością i reputacją firmy a działalnością innowacyjną 10.1. Wstęp 10.2. Tożsamość, wizerunek i reputacja w kontekście działalności Innowacyjnej 10.3. Innowacyjny wizerunek firmy w gospodarce opartej na wiedzy 10.4. Tożsamość i audyt tożsamości w kontekście działalności innowacyjnej 10.5. Wizerunek w kontekście działalności innowacyjnej 10.6. Reputacja w kontekście działalności innowacyjnej 10.7. Zakończenie
11. Świadomośś innowacyjna społeczeństwa 11.1. Drogi rozwoju świadomości innowacyjnej 11.2. Organizacje pozarządowe – innowacja społeczna powstała w wyniku zmiany świadomości społecznej w latach 1989–2008 11.3. Podnoszenie innowacyjności gospodarki w programach wyborczych partii politycznych
Zarządzanie działalnością innowacyjną
|