Redukcja kosztów przedsiębiorstw i łańcuchów dostaw przy zachowaniu założonego poziomu obsługi klienta to podstawowy cel optymalizacji funkcjonowania systemów i realizacji procesów logistycznych. Osiąganie założonych rezultatów w sferze efektywności i skuteczności wymaga całościowego podejścia do problemu optymalizacji działań logistycznych.
Proces ten nie może być traktowany w sposób wycinkowy, gdyż suboptymalizacja realizowana w jednym segmencie łańcucha dostaw zawsze powoduje wzrost kosztów w innym jego ogniwie. Dlatego też, należy na ten problem patrzeć przekrojowo w aspekcie relacji trade off a sumaryczne koszty logistyczne, które są efektem optymalizacji muszą być niższe niż przed rozpoczęciem przedmiotowego procesu.
Spojrzenie całościowe na problem optymalizacji wymaga od logistyków dużej wiedzy merytorycznej. Oczywiście należy pamiętać, że operacja optymalizacji ma swoje ograniczenia, przekroczenie których może skutkować kosztami utraconej sprzedaży, mogącymi przybierać różne formy, niemniej zawsze skutkujące stratami dla przedsiębiorstwa i łańcucha dostaw.
Z logistycznego punktu widzenia optymalizacja to nie tylko starania w obszarze redukcji kosztów, to także sposób na zwiększenie obrotu poprzez wzrost konkurencyjności w danym segmencie rynku przy zachowaniu akceptowalnej dostępności produktu, niezależnie czy jest on towarem czy usługą.
W działaniach logistycznych, których celem jest optymalizacja kosztów należy pamiętać, że poziom obsługi klienta, obroty i koszty logistyczne to system „naczyń połączonych”, który określa granice opłacalności tego procesu w oparciu o „swoisty próg rentowności”, wyznaczony standardami realizacji dostaw akceptowanymi przez klienta, poniżej których odchodzi on do konkurencji.
Spis treści:
Część I. Strategiczne uwarunkowania funkcjonowania systemów logistycznych
1. Strategie łańcuchów dostaw i kształtowanie w nich wartości – Ewa Kowalska-Napora 13 1.1. Topologia przestrzeni, regularność i efektywna złożoność a zamrożone przypadki w sieci logistycznej 13 1.2. Inżynieria wartości a strategie łańcuchów dostaw 15 Streszczenie/Summary 18 Bibliografia 19
2. Usługi logistyczne jako element przewagi konkurencyjnej w funkcjonowaniu europejskich operatorów pocztowych – Marek Gogołkiewicz 21 2.1. Geneza przekształceń w sektorze przedsiębiorstw pocztowych 21 2.2. Rozwój usług logistycznych w Post AT (Osterreichische Post) 23 2.3. Rozwój usług logistycznych w Deutsche Post DHL 25 Streszczenie/Summary 30 Bibliografia 31
3. Strategia rynkowa dla polskich lokalnych portów lotniczych – Dariusz Tłoczyński 33 3.1. Strategia rynkowa jako determinanta rozwoju przedsiębiorstw 33 3.2. Uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju małych portów lotniczych w Polsce 35 3.3. Przesłanki funkcjonowania i rozwoju lokalnego portu lotniczego 39 3.4. Wytyczne dla strategii rynkowej lokalnego portu lotniczego 43 Streszczenie/Summary 46
4. Polska krajem tranzytowym w strukturze transportowej Unii Europejskiej – Tomasz Kubica 47 4.1. Przyczyny powstania wspólnego transportu w Unii Europejskiej 47 4.2. Charakterystyka korytarzy transportowych na terenie Unii Europejskiej 49 Streszczenie/Summary 52 Bibliografia 53
5. Poprawa dostępności transportowej województwa pomorskiego jako warunek zwiększenia efektywności obsługi logistycznej w regionie – Małgorzata Wach-Kloskowska, Elżbieta Adamowicz 5.1. Rola infrastruktury transportowej w procesach logistycznych 56 5.2. Ocena infrastruktury transportowej jako wyznacznik dostępności województwa pomorskiego 57 5.3. Inwestycje w infrastrukturę transportową jako priorytety poprawy dostępności transportowej województwa pomorskiego 60 Streszczenie/Summary 65 Bibliografia 66
Część II. Efektywność i skuteczność systemów oraz procesów logistycznych
6. The Exactearth Satelite – Ais Benefi ts for the Maritime Transport – Ryszard K. Miler 71 6.1. Satellite AIS 73 6.2. Distribution of the exactAIS data 75 6.3. Benefi ts for Maritime Transport Operators 77 Summary/Streszczenie 85 Bibliography 85
7. Funkcje centrum logistyki naftowej w rozwoju Portu Gdańsk jako ogniwa łańcucha dostaw – Adam Mytlewski 87 7.1. Centrum logistyki naftowej w Gdańsku – istota i geneza 87 7.2. Dobre praktyki funkcjonowania operatorów i centrów logistyki naftowej 91 7.3. Projekcja funkcji centrum logistyki naftowej w Gdańsku w obsłudze łańcuchów dostaw 96 Streszczenie/Summary 101 Bibliografia 101
8. Funkcjonowanie terminalu przewozów masowych na przykładzie Bałtyckiej Bazy Masowej – Bohdan Pac 103 8.1. Rola i zadania morskich terminali przeładunkowych w łańcuchach dostaw 104 8.2. Bałtycka Baza Masowa 108 8.3. Wewnętrzne łańcuchy dostaw w Bałtyckiej Bazie Masowej 110 8.3.1. Wewnętrzny łańcuch dostaw nawozów sypkich 111 8.3.2. Wewnętrzny łańcuch dostaw nawozów płynnych 112 8.4. Perspektywy rozwoju Bałtyckiej Bazy Masowej 113 Streszczenie/Summary 118 Bibliografia 119
9. Determinanty jakości usług portowych – Tomasz Nowosielski 121 9.1. Charakterystyka usług portowych 121 9.2. Jakość usług portowych 127 9.3. Model jakości usług portowych 131 Streszczenie/Summary 134 Bibliografia 135
Część III. Organizacja procesów i systemów logistycznych
10. Przepływ strumienia materiałów w systemie logistycznym produkcji – Radosław Drozd 139 10.1. Wpływ koncentracji produkcji na przepływ strumienia materiałów 139 10.2. Wpływ specjalizacji produkcji na przepływ strumienia materiałów 140 10.3. Cechy wyrobów a przepływ strumienia materiałów 141 10.4. Warunki produkcyjno-organizacyjne a przepływ strumienia materiałów 143 10.5. Struktura systemu produkcyjnego i jej oddziaływanie na przepływ strumienia materiałów 146 Streszczenie/Summary 148 Bibliografia 149
11. Wsparcie logistyczne remontów i zaopatrzenia okrętów Marynarki Wojennej RP – Stanisław Bruski, Mariusz Jankowski 151 11.1. Struktura i działanie logistyki w Siłach Zbrojnych RP 152 11.2. Wsparcie logistyczne remontów 154 11.3. Wsparcie logistyczne zaopatrzenia 155 Streszczenie/Summary 158 Bibliografia 159 Załącznik 1. Obieg protokołów stanu technicznego dla UiSW planowanego do spisania z ewidencji SZ dla sprzętu eksploatowanego w kraju 159 Załącznik 2. Obieg protokołów stanu technicznego dla UiSW planowanego do spisania z ewidencji SZ dla sprzętu eksploatowanego w PKW poza granicami kraju
12. Czynniki ryzyka w przewozach intermodalnych lądowo-morskich – Dorota Książkiewicz 161 12.1. Czynniki ryzyka transportowego 162 12.2. Realizacja intermodalnych procesów przewozowych a ryzyko transportowe 163 12.3. Ryzyko występujące w morskich odcinkach transportu intermodalnego 165 12.4. Ryzyko występujące w lądowych odcinkach transportu intermodalnego 166 Streszczenie/Summary 167 Bibliografia 168
13. Planowanie tras z wykorzystaniem narzędzia Solver jako zadanie logistyczne w małej firmie – Anna Baj-Rogowska 169 13.1. Specyfika przedsiębiorstwa i realizowanych procesów transportowych 170 13.2. Solver, jako narzędzie optymalizacji procesów logistycznych 171 Streszczenie/Summary 177 Bibliografia 178
14. Wybrane problemy logistycznej obsługi samolotów w portach lotniczych – Dariusz Tłoczyński 179 14.1. Przedsiębiorstwa transportu lotniczego 179 14.2. Przebieg obsługi logistycznej samolotów 185 Streszczenie/Summary 187 Bibliografia 188
Optymalizacja systemów i procesów logistycznych
|