• W jaki sposób los człowieka jest złączony z losem Wszechświata? • Jaki jest bilans kilku wieków współistnienia chrześcijaństwa i nauk przyrodniczych? • Dlaczego Wielkie Pytanie nie powoduje, że inne pytania są małe?
Chrześcijaństwo stworzyło system wartości, który – zrośnięty z europejską kulturą – legł u podstaw ideałów do dziś kształtujących wiele postaw współczesnego człowieka. Nauki empiryczne nie tylko doprowadziły do eksplozji nowoczesnej techniki, zmieniającej oblicze świata, ale wytworzyły specyficzny styl myślenia; styl, który – choć w swej istocie dostępny dla nielicznych – stał się obowiązującą regułą niemal dla wszystkich. Niestety, wraz z powstaniem empirycznej metody badania świata drogi myśli religijnej i myśli naukowej rozeszły się.
Co zrobić, by myśl teologiczna współgrała ze współczesnymi naukami, których symbolem jest „nowa fizyka”?
Nie chciałbym stwarzać wrażenia, iż uważam, że głównym zadaniem Kościoła jest patronowanie nauce czy też penetrowanie środowisk naukowych przez odpowiednio wykształconych duchownych. Sądzę natomiast, że uczestniczenie w życiu naukowym współczesności i rozumienie jego przejawów, w stopniu większym niż obecnie, jest jednym z elementów misji Kościoła. Nawet brak wystarczającej liczby duchownych nie powinien usprawiedliwiać rezygnacji z wypełniania tej misji.
Spis treści:
Wprowadzenie Nowe i stare w fizyce i teologii
Część I - Teologia i nauki z różnych punktów widzenia
Rozdział 1 Trzysta lat współistnienia Kościoła i nauk przyrodniczych Moralność myślenia Od teologii do nauk Dwa nurty Szansa Co robić? Uwagi na zakończenie Rozdział 2 Nowa fizyka – perspektywy trwającej rewolucji Wprowadzenie Rewolucja scholastyczna Rewolucja klasyczna Rewolucja kwantowo-relatywistyczna „Nowa fizyka” W świecie permanentnej rewolucji Rozdział 3 Konflikt „nauka – wiara” w okresie postpozytywistycznym Pierwsze fazy konfliktu Agresywna metoda Klęska pozytywizmu Teoria dwu płaszczyzn Fizycy i filozofowie Ewolucja metody
Rozdział 4 Archimedes i współczesna teologia Teologia nauki Trzy naukowe tradycje Teza Nieudana próba Kilka wniosków Rozdział 5 Nowa fizyka i nowa teologia Czego uczy historia? Dziedzictwo pozytywizmu Zwrot ku filozofii Inicjatywy Tendencje doktrynalne Część II - Pytania otwarte
Rozdział 6 Ewolucja kosmologiczna – problem i pytania Ewolucjonizm metodologiczny Osobliwość początkowej osobliwości Jak usprawiedliwić początkową osobliwość? Zasada antropiczna Nieprawdopodobny początek Strategia pytań Rozdział 7 Stworzenie a ewolucja Program teologii nauki Dwa punkty widzenia: ewolucja i stworzenie W stronę teologii stworzenia O zmianę perspektywy
Nowa fizyka i nowa teologia
|