Autor: Mirosława Lasek, Bartosz Otmianowski
ISBN: 978-83-88311-85-9
Ilość stron: 104
Data wydania: 2007
Wzrost popularności ukierunkowaniana na procesy biznesowe (gospodarcze) nasilił poszukiwanie narzędzi sprawnego modelowania procesów, ich analizy, optymalizacji oraz automatycznego tworzenia aplikacji realizujących te procesy w środowsiku informatycznym.
Przykładem takiego narzędzia, które zdobyło dzięki swoim zaletom ogromne uznanie jest Business Process Modeling Notation, opisywane i znane najczęściej pod skrótem BPMN. Towarzyszy mu specjalny język BPEL oparty na XML i służący do tworzenia kodu programu realizującego proces opisany za pomocą BPMN.
BPMN stał się graficznym standardem modelowania opisów ukierunkowanych na procesy biznesowe oraz standardem opisu usług sieciowych Web. Proponuje semantykę i syntaktykę języka budowy diagramów, służących opisowi procesów.
Rozdziały:
1. Wprowadzenie do metodyki opisywania procesów biznesowych BPMN (Business Process Modeling Notation) i języka kodowania BPEL (Business Process Execution Language) 6 1.1. Geneza powstania BPMN 8 1.2. Założenia BPMN 11 1.3. Miejsce metodyki BPMN i języka BPEL w środowisku tworzenia systemów informatycznych 13
2. BPMN - metodyka opisywania procesów biznesowych 14 2.1. Typy procesów opisywanych za pomocą BPMN 14 2.1.1. Proces wewnętrzny (private, internal business process) 14 2.1.2. Proces publiczny - tzw. wychwytujący (abstract, public process) 15 2.1.3. Proces kooperacji B2B (collaboration global process) 16 2.2. Elementy diagramów opisu procesów biznesowych 17 2.2.1. Tory i pasy (swimlanes - pools, lanes) 18 2.2.2. Linie łączące (connecting objects). 19 2.2.3. Elementy aktywne opisu (flow objects) 20 2.2.4. Elementy nieaktywne opisu (artifacts) 35 2.3. Mechanizmy notacji BPMN 37 2.3.1. Synchronizacja procesów poprzez przesyłanie wiadomości (Message Flows) 38 2.3.2. Mechanizm przepływu wyjątkowego (Exceptions Flow) 39 2.3.3. Mechanizm podprocesów wbudowanych (Embedded Subprocesses) 40 2.3.4. Mechanizm kompensacji (Compensation) 41
3. Implementacja BPMN w iGrafx 42 3.1. BPMN a iGrafx 42 3.2. Tworzenie diagramów zgodnych z notacją BPMN 45 3.3. Reguły stosowania standardu BPMN w opisach procesów za pomocą programu iGrafx 46 3.3.1. Implementacja torów i pasów w iGrafx 46 3.3.2. Linie łączące 48 3.3.3. Implementacja elementów aktywnych 49 3.3.4. Elementy nieaktywne - artefakty w iGrafx 54 3.3.5. Implementacja mechanizmów w iGrafx 56 3.4. Różnice między diagramami iGrafx a diagramami standardu BPMN 63 3.5. Menu właściwości (iGrafx Guide) 64 3.6. Sygnalizacja błędów 65 3.7. Zmiana typu diagramu 66
4. Przykłady modeli procesów zgodnych ze standardem BPMN i zbudowanych za pomocą programu iGrafx 67 4.1. Dostarczanie leków w szpitalu - proces wewnętrzny (private internal business process) 69 4.1.1. Diagram procesu 69 4.1.2. Przeprowadzanie symulacji i przedstawianie wyników 72 4.2. Proces głosowania - przykład procesu publicznego (abstract, public process) 74 4.2.1. Cykl dyskusji -proces wewnętrzny (private internal business process) 77 4.2.2. Zbieranie głosów - proces wewnętrzny (private intenal business process) 78 4.2.3. Przeprowadzenie symulacji i przedstawienie wyników 79 4.3. Proces sprzedaży książek - proces kooperacji, współpracy (collaboration, global process) B2B 80 4.3.1. Przesłanie wiadomości pomiędzy dwoma zadaniami 82 4.3.2. Przeprowadzanie symulacji i przedstawianie wyników 84 4.4. Proces udzielenia dotacji - proces kooperacji, współpracy (collaboration, global process) B2B 88 4.4.1. Przesłanie wiadomości pomiędzy dwoma zadaniami 89 4.4.2. Przeprowadzenie symulacji i przedstawienie wyników 93
5. Podsumowanie 99 5.1. Uwagi o praktyce wdrażania metodyki BPMN 99 5.2. BPMN i BPEL w zastosowaniach - dotychczasowe doświadczenia 99
Literatura 100
Załącznik. Wykorzystywane skróty i oznaczenia 102
BPMN standard opisywania procesów biznesowych Budowa modeli procesów BPMN w iGrafx --- Pozycja niedostępna.---
|