Autor: Piotr Szynkiewicz
ISBN: 978-83-922426-6-6
Ilość stron: 76
Data wydania: 2007
Balanced Scorecard (strategiczna karta wyników lub zrównoważona karta wyników) to koncepcja zarządzania, która opisuje i precyzuje, jakie parametry powinny być mierzone w firmie, aby kierownictwo mogło jak najlepiej ocenić jej efektywność w realizowaniu strategii oraz adekwatność samej strategii.
Projekt Balanced Scorecard to prezentacja celów firmy w postaci mapy ich wzajemnych powiązań przyczynowo-skutkowych oraz mierników wyróżnionych w czterech perspektywach: perspektywie finansowej, klienta, procesów wewnętrznych i rozwoju.
Wdrożenie Balanced Scorecard oznacza usprawnienie systemu zarządzania organizację w wyniku czego pracownicy i menedżerowie:
• znają swoją rolę w realizacji strategii,
• korzystają z narzędzi pomiaru własnej efektywności,
• rozumieją wpływ swojej pracy na rezultaty uzyskiwane przez innych,
• wspierają się wzajemnie w osiąganiu wyznaczonych celów,
• otwarcie wyrażają swoją opinię dotyczącą możliwości doskonalenia wyników organizacji.
Rozdziały:
Geneza koncepcji Balanced Scorecard
Podstawowe zatożenia Balanced Scorecard
Pomiar dokonań jako główny warunek sprawności zarządzania
Pomiar wyników finansowych uzupełniony o pomiar dokonań w innych perspektywach działania firmy
Prespektywy oceny firmy i jej strategii zgodnie z BSC
Hierarchia perspektyw BSC
Plan działań operacyjnych - cele, mierniki, inicjatywy, harmonogramy i budżety
Kiedy wdrażać, a kiedy zaniechać wdrożenia Balanced Scorecard?
Przykładowe cele projektu BSC
Zdolność firmy do wdrożenia Balanced Scorecard
Warunki sukcesu projektu Balanced Scorecard
Umiejscowienie BSC w strukturze organizacyjnej
Definicja wdrożenia Balanced Scorecard
Metodyka wdrożenia BSC
Krok 1 Ustalenie celu i zasad realizacji projektu BSC
Krok 2 Prace poprzedzające opracowanie BSC
BSC a zarządzanie strategiczne
BSC a zarządzanie wartością firmy i ekonomiczna wartość dodana
BSC z zarządzanie relacjami z klientem/(CRM)
Krok 3 Opracowanie mapy strategii
Mapa strategii - związki logiczne między celami
Mapa ilustruje cele strategiczne w sposób kompletny, wyłączny i indywidualny
Mapa jest uporządkowana jest zgodnie z logikę perspektyw BSC
Wszystkie cele przedstawione na mapie są powiązane wertykalnie zgodnie z kolejnością perspektyw
Mapa celów instytucji non profit lub jednostki organizacyjnej nie będącej centrum zysku
Weryfikacja mapy strategii
Krok 4 Opis celów strategicznych
Opis celów przy użyciu definicji i mierników
Cele a mierniki
Mierniki prowadzące i wynikowe
Odpowiedzialność za osiąganie celów
Krok 5 Kaskadowanie strategii
Kaskadowanie celów
Zasady i metody kaskadowania celów
Wzorcowe BSC dla kiku jednostek zależnych
Niezależne BSC jednostki podległej
BSC jednostki pomocniczej
Przyporządkowanie zadań indywidualnych do BSC
Krok 6 Opracowanie planu operacyjnego uwzględniającego BSC
Inicjatywy strategiczne
BSC a zarządzanie projektami
Krok 7 Sporządzenie raportów BSC - controlling procesów
Systemy informatyczne wspierające BSC
Krok 8 Zapewnienie komunikacji i akceptacji projektu BSC
Krok 9 Opracowanie systemu oceny pracowników opartego na BSC
BSC a zarządzanie zasobami ludzkimi
Krok 10 Integracja systemów zarządzania
Integracja systemu zarządzania przedsiębiorstwem na podstawie BSC
BSC a zarządzanie procesami - znaczenie perspektywy procesowej
BSC a planowanie, budżetowanie i controlling
Słownik
Balanced Scorecard - pomiar który motywuje Przewodnik wdrożenia --- Pozycja niedostępna.---
|