Tytuł: | Zarządzanie wiedzą | Autor: | Ashok Jashapara | ISBN: | 978-83-208-2092-8 | Ilość stron: | 388 | Data wydania: | 10/2013 (wydanie 2) | Oprawa: | Miękka | Format: | 16.2x23.7cm | Wydawnictwo: | PWE | Cena: | 64.90zł |
Podręcznik zawiera kompleksowe, spójne i interesujące omówienie rozmaitych aspektów, koncepcji i najważniejszych problemów związanych z zarządzaniem wiedzą.
Poszczególne elementy składające się na zarządzanie wiedzą zostały podzielone na pięć kategorii, odpowiadających pięciu częściom książki: • istota wiedzy (dane, informacje, historia zarządzanie wiedzą, filozoficzne koncepcje wiedzy), • wykorzystywanie wiedzy (kapitał intelektualny, nurty w zarządzaniu strategicznym, perspektywa zarządzania wiedzą), • generowanie wiedzy (narzędzia zarządzania wiedzą, systemy zarządzania wiedzą), • artefakty wiedzy (narzędzia zarządzania wiedzą, systemy zarządzania wiedzą), • aktywizowanie wiedzy ( warunki, sieci wiedzy, zarządzanie zmianą).
Analiza tych zagadnień została wzbogacona licznymi przykładami z praktyki działania globalnych organizacji. Dzięki temu Czytelnik poznaje pewne ogólne, praktyczne wzorce oraz otrzymuje wskazówki inspirujące do rozważań i zagłębiania wybranych kwestii.
Książka jest przeznaczona dla studentów, m.in. zarządzania, socjologii, ekonomii, a także kierowników różnych szczebli i menedżerów.
Jest adresowana do wszystkich, którzy poszukują wszechstronnego omówienia teoretycznych koncepcji i najlepszych rozwiązań w zakresie zarządzania wiedzą.
Spis treści:
Część I. Istota wiedzy
Rozdział 1. Wprowadzenie do zarządzania wiedzą Zarządzanie wiedzą — zintegrowane podejście Wstęp Gospodarka oparta na wiedzy Jak rozumieć zarządzanie wiedzą? Czy zarządzanie wiedzą to tylko chwilowa moda? Czym się różnią dane, informacje, wiedza i mądrość? Początki zarządzania wiedzą — od tradycji ustnej do pisma klinowego Zarządzanie wiedzą w starożytnych Grecji i Rzymie Zarządzanie wiedzą w bibliotekach katedralnych i klasztornych Zmiana paradygmatu — przejście od epoki druku do epoki elektroniki Podsumowanie Pytania do dalszych przemyśleń Literatura zalecana Literatura źródłowa
Rozdział 2. Istota wiedzy Wstęp Czym jest wiedza według filozofów, od Platona po Wittgensteina? Współcześni filozofowie — Ryle, Polanyi i Macmurray Konfiguracja paradygmatów filozoficznych według Burrella i Morgana Konkurencyjne podejścia filozoficzne do zarządzania wiedzą Taksonomiczne spojrzenie na wiedzę Procesowa koncepcja poznania Praktyczna koncepcja wiedzy i poznania Podsumowanie Pytania do dalszych przemyśleń Literatura zalecana Literatura źródłowa
Część II. Wykorzystywanie wiedzy
Rozdział 3. Kapitał intelektualny Wstęp Co to jest kapitał intelektualny? Historia pojęcia kapitału intelektualnego Problemy z mierzeniem sprawności przedsiębiorstwa Modele kapitału intelektualnego Kapitał ludzki i społeczny Kapitał organizacyjny Własność intelektualna i patenty Kapitał intelektualny w sprawozdaniach finansowych Kapitał intelektualny w ujęciu narracyjnym Audyt wiedzy w praktyce Podsumowanie Pytania do dalszych przemyśleń Literatura zalecana Literatura źródłowa
Rozdział 4. Nurty w zarządzaniu strategicznym Wstęp Zarządzanie strategiczne — szkoły myślenia Szkoła organizacji przemysłowej Restrukturyzacja i poszukiwanie doskonałości Perspektywa instytucjonalna Koncepcja zasobów przedsiębiorstwa Strategie w obszarze systemów informacyjnych Konstruowanie strategii zarządzania wiedzą Strategie innowacji i personalizacji Podsumowanie Pytania do dalszych przemyśleń Literatura zalecana Literatura źródłowa
Część III. Generowanie wiedzy
Rozdział 5. Organizacyjne uczenie się Wstęp Indywidualne uczenie się Zespołowe uczenie się Co stymuluje uczenie się organizacji: sukces czy porażka? Uczenie się jedno- i dwupętlowe Ustalanie sensu Ramowe koncepcje uczenia się organizacji Nabywanie wiedzy Obieg informacji Interpretacja informacji Pamięć organizacyjna Oduczanie się Rutynowe zachowania organizacyjne Zdolności dynamiczne Zdolność absorpcyjna Zachowania polityczne a uczenie się organizacji Krytyka koncepcji organizacyjnego uczenia się Podsumowanie Pytania do dalszych przemyśleń Literatura zalecana Literatura źródłowa
Rozdział 6. Organizacja ucząca się Wstęp Wkład amerykański: piąta dyscyplina Wkład brytyjski: przedsiębiorstwo uczące się Wkład japoński: przedsiębiorstwo generujące wiedzę Organizacja ucząca się konkurencyjnie Władza i politykowanie a organizacja ucząca się Organizacja ucząca się a badania empiryczne Organizacja ucząca się a zarządzanie wiedzą Podsumowanie Pytania do dalszych przemyśleń Literatura zalecana Literatura źródłowa
Część IV. Artefakty wiedzy
Rozdział 7. Narzędzia zarządzania wiedzą Wstęp Narzędzia porządkowania wiedzy Narzędzia wyodrębniania wiedzy Wartościowanie wiedzy Upowszechnianie wiedzy Przechowywanie i prezentowanie wiedzy Podsumowanie Pytania do dalszych przemyśleń Literatura zalecana Literatura źródłowa
Rozdział 8. Systemy zarządzania wiedzą Wstęp Myślenie systemowe Procesy zarządzania jakością jako podstawa systemów zarządzania wiedzą Systemy zarządzania dokumentami Systemy wspomagania procesów decyzyjnych Systemy wspomagania pracy zespołowej Systemy informacji menedżerskiej Systemy zarządzania relacjami z klientem Ekonomika systemów zarządzania wiedzą Podsumowanie Pytania do dalszych przemyśleń Literatura zalecana Literatura źródłowa
Część V. Aktywizowanie wiedzy
Rozdział 9. Środowisko sprzyjające wiedzy Wstęp Kultura organizacyjna i klimat organizacyjny — co to takiego? Normy, artefakty i symbole Wartości, przekonania, postawy i założenia Typologie kultury organizacyjnej Mierzenie kultury organizacyjnej Budowanie kultury zorientowanej na dzielenie się wiedzą Wspólnoty praktyków Wiedza ponad granicami organizacyjnymi Podsumowanie Pytania do dalszych przemyśleń Literatura zalecana Literatura źródłowa
Rozdział 10. Wprowadzanie zarządzania wiedzą Wstęp Istota zmiany Jak ludzie reagują na zmiany Przywództwo i zmiana Strategie zarządzania zmianą Inicjowanie zaangażowanego podejścia do zmiany Współuczestnictwo Szkolenia i rozwój Systemy motywacyjne Zarządzanie zmianą kulturową Polityczne aspekty zmiany Podsumowanie Pytania do dalszych przemyśleń Literatura zalecana Literatura źródłowa Zakończenie Literatura zalecana Literatura źródłowa
Słownik podstawowych pojęć
Zarządzanie wiedzą --- Pozycja niedostępna.---
|