Tytuł: | Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie Wydanie 2 | Autor: | Zdzisław Pierścionek | ISBN: | 978-83-01-16514-7 | Ilość stron: | 504 | Data wydania: | 02/2011 (wydanie 2) | Format: | 16.5x23.5cm | Wydawnictwo: | Naukowe PWN | Cena: | 64.90zł |
Nowe, gruntownie poprawione i uaktualnione wydanie książki prof. Zdziasława Pierścionka z 2003 roku. Publikacja przybliża czytelnikowi tematykę zarządzania strategicznego.
Zawarto w niej zagadnienia podstawowe, kwestie związane z konkurencyjnością, a także strategie, koncepcje ich tworzenia, metody oceny i sposoby wdrażania na wszystkich szczeblach organizacji. Książka została wzbogacona o nowe tematy, takie jak: strategie tworzenia i rozwoju sieci, outsourcing, sieci klastrowe, organiczna koncepcja zarządzania strategicznego, skuteczna karta wyników, zarządzanie wiedzą i technologią oraz systemy zarządzania strategicznego.
Autor dostarcza czytelnikowi zweryfikowaną, zaawansowaną wiedzę w dziedzinie zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie. Dzięki tej książce czytelnicy poznają metody budowania strategii przedsiębiorstwa oraz zasady ich wyboru. Oprócz podstawowych wiadomości prezentuje nowe koncepcje zarządzania strategicznego, które są odpowiedzią na wzrost ryzyka i niepewności działania przedsiębiorstw, nowe technologie informacyjne oraz na nowe warunki umiędzynarodowienia przedsiębiorstw.
Książka przeznaczona jest dla słuchaczy studiów licencjackich, magisterskich, podyplomowych i doktoranckich w zakresie zarządzania, marketingu i ekonomii, dla menedżerów zajmujących się opracowywaniem i wdrażaniem działań rozwojowych w przedsiębiorstwie oraz dla praktyków.
Rozdziały:
Rozdział 1. Źródła i rozwój zarządzania strategicznego 11 1.1. Przedmiot i zakres decyzji strategicznych 11 1.2. Źródła oraz kierunki rozwoju zarządzania strategicznego 19 1.3. Zarządzanie strategiczne a teorie firmy oraz teorie wzrostu firmy 28 1.4. Klasyczne koncepcje zarządzania strategicznego 35 1.5. Nowe kierunki w zarządzaniu strategicznym 50 1.6. Nowe technologie informacyjne. Nowa Gospodarka a zarządzanie strategiczne 53 Pytania kontrolne 60 Zalecana literatura 60
Rozdział 2. Koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa oraz analiza strategiczna 62 2.1. Podstawowe koncepcje formułowania strategii przedsiębiorstwa 62 2.2. Procedury i etapy zarządzania strategicznego 69 2.3. Cele i zadania przedsiębiorstwa 78 2.4. Wizja strategiczna, zamierzenie strategiczne oraz misja przedsiębiorstwa 83 2.5. Cele, zakres oraz metody analizy strategicznej 88 2.6. Modele i metody analizy otoczenia oraz zasobów przedsiębiorstwa 99 Pytania kontrolne 124 Zalecana literatura 125
Rozdział 3. Metoda SWOT oraz modele portfelowe formułowania strategii przedsiębiorstwa 126 3.1. Metoda SWOT formułowania strategii 126 3.2. Zasady budowy oraz rodzaje modeli portfelowych (portfolio) 136 3.3. Macierz wzrostu/udziału BCG 141 3.4. Macierz atrakcyjności sektorów/siły konkurencyjnej firmy McKinsey 147 3.5. Model cyklu życia sektora/siły konkurencyjnej firmy A.D. Little 155 3.6. Zalety i wady modeli portfelowych 161 Pytania kontrolne 163 Zalecana literatura 163
Rozdział 4. Konkurencyjność przedsiębiorstw, sektorów, krajów oraz zasobów i umiejętności 164 4.1. Podstawowe obiekty i czynniki analizy konkurencyjności 164 4.2. Rynkowe determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw 169 4.3. Konkurencyjność przedsiębiorstwa z punktu widzenia odbiorców 177 4.4. Konkurencyjność przedsiębiorstwa z punktu widzenia zarządu, właścicieli oraz potencjalnych inwestorów 4.5. Metody oceny konkurencyjności oraz pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa 184 4.6. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa 189 Pytania kontrolne 197 Zalecana literatura 198
Rozdział 5. Koncepcje źródeł przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz strategie konkurencji 5.1. Podstawowe koncepcje osiągania i utrzymania konkurencyjności przedsiębiorstwa 199 5.2. Marketingowa koncepcja konkurencyjności. Strategia marketingowa a strategia konkurencji 205 5.3. Przedsiębiorcza koncepcja konkurencyjności przedsiębiorstwa 209 5.4. Koncepcja kluczowych kompetencji firmy 224 5.5. Wyróżniające firmę zdolności 231 5.6. Koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstwa na bazie czasu 238 5.7. Informacja oraz Internet jako z´ródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa 244 5.8. Wirtualizacja przedsiębiorstwa a przewaga konkurencyjna 248 5.9. Organizacja ucząca się 252 5.10. Relacje przedstawionych koncepcji z´ródeł przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa 257 5.11. Zewnętrzne (krajowe i regionalne) z´ródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa 263 5.12. Wybrane warianty strategii konkurencji 265 5.13. Ogólne zasady wyboru strategii konkurencji 275 Pytania kontrolne 279 Zalecana literatura 280
Rozdział 6. Strategie wzrostu i rozwoju firmy wyspecjalizowanej 281 6.1. Klasyfikacja strategii wzrostu i rozwoju firmy 281 6.2. Podstawowe warianty strategii na poziomie korporacji 286 6.3. Zasady i metody wyboru strategii na poziomie korporacji 288 6.4. Warianty strategii wzrostu przedsiębiorstwa wyspecjalizowanego ze względu na stopień specjalizacji produkcji oraz rynków 6.5. Zasady wyboru stopnia specjalizacji oraz zakresu ekspansji geograficznej 306 6.6. Zasady wyboru strategii penetracji rynku oraz rozwoju rynku 312 6.7. Strategie konkurencji oraz wzrostu małych przedsiębiorstw 320 Pytania kontrolne 335 Zalecana literatura 335
Rozdział 7. Strategie dywersyfikacji działalności przedsiębiorstwa 336 7.1. Istota oraz rodzaje dywersyfikacji 336 7.2. Przykłady dywersyfikacji przedsiębiorstw 344 7.3. Metody oceny poziomu dywersyfikacji przedsiębiorstwa 347 7.4. Skala i tendencje rozwoju dywersyfikacji struktury działalności przedsiębiorstw 351 7.5. Tendencje dywersyfikacji w latach osiemdziesiątych, dziewięćdziesiątych oraz na początku XXI wieku 7.6. Efekty dywersyfikacji produkcji 360 7.7. Przesłanki decyzji o dywersyfikacji oraz jej kierunkach 366 7.8. Dywersyfikacja a nowe sektory oraz zmienność rynku 376 7.9. Specjalizacja czy dywersyfikacja przedsiębiorstw 378 Pytania kontrolne 382 Zalecana literatura 382
Rozdział 8. Fuzje i przejęcia oraz alianse strategiczne 383 8.1. Rodzaje fuzji i przejęć przedsiębiorstw 383 8.2. Skala oraz intensywność procesów fuzji i przejęć w krajach rozwiniętych 387 8.3. Fuzje i przejęcia w wybranych sektorach 393 8.4. Przyczyny, cele i efekty fuzji i przejęć 414 8.5. Fuzje i przejęcia jako metoda kreowania i rozwoju Nowej Gospodarki 420 8.6. Metoda wewnętrzna versus zewnętrzna oraz procedury M&A 422 8.7. Alianse strategiczne 428 Pytania kontrolne 451 Zalecana literatura 452
Rozdział 9. Umiędzynarodowienie oraz globalizacja przedsiębiorstwa 453 9.1. Istota umiędzynarodowienia oraz globalizacji przedsiębiorstwa 454 9.2. Rozwój korporacji ponadnarodowych 459 9.3. Strategia rozwoju umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa 467 9.4. Strategia multinarodowa, międzynarodowa, transnarodowa oraz globalna 471 9.5. Formy i metody wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne oraz penetracji tych rynków Pytania kontrolne 497 Zalecana literatura 498 BIBLIOGRAFIA 499
Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie Wydanie 2 --- Pozycja niedostępna.---
|