Podstawowy podręcznik akademicki do przedmiotów Zarządzanie projektami i Metody i techniki projektowania, wykładanych na kierunkach zarządzania i marketingu. Stanowi kompleksowe ujęcie zagadnień związanych z zarządzaniem projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi w przedsiębiorstwie. W opracowaniu połączono podstawy teoretyczne i metodologiczne z praktyką gospodarczą.
Praca podzielona jest na 2 części. W części pierwszej scharakteryzowano istotę zarządzania projektami, ich specyfikę, formy organizacyjne, metody projektowania, fazy procesu projektowania i ocenę projektu. Część druga zawiera rozwiązania praktyczne, w tym instrumenty analityczno-decyzyjne, wykorzystywane w zarządzaniu projektami, oraz przegląd zastosowań projektowania w dziedzinie ekonomicznej i organizacyjnej.
Książka przeznaczona dla studentów, doktorantów i pracowników naukowych uczelni wyższych na kierunkach zarządzania i marketingu oraz praktyków zainteresowanych realizowaniem projektów w różnego rodzaju przedsiębiorstwach.
Rozdziały:
Część pierwsza. Podstawy koncepcji zarządzania projektami
Rozdział 1. Charakterystyka zarządzania projektami 15 1.1. Geneza zarządzania projektami 15 1.1.1. Wstępna interpretacja 15 1.1.2. Projekt Manhattan 19 1.1.3. Historyczne egzemplifikacje zarządzania projektami 20 1.2. Zmiany i rozwój a zarządzanie projektami w działalności firmy 23 1.3. Pojęcie projekt i zakres koncepcji zarządzania projektami 29 1.4. Typy i rodzaje projektów 32 1.5. Rozwinięta definicja zarządzania projektami i terminów zbliżonych 34 Literatura zalecana 36
Rozdział 2. Specyfika projektów ekonomicznych i organizacyjnych 37 2.1. Tematyka projektów ekonomicznych i organizacyjnych 37 2.2. Uniwersalne ujęcie metodyki badań 39 2.3. Dyspozycje projektów ekonomicznych i organizacyjnych 42 2.3.1. Typy dyspozycji projektów 42 2.3.2. Przykłady dyspozycji projektów 43 2.3.3. Karta projektu 46 2.3.4. Struktura prac projektowych i kamienie milowe 51 2.4. Definiowanie projektu 53 2.5. Procedura operacjonizacji 54 2.6. Makiety badawcze i listy kontrolne 55 2.7. Projekty techniczne a projekty ekonomiczne i organizacyjne 62 Literatura zalecana 68
Rozdział 3. Instytucjonalne formy zarządzania projektami 69 3.1. Struktura systemu projektowania 69 3.2. Organizacja zespołów projektowych 74 3.2.1. Dobór pracowników 74 3.2.2. Modele strukturalne zespołów projektowych 80 3.3. System zadaniowy przedsiębiorstwa 84 3.4. Struktury stacjonarne 90 3.4.1. Organizacja biur projektów 90 3.4.2. Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie 93 3.5. Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie a doskonalenie systemu motywacyjnego 98 Literatura zalecana 99
Rozdział 4. Planowanie przebiegu i zasobów projektu 100 4.1. Planowanie cyklu projektowo-realizacyjnego 100 4.2. Przygotowanie studium wykonalności inwestycji 105 4.3. Organizacja systemu zarządzania projektami 109 4.4. Opracowanie harmonogramów 110 4.5. Kosztorys projektu 111 4.6. Budżetowanie 114 4.7. Proces kontrol i 120 4.7.1. Nadzór a kontrol a 120 4.7.2. Organizacja systemu kontrol i 122 4.7.3. Control lngi 125 4.8. Informatyczne narzędzia zarządzania projektami 127 4.9. Aplikacje informatyczne 128 4.9.1. Zarządzanie funduszem czasu i harmonogramowanie 128 4.9.2. Wykresy sieciowe i metoda PERT 131 4.9.3. Planowanie zasobów 134 4.9.4. Analiza finansowa i budżetowanie 136 4.9.5. Kosztorysowanie 138 4.9.6. Wspomaganie pracy biura projektów 142 Literatura zalecana 145
Rozdział 5. Standardowe metody oceny projektów 146 5.1. Decyzje rozwojowe 146 5.2. Przegląd kryteriów oceny 147 5.3. Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu 151 5.4. średni ważony koszt kapitału 152 5.5. Strategie stosowania standardowych metod dyskontowych 155 5.6. Metoda Earned Val ue 156 5.7. Rachunek koordynacyjny w zarządzaniu portfelem projektów 162 5.8. Metoda Project Finance 167 Literatura zal ecana 171
Rozdział 6. Metody oceny agregatowej w diagnozie i projektowaniu 172 6.1. Przeznaczenie oceny agregatowej w zarządzaniu projektami 172 6.2. Analiza preferencji jako metoda oceny agregatowej projektów 173 6.2.1. Ogólne ujęcie analizy preferencji 173 6.2.2. Zasady analizy preferencji 174 6.2.3. Struktura systemu badawczego 176 6.2.4. Ocena sprawdzająca w diagnozie i projektowaniu 179 6.3. Ważenie kryteriów oceny 180 6.3.1. Metoda opinii ekspertów 180 6.3.2. Badanie zgodności opinii ekspertów 183 6.4. Metoda rangowania 186 6.5. Metoda punktacji 189 6.5.1. Ogólna charakterystyka metody punktacji 189 6.5.2. Systemy oceniania przez punktację 190 6.5.3. Punktowa ocena sprawdzająca 198 6.6. Wskaźnikowa ocena sprawdzająca 199 6.6.1. Wskaźniki skuteczności jako mierniki oceny sprawdzającej 199 6.6.2. Metoda normal izacji il orazowej 200 6.7. Metoda indeksów testujących w wielokryterialnym modelu wyboru wariantu racjonalnego 202 6.8. Ranking kwalifikowany projektów 205 6.9. Kategoryzacja projektów 206 6.10. Regulamin podejmowania decyzji dla systemu dwustopniowej oceny projektów (SDOP) 209 Literatura zalecana 212
Część druga. Metodyki badawcze w praktyce projektowania 213
Rozdział 7. Ogólne zasady i koncepcje projektowania 215 7.1. Pojęcie procesu projektowego 215 7.2. Zasady projektowania 217 7.3. Zarys klasycznych i współczesnych metodyk ogólnych projektowania 222 7.3.1. Nauka o projektowaniu a metodyki ogólne w nauce organizacji i zarządzania 222 7.3.2. Podejście prakseologiczne 232 7.3.3. Anal i za systemowa 235 7.3.4. Podejście funkcjonalne i metoda analizy wartości 245 7.3.5. Podejście eksperckie 255 7.3.6. Metoda scenariuszowa 257 7.3.7. Metodyka PMI 263 7.4. Projektowanie usprawniające i bazowe 265 7.5. Uniwersalne ujęcie procesu projektowo-realizacyjnego 267 Literatura zalecana 269
Rozdział 8. Projektowanie strategii zarządzania 270 8.1. Podział strategii zarządzania 270 8.1.1. Ramowy podział strategii zarządzania 270 8.1.2. Strategie podstawowe 274 8.1.3. Strategie dziedzin gospodarowania 277 8.1.4. Strategie konkurencji a strategie marketingowe 278 8.1.5. Strategie funkcjonalne 283 8.2. Formułowanie strategii zarządzania w kontekście globalizacji 287 8.2.1. Internacjonalizacja a globalizacja 287 8.2.2. Globalne planowanie strategiczne 288 8.2.3. Globalne strategie zarządzania 290 8.3. System celów jako podstawa projektowania strategii zarządzania 292 8.3.1. Formuły cel ów 292 8.3.2. Kl asyfikatory cel ów 294 8.3.3. Zasady projektowania systemu cel ów 295 8.3.4. Techniki wyboru celów 296 8.4. Opcja strategiczna 297 8.4.1. Pojęcie opcji strategicznej 297 8.4.2. Metodyka analizy opcji strategicznych 301 8.5. Metodyka projektowania strategii zarządzania 301 8.5.1. Program działalności globalnej przedsiębiorstwa 301 8.5.2. Fazy metodyki projektowania programu DGP 302 Literatura zalecana 305
Rozdział 9. Ryzyko i wykonalnośæ projektów 306 9.1. Istota ryzyka w zarządzaniu projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi 306 9.2. Rodzaje ryzyka projektów 307 9.3. Ryzyko w projektach strategii zarządzania 309 9.3.1. Modeldecyzyjny z uwzględnieniem ryzyka 309 9.3.2. Obl iczanie ryzyka 310 9.4. Model wyboru wariantu projektowego z uwzględnieniem wskaźnika wykonalności 311 9.4.1. Formuła wskaźnika wykonalności 311 9.4.2. Charakterystyka modelu 313 9.4.3. Modelwyboru wariantu projektowego na podstawie funkcji decyzyjnej Fw 315 9.5. Bezpieczeństwo strategiczne a ryzyko wariantów projektowych 316 9.5.1. Pojęcie bezpieczeństwa strategicznego 316 9.5.2. Metoda wyboru optymalnej projekcji w warunkach ryzyka 319 9.6. Prawdopodobieństwo subiektywne jako miara ryzyka 322 9.6.1. Modelprawdopodobieństwa trendu 322 9.6.2. Metoda punktacji w obliczaniu prawdopodobieństwa subiektywnego 323 9.7. Zarządzanie ryzykiem projektu 325 Literatura zal ecana 328
Rozdział 10. Metody analizy procesów 329 10.1. Geneza podejścia procesowego 329 10.1.1. Istota podejścia procesowego 329 10.1.2. Proces zarządzania 330 10.1.3. Podejście procesowe w zarządzaniu operacyjnym 332 10.2. Analiza procesów pracy 338 10.2.1. Kierunki doskonalenia procesów pracy 338 10.2.2. Podstawy badań analitycznych 339 10.2.3. Analiza potencjału pracy 343 10.3. Analiza produktywności 346 10.3.1. Produktywnośæ standardowa a produktywnośæ strukturalna 346 10.3.2. Założenia koncepcji produktywności strukturalnej 346 10.3.3. Klasyfikator kosztów w rachunku produktywności 348 10.3.4. Procedura obliczeniowa w rachunku produktywności 350 10.3.5. Strategia poprawy produktywności 352 10.3.6. Produktywnośæ progowa 354 10.3.7. Produktywnośæ nieobciążona 356 10.4. Instrumenty planowania cen i kosztów w działalności operacyjnej 357 10.4.1. Podstawowe kierunki badań 357 10.4.2. Rachunek kosztów docelowych działalności firmy 357 10.4.3. Zarządzanie kosztami w cyklu życia produktu 361 10.4.4. Doskonalenie struktury łańcucha wartości 363 10.4.5. Rachunek dyskontowy w programowaniu działalności operacyjnej 365 10.5. Analiza niezawodności procesów eksploatacyjnych 366 10.6. Rachunek kosztów procesów 371 Literatura zal ecana 374
Rozdział 11. Metodyka zarządzania programami i projektami europejskimi 375 11.1. System pomocy struktural nej 375 11.1.1. Cele Narodowego Planu Rozwoju 375 11.1.2. Podstawy Wsparcia Wspólnoty (PWW) 380 11.1.3. Programy operacyjne 382 11.1.4. Uzupełnienia programów operacyjnych 385 11.1.5. Kierunki interwencji Funduszu Spójności 385 11.1.6. Inicjatywy wspólnotowe 386 11.2. System zarządzania programami operacyjnymi 386 11.2.1. Struktura programu operacyjnego na przykładzie SPO Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw 386 11.2.2. Schemat ogólny systemu zarządzania SPO Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw 389 11.3. Zarządzanie projektami w sferze programów operacyjnych 393 11.3.1. Kryteria wyboru projektów 393 11.3.2. Procedury zarządzania projektami 394 11.4. Zarządzanie cykl em projektowym (ZCP) 397 11.5. Macierz projektu 398 Literatura zalecana 400
Rozdział 12. Organizacja systemu zarządzania jakością 401 12.1. Kierunki badań w zarządzaniu jakością 401 12.2. Wieloaspektowe podejście badawcze w doskonaleniu organizacji systemu zarządzania jakością 404 12.3. Projektowanie organizacji systemu zarządzania jakością 407 12.3.1. Cele i funkcje w doskonaleniu jakości 407 12.3.2. Modele struktury organizacyjnej 409 12.4. Organizacja kontroli w systemie zarządzania jakością 411 12.4.1. Procedura kontroli operacyjnej 411 12.4.2. Podejścia do sprawozdawczości finansowej w zakresie kosztów jakości 414 12.4.3. Controlling jakości 418 12.5. Idea autonomicznego systemu zarządzania jakością 420 Literatura zalecana 423
Rozdział 13. Metodyka projektowania zmian w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa 424 13.1. Kierunki projektowania zmian w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstw 424 13.1.1. Zewnętrzne i wewnętrzne zmiany strukturalne 424 13.1.2. Ogólne rozwiązania formy organizacyjnej zewnętrznej jednostek gospodarczych 425 13.1.3. Typologia jednostek organizacyjnych 426 13.1.4. Konfiguracja struktury organizacyjnej przedsiębiorstw 429 13.2. Organizacja małych i średnich firm 435 13.3. Duże związki gospodarcze 438 13.4. Projekty rozwiązań strukturalnych zarządzania kontraktowego w praktyce przedsiębiorstw polskich 442 13.4.1. Przesłanki zarządzania kontraktowego w polityce prywatyzacyjnej 442 13.4.2. Zarządca w przedsiębiorstwach państwowych 444 13.4.3. Grupy zarządzające (GZ) w koncepcji programu prywatyzacji z restrukturyzacją (kontrakt menedżerski z okresu do 1996 r.) 449 13.4.4. Zarządzanie kontraktowe w przepisach Ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych 451 13.4.5. Firmy zarządzające (FZ) majątkiem Narodowych Funduszy Inwestycyjnych w świetle Ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o Narodowych Funduszach Inwestycyjnych i ich prywatyzacji 452 13.5. Projekty nowych rozwiązań strukturalnych dla dużych związków gospodarczych w Polsce 457 13.6. Strategiczne jednostki gospodarcze 464 13.6.1. Organizacja strategicznych jednostek gospodarczych 464 13.6.2. Zasady funkcjonowania centrów biznesu 466 Literatura zal ecana 472
Rozdział 14. Projektowanie organizacji systemów referencyjnych zarządzania 473 14.1. Informacja menedżerska jako przedmiot metodologii procesu zarządzania 473 14.2. Pojęcie systemu referencyjnego zarządzania (SRZ) 475 14.2.1. Językowy obraz świata a rzeczywistośæ pozajęzykowa 475 14.2.2. Referencja 477 14.2.3. Postacie znaczenia 477 14.2.4. System referencyjny 478 14.2.5. System referencyjny zarządzania (SRZ) 480 14.3. Typy i rodzaje systemów referencyjnych zarządzania (SRZ) 481 14.4. Systemy informacji menedżerskiej (SIM) a systemy referencyjne zarządzania (SRZ) 483 14.5. Organizacja procesów informacyjnych 486 14.6. Założenia koncepcji projektowania systemów referencyjnych zarządzania 489 14.7. Metodyka projektowania organizacji procesów informacyjnych 491 14.8. Analiza funkcjonalna informacji menedżerskiej 495 14.8.1. Podejście funkcjonalno-lingwistyczne w badaniu informacji menedżerskiej 495 14.8.2. Zakres badań w analizie funkcjonalnej informacji menedżerskiej 497
Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi
|