Tytuł: | Zarządzanie międzynarodowe Teoria i praktyka | Autor: | Krzysztof Obłój, Aleksandra Wąsowska | ISBN: | 978-83-208-2103-1 | Ilość stron: | 271 | Data wydania: | 02/2014 | Format: | 16.2x23.7cm | Wydawnictwo: | PWE | Cena: | 64.90zł |
Jest to nowoczesny podręcznik dotyczący zarządzania międzynarodowego. Zawarto w nim wiedzę o organizacji i funkcjonowaniu firm działających w skali globalnej. Autorzy mają nadzieję, że stanie się on inspiracją do prowadzenia kolejnych badań nad najważniejszym wyzwaniem, przed którym stoją polskie firmy XXI wieku – umiędzynarodowieniem działalności.
W książce przedstawiono: • istotę i znaczenie handlu międzynarodowego, • formy organizacyjne firm międzynarodowych i źródła ich siły ekonomicznej, • motywy umiędzynarodowienia działalności firm, • teorie firmy międzynarodowej, • strategie i struktury firm międzynarodowych, • zarządzanie operacyjne (łańcuch wartości firm międzynarodowych) • zarządzanie finansami w firmach międzynarodowych.
Książka jest przeznaczona dla studentów i wykładowców kierunków ekonomicznych, badaczy umiędzynarodowienia działalności polskich firm, a także praktyków gospodarczych i menedżerów różnych szczebli zarządzania.
Spis treści:
Rozdział 1. Globalizacja i handel międzynarodowy w perspektywie historyczne j i teoretyczne j (Krzysztof Obłój) Wprowadzenie: Janusowe oblicze globalizacji Historyczny wymiar globalizacji Ewolucja teorii handlu międzynarodowego: od merkantylizmu do przestrzeni produktowej Podsumowanie
Rozdział 2. Firma międzynarodowa jako przedmiot badań (Krzysztof Obłój) Wprowadzenie Złożoność firmy międzynarodowej Siła ekonomiczna firmy międzynarodowej Otoczenie instytucjonalne Znaczenie umiędzynarodowienia firm z gospodarek transformacyjnych dla teorii firmy międzynarodowej Podsumowanie
Rozdział 3. Motywy umiędzynarodowienia działalności firmy (Aleksandra Wąsowska) Wprowadzenie Poszukiwanie rynku i efektywności Poszukiwanie zasobów Inne motywy Podsumowanie
Rozdział 4. Formy umiędzynarodowienia działalności (Aleksandra Wąsowska) Wprowadzenie Sposoby obsługi rynków zagranicznych Uwarunkowania wyboru form umiędzynarodowienia Podsumowanie
Rozdział 5. Teorie firmy międzynarodowej (Aleksandra Wąsowska) Wprowadzenie Perspektywa ekonomiczna: w poszukiwaniu efektywności Perspektywa organizacyjna: w poszukiwaniu zasobów i kompetencji Perspektywa instytucjonalna: w poszukiwaniu interesariuszy Podsumowanie
Rozdział 6. Strategie firmy międzynarodowej: dylematy integracji, responsywności i uczenia się (Mariola Ciszewska-Mlinarič) Wprowadzenie Mentalność strategiczna firmy Presje kształtujące strategie firm międzynarodowych Teoretyczne opcje strategiczne Podsumowanie
Rozdział 7. Struktury firm międzynarodowych (Michał Zdziarski) Wprowadzenie Podstawowe cechy struktury organizacji Struktury firm w procesie umiędzynarodowienia Zasady projektowania struktury organizacyjnej Rola centrali, regionów i filii Struktura jako sieć i heterarchia Podsumowanie
Rozdział 8. Zarządzanie operacyjne: łańcuch wartości firm międzynarodowych (Marcin Pawłowski) Wprowadzenie Łańcuch wartości Lokalizacja operacji w ramach globalnego łańcucha wartości Integracja pionowa firmy w ramach łańcucha wartości Łańcuch wartości w początkowej fazie umiędzynarodowienia Zaangażowanie kapitałowe w budowę ogniw międzynarodowego łańcucha wartości Podsumowanie
Rozdział 9. Zarządzanie finansami firmy międzynarodowej (Mieczysław Grudziński) Wprowadzenie Co różni finanse firmy międzynarodowej i firmy lokalnej? Struktura i koszt kapitału firm międzynarodowych Zarządzanie ryzykiem finansowym w firmie międzynarodowej Finansowe motywy przejęć w strategii umiędzynarodowienia Podsumowanie
Aneks. Operacjonalizacja głównych zmiennych w badaniach umiędzynarodowienia firm
Zarządzanie międzynarodowe Teoria i praktyka --- Pozycja niedostępna.---
|