Tytuł: | Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. Wybrane aspekty | Autor: | Ryszard Żuber | ISBN: | 978-83-8085-156-6 | Ilość stron: | 234 | Data wydania: | 04/2016 | Oprawa: | Miękka | Format: | 16.0x23.0cm | Wydawnictwo: | Difin | Cena: | 55.00zł |
Książka zawiera wiedzę z zakresu strategii innowacji w przedsiębiorstwie oraz wyniki badań empirycznych czynników zarządczych innowacyjności. Zwraca uwagę na szczególną rolę w zarządzaniu innowacjami kierownictwa oraz rolę i cechy menedżera innowacji w przedsiębiorstwie. Wskazuje podstawową wiedzę dla kierownika z zakresu planowania przedsięwzięcia innowacyjnego, zasad współpracy i organizacji zespołów w ramach działalności innowacyjnej, podstawowe źródła finansowania i ekonomiczne aspekty działalności innowacyjnej.
Przedstawia rolę metod twórczego poszukiwania rozwiązań dla praktyki i kadry kierowniczej zajmującej się problematyką innowacji, genezę i charakterystykę inwentyki, podział i klasyfikację metod inwentycznych, zasady organizacji i pracy zespołów inwentycznych oraz skuteczność tworzenia innowacji w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem inwentyki.
Pokazano zastosowanie drzew decyzyjnych w zarządzaniu projektami badawczo-rozwojowymi i opcje realne w zarządzaniu projektami innowacyjnych technologii, prezentując wybrane modele wyceny opcji oraz zastosowanie opcji realnych w wycenie patentu i w wycenie prac badawczo-rozwojowych.
Książka zawiera również analizę i ocenę efektywności i skuteczności narzędzi wspomagania innowacyjności przedsiębiorstw z wybranych krajów UE, szczególnie zwracając uwagę na rozwiązania instytucjonalne wspomagające innowacyjność przedsiębiorstw i stosowane narzędzia prawne.
Ostatnia część książki zwraca uwagę na wzrastającą rolę wewnętrznej komunikacji w przedsiębiorstwie jako podstawy skutecznego zarządzania i sprawnego przebiegu procesów innowacji, jej modele, szczególnie narzędzia komunikacji online i kształtowanie jej procesu przy ich wykorzystaniu.
Publikacja może być przydatna dla kadry kierowniczej zarządzającej innowacjami oraz przedsięwzięciami badawczo-rozwojowymi, a także dla studentów Wydziałów Zarządzania i Wydziałów Inżynierii Produkcji politechnik, uniwersytetów oraz wyższych szkół niepublicznych, szczególnie w ramach przedmiotów: zarządzanie innowacjami, zarządzanie strategiczne, zarządzanie projektami, metody twórczego poszukiwania rozwiązań, transfer technologii. Autorami są osoby pracujące i współpracujące z Zakładem Zarządzania Innowacjami, kierowanym przez prof. nzw. dr. hab. inż. Ryszarda Żubera Wydziału Zarządzania Politechniki Warszawskiej.
Spis treści:
1. Strategie innowacji w przedsiębiorstwie 1.1. Istota strategii innowacji 1.2. Podstawowe rodzaje strategii innowacji 1.2.1. Klasyfikacja strategii innowacji według kryterium intensywności badań i rozwoju 1.2.2. Klasyfikacja strategii innowacji według R. Milesa i C. Snowa 1.3. Współczesne koncepcje strategii innowacji 1.3.1. Strategia błękitnego oceanu 1.3.2. Strategia innowacji otwartej 1.3.3. Strategia niszy innowacji 1.4. Tworzenie, wdrażanie i monitoring strategii innowacji w przedsiębiorstwie 1.4.1. Monitoring strategii innowacji 1.5. Czynniki zarządcze innowacyjności – wyniki badań empirycznych 1.5.1. Uzasadnienie podjęcia badań własnych 1.5.2. Opis metodyki badań własnych 1.5.3. Charakterystyka opisowa badanych przedsiębiorstw 1.5.4. Strategiczne czynniki zarządcze innowacyjności przedsiębiorstw Wnioski
2. Innowacje otwarte a struktura sieciowa – ujęcie teoretyczne 2.1. Tradycyjne i nowoczesne podejście do innowacji 2.2. Charakterystyka struktury sieciowej 2.3. Realizacja innowacji otwartych w strukturze sieciowej
3. Organizacyjne aspekty zarządzania przedsięwzięciami innowacyjnymi w przedsiębiorstwie 3.1. Manager Innowacji w organizacji – jego cechy i rola 3.2. Planowanie przedsięwzięcia innowacyjnego 3.3. Współpraca i organizacja zespołów w ramach działalności innowacyjnej 3.3.1. Organizacja sieciowa działalności innowacyjnej 3.3.2. Inicjatywa klastrowa 3.3.3. Organizacja zespołów wirtualnych 3.3.4. Transfer technologii 3.3.5. Ochrona własności intelektualnej 3.3.6. Współpraca wewnątrzorganizacyjna 3.4. Źródła finansowania i ekonomiczne aspekty działalności innowacyjnej
4. Inwentyka – tworzenie innowacji od strony metodycznej 4.1. Geneza i charakterystyka inwentyki 4.2. Podział i klasyfikacja metod inwentycznych 4.3. Zasady organizacji i pracy zespołów inwentycznych 4.4. Skuteczność tworzenia innowacji w firmie z wykorzystaniem inwentyki Bibliografia
5. Zastosowanie drzew decyzyjnych i opcji realnych w zarządzaniu projektami innowacyjnych technologii 5.1. Zastosowanie drzew decyzyjnych w zarządzaniu projektami badawczo-rozwojowymi 5.2. Opcje realne w zarządzaniu projektami innowacyjnych technologii 5.3. Modele wyceny opcji 5.3.1. Model Blacka-Scholesa 5.3.2. Model dwumianowy 5.4. Zastosowanie opcji realnych w wycenie patentu 5.5. Zastosowanie opcji realnych w wycenie prac badawczo-rozwojowych 5.6. Dyskusja nad wybranymi modelami
6. Analiza i ocena efektywności i skuteczności narzędzi wspomagania innowacyjności przedsiębiorstw w wybranych krajach UE 6.1. Podstawa oceny efektywności narzędzi wspomagania innowacyjności przedsiębiorstw w wybranych krajach UE 6.2. Narzędzia wspomagania innowacyjności przedsiębiorstw w Czechach 6.2.1. Zarządzanie innowacjami 6.2.2. Agencja Techniki i Technologii Republiki Czeskiej (TA CR) 6.3. Narzędzia wspomagania innowacyjności przedsiębiorstw w Holandii 6.3.1. Zarządzanie innowacjami 6.3.2. Królewska Holenderska Akademia Sztuki i Nauki (KNAW) 6.3.3. Holenderski Instytut Badań Naukowych (NWO) 6.3.4. Fundacja Technologiczna STW 6.3.5. Agencja NL 6.4. Narzędzia wspomagania innowacyjności przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii 6.4.1. Zarządzanie innowacjami 6.4.2. Departament ds. Biznesu, Innowacji i Umiejętności (BIS) 6.4.3. Rada Strategii ds. Technologii (TSB) 6.4.4. Instytut Wspierania Edukacji Wyższej w Angli (Higher Education Funding Council for England – HEFCE) 6.4.5. Research Councils UK – Rady Badawcze UK 7. Wspieranie działalności innowacyjnej przedsiębiorstw – narzędzia wewnętrznej komunikacji on-line 7.1. Rola komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie 7.2. Modele przepływu informacji 7.3. Wybrane narzędzia on-line stosowane w komunikacji wewnętrznej
Spis tabel Spis rysunków
Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. Wybrane aspekty --- Pozycja niedostępna.---
|