Tytuł: | Zabawy z prawem autorskim | Autor: | Ryszard Markiewicz | ISBN: | 978-83-264-7976-2 | Ilość stron: | 250 | Data wydania: | 06/2015 | Oprawa: | Twarda | Format: | 176 x 250 mm | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | Cena: | 99.00zł |
Podstawowy pomysł tej książki polega na wykorzystaniu ilustracji do analizy ochrony autorskoprawnej. Nie chodzi tu o ubarwienie wywodu, ale - w moim założeniu - o pokazanie na konkretnych przykładach dylematów, trudności i ciągłej niepewności w stosowaniu prawa autorskiego.
Zamieszczone w książce rysunki, obrazy, zdjęcia albo bezpośrednio stanowiły przedmiot sporów sądowych, dyskusji prasowych lub "internetowych" w kontekście naruszania praw autorskich, albo są dobrą ilustracją trudności w interpretacjach autorskoprawnych.
Wprawdzie możliwa byłaby także analiza prawna bez tych obrazków, ale tylko gdy czytelnik bezpośrednio skonfrontuje wywody prawne z nimi, może rozważać trafność i rzetelność konkretnych rozumowań i rozstrzygnięć sądowych, a także wartość wielu generalizacji. Inaczej ujmując, bez tych ilustracji również możliwe jest prowadzenie wywodów prawnych.
Możliwe - tak, ale taki wywód jest mniej wyrazisty, ogranicza ocenę trafności danego rozstrzygnięcia czy też odpowiedniości argumentów. Zilustrowane teksty zamieszczone w tej książce mają wykazać sensowność i racje dla tego rodzaju podejścia.
Spis treści:
I. WSTĘP str. 9
II. UTWÓR I JEGO OCHRONA W PRAWIE AUTORSKIM - ILUSTROWANE ABC I D str. 11 1. Wprowadzenie str. 11 2. Prawo autorskie w systemie prawa str. 12 3. Utwór str. 15 A. Uwagi ogólne str. 15 B. Brak ochrony pomysłu str. 18 C. Postacie utworów str. 27 D. Prawne kategorie utworów str. 38 a) Dzieło samoistne i inspirowane str. 38 b) Dzieło zależne str. 42 c) Dzieła współautorskie i łączne str. 44 d) Bazy danych str. 44 e) Dzieła zbiorowe, pracownicze str. 45 4. Znaczki, banknoty i inne przedmioty wyłączone spod ochrony autorskiej na podstawie art. 4 pr. aut str. 46 5. Powstanie i czas ochrony praw autorskich str. 52 6. Autorskie dobra osobiste (treść i ochrona) str. 52 A. Uwagi ogólne str. 52 B. Prawo do autorstwa str. 54 C. Prawo do integralności str. 63 D. Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu str. 69 7. Autorskie prawa majątkowe (treść i ochrona) str. 70 A. Treść autorskich praw majątkowych str. 70 B. Naruszenie autorskich praw majątkowych str. 71 8. Dozwolony użytek str. 92 A. Uwagi ogólne str. 92 B. Dozwolony użytek osobisty str. 93 C. Cytat str. 94 D. Parodia str. 95 E. Prawo panoramy str. 101 F. Skandal z wizerunkiem prezydenta str. 103 9. Zamiast zakończenia str. 106
III. FOTOGRAFIA str. 109 1. Fotografia jako utwór str. 109 A. Dopuszczalność klasyfikacji fotografii jako przedmiotu prawa autorskiego str. 109 B. Istnienie cech utworu w fotografii str. 110 2. Podmiot prawa autorskiego (współautorstwo) str. 116 3. Naruszenie prawa autorskiego w związku z fotografią str. 117 A. Uwagi ogólne str. 117 B. Niechroniony pomysł str. 119 C. Kompozycja zdjęcia str. 126 D. Fotografia portretowa str. 128 E. Zakres ochrony str. 130 F. Przejęcie planu wyrażenia w fotografii str. 135 G. Fotografia dzieł plastycznych str. 137 H. Naruszenie czy brak naruszenia prawa autorskiego? str. 141 4. Fotografia i dozwolony użytek str. 147 A. Uwagi ogólne str. 147 B. Cytat str. 148 C. Parodia i satyra str. 149 D. Prawo panoramy str. 150 E. Miniatury fotografii w wyszukiwarkach internetowych str. 155 5. Sztuka przywłaszczeniowa str. 158 6. Europejska Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (EKPC) str. 158 7. Głupia zabawa str. 159 8. Wnioski str. 160
IV. SZTUKA PRZYWŁASZCZENIOWA (APPROPRIATION ART) A PRAWO AUTORSKIE str. 162 1. Wstęp str. 162 2. Autorskoprawny status sztuki przywłaszczeniowej str. 165 A. Brak nowego utworu str. 165 B. Dzieła niesamoistne i dzieła z cytatami str. 167 3. Dozwolony użytek w sztuce przywłaszczeniowej str. 171 4. Sztuka przywłaszczeniowa a autorskie dobra osobiste str. 179 5. Wnioski str. 181
V. "POLITYKA", W SAMO POŁUDNIE I PLAKAT SOLIDARNOŚCI str. 185 1. Problem istnienia utworu str. 185 2. Dzieło tylko inspirowane i dzieło przejmujące cudze elementy twórcze str. 188 3. Dopuszczalność wykorzystania elementów twórczych z cudzego dzieła str. 192 A. Uwagi ogólne str. 192 B. Parodia i wyjaśnianie jako postać cytatu str. 194 C. Wykorzystanie plakatu dla własnych celów promocyjnych str. 196 D. Cytat "ilustracyjny" str. 197 E. Obowiązek wskazania autorstwa wykorzystanego utworu str. 199 4. Status prawny i logo Solidarności str. 201 5. Same wątpliwości str. 204 6. Wnioski str. 205
VI. PLAKAT ZJAZDOWY str. 206 1. Uwagi ogólne str. 206 2. Naruszenie autorskich dóbr osobistych str. 207 A. Prawo do autorstwa str. 207 B. Prawo do integralności str. 208 3. Autorskie prawa majątkowe str. 208 4. Dozwolony użytek - cytat str. 211
VII. MONA LISA W ŚWIETLE PRAWA AUTORSKIEGO str. 217 1. Uwagi ogólne str. 217 2. Eksploatacja cudzego utworu str. 218 A. Utwór inspirowany str. 218 B. "Nietwórcza" modyfikacja dzieła (brak nowego utworu) str. 219 C. Fotografia obrazu a utwór str. 223 D. Dzieła zależne i dopuszczalność eksploatacji cudzego utworu we własnym dziele str. 225 3. Autorskie dobra osobiste str. 228 A. Autorskie dobra osobiste po śmierci twórcy str. 228 B. Prawo do autorstwa str. 229 C. Naruszenie prawa do integralności i prawa do rzetelnego wykorzystania utworu str. 230 4. Wnioski str. 232
VIII. W SPRAWIE DOPUSZCZALNOŚCI ZAMIESZCZENIA ILUSTRACJI W TEJ KSIĄŻCE str. 233
IX. ZAMIAST WNIOSKÓW: NARUSZENIE PRAW AUTORSKICH DO UTWORU str. 241
X. POSTSCRIPTUM - ZABAWY Z OKŁADKĄ str. 244
Zabawy z prawem autorskim --- Pozycja niedostępna.---
|