Autor: Jerzy Osiński, Piotr Żach
ISBN: 978-83-206-1726-9
Ilość stron: 160
Data wydania: 05/2009 (wydanie 2)
Recykling (wtórne wykorzystanie) materiałów stosowanych do budowy samochodów jest obecnie koniecznością wynikającą z wymagań ochrony środowiska – podręcznik uświadamia skalę problemu wynikającą z wycofywania z eksploatacji kilkudziesięciu milionów pojazdów na świecie, w Polsce około 500 tysięcy.
Recykling jest problemem interdyscyplinarnym – w podręczniku omówiono zagadnienia prawne: dyrektywa UE, polskie przepisy; techniczne: urządzenia do demontażu pojazdów; zakłady recyklingu: stacje demontażu, strzępiarki, huty, „recyklingową” budowę pojazdów – materiały podatne na przetwarzanie; organizacyjne: sieci zbiórki zużytych samochodów, wspomaganie komputerowe; ekonomiczne: opłacalność działalności przedsiębiorców; społeczne: świadomość ekologiczna – działania społeczne.
Odbiorcy: studenci kierunków studiów: Mechanika i Budowa Maszyn, Inżynieria Materiałowa, Transport, a także innych uczelni na kierunkach ekologicznych i ekonomicznych.
Rozdziały:
1. Recykling pojazdów samochodowych 9 1.1. Potrzeby recyklingu pojazdów samochodowych 9 1.2. Samochód jako źródło materiałów – odpadów niebezpiecznych dla środowiska 11 1.3. Systemy gospodarcze recyklingu samochodów 11 1.4. Systemy recyklingu w wybranych krajach Unii Europejskiej 14
2. Organizacja recyklingu 26 2.1. Właściwości systemu recyklingu samochodów 25 2.2. System recyklingu samochodów w Polsce 26 2.3. Warunki działania stacji demontażu 31 2.4. Sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji 32 2.5. System finansowania 33 2.6. Przepływ informacji w systemie recyklingu 34
3. Działania realizowane w stacji demontażu 37 3.1. Demontaż 37 3.2. Przeznaczenie demontowanych zespołów i materiałów 40 3.2.1. Zespoły i materiały przeznaczone do odzysku i recyklingu 40 3.2.2. Opony i inne elementy gumowe 44 3.2.3. Silnik i zespoły napędowe 50 3.2.4. Reaktory katalityczne 51 3.2.5. Recykling akumulatorów 53 3.2.6. Urządzenia elektryczne i elektroniczne 53 3.2.7. Tworzywa sztuczne i kompozyty 55 3.2.8. Nadwozie wraz z pozostałościami 56
4. Recykling poszczególnych rodzajów materiałów i zespołów stosowanych w budowie samochodów 58 4.1. Wstęp 58 4.2. Stal i żelazo 58 4.3. Metale nieżelazne 60 4.4. Tworzywa sztuczne i kompozyty 61 4.5. Materiały kompozytowe 78 4.6. Płyny eksploatacyjne 84 4.7. Szkło 85 4.8. Ocena ekonomicznej racjonalności wtórnego przetworzenia różnych rodzajów materiałów 86
5. Ocena możliwości odzysku i recyklingu materiałów z samochodów najczęściej eksploatowanych w Polsce 89
6. Systemy wspomagania komputerowego recyklingu samochodów 102 6.1. Wstęp 102 6.2. Międzynarodowy System Demontażu Pojazdów IDIS 102 6.3. Systemy stosowane w kraju 110 6.4. Autorski system wsparcia demontażu pojazdów „Recykling System” 122
7. Trendy rozwojowe w budowie samochodów i ich wpływ na działania w zakresie recyklingu 131 7.1. Zmiany proporcji materiałów stosowanych w budowie pojazdów, wzrost udziału tworzyw sztucznych i kompozytów 131 7.2. Zorientowane „recyklingowo” projektowanie samochodów 132 7.3. Nowoczesne tworzywa sprzyjające recyklingowi 132 7.4. Przystosowanie samochodów do demontażu 135 7.5. Ograniczanie stosowania materiałów o znacznej szkodliwości 138 7.6. Elementy bezpieczeństwa biernego 139
8. System recyklingu pojazdów w Polsce 142 8.1. Samochody wycofywane z eksploatacji w Polsce 142 8.2. Stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów 145 8.3. Strzępiarki 146 8.4. Recykling stali i metali kolorowych 148 8.5. Recykling płynów eksploatacyjnych 150 8.6. Recykling tworzyw sztucznych, kompozytów i materiałów tekstylnych 151 8.7. Recykling szkła 153 8.8. Ogólna ocena działania systemu recyklingu samochodów w Polsce, problemy, prognozy rozwojowe 153
Dodatek Strony internetowe stowarzyszeń i zakładów zajmujących się recyklingiem 158 Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 32,13zł
Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów Wydanie 2
|