Tytuł: | Współczesna analiza strategii | Autor: | Robert M. Grant | ISBN: | 978-83-264-1191-5 | Ilość stron: | 656 | Data wydania: | 05/2011 | Format: | 16.5x24.0cm | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | Cena: | 79.00zł |
Autor - światowy autorytet w dziedzinie zarządzania strategicznego - kompleksowo i bardzo przejrzyście opisuje: • najważniejsze narzędzia analizy strategicznej • główne źródła przewagi konkurencyjnej, w tym zasoby i umiejętności przedsiębiorstwa • współczesne koncepcje strategii biznesu w kontekście wybranych cech sektorów • główne wymiary strategii korporacyjnej (rozwoju przedsiębiorstwa] • społeczną odpowiedzialność biznesu wobec presji maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy.
Autor książki kładzie nacisk na praktyczną realizację strategii, godząc efekt skali z elastycznością, innowacyjność z efektywnością i globalizację z potrzebami lokalnymi. Osiągnięcie sukcesu wymaga bowiem dogłębnego zbadania konkurencji, potrzeb klientów oraz mocnych i słabych stron firmy.
W świetle ostatniego kryzysu finansowego szczególnie ważna jest umiejętność doboru i realizacji strategii konkurowania i rozwoju w dynamicznym, nieprzewidywalnym otoczeniu biznesu.
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. WSTĘP
Rozdział 1. Koncepcja strategii Wstęp i cele Rola strategii w sukcesie Główne ramy analizy strategicznej Krótka historia strategii biznesowej Zarządzanie strategiczne obecnie Rola analizy w formułowaniu strategii Podsumowanie Pytania do samodzielnej pracy
CZĘŚĆ II. NARZĘDZIA ANALIZY STRATEGII
Rozdział 2. Cele, wartości i efekty działalności Wstęp i cele Strategia jako poszukiwanie wartości Strategia i opcje realne Praktyczne zastosowanie analizy wskaźnikowej Nie tylko zysk: wartości i odpowiedzialność społeczna Podsumowanie Pytania do samodzielnej pracy
Rozdział 3. Analiza sektora: podstawy Wstęp i cele Od analizy otoczenia do analizy sektora Determinanty zysku w sektorze: popyt i konkurencja Analiza atrakcyjności sektora Zastosowanie analizy sektora Definiowanie sektorów: gdzie nakreślić granice? Od atrakcyjności sektora do przewagi konkurencyjnej: identyfikowanie kluczowych czynników sukcesu 116 Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
Rozdział 4. Dalsze zagadnienia analizy sektora i konkurencji Wstęp i cele Rozwinięcie modelu pięciu sił Wkład teorii gier Analiza konkurencji Analiza segmentacyjna Grupy strategiczne Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
Rozdział 5. Analiza zasobów i umiejętności Wstęp i cele Rola zasobów i umiejętności w formułowaniu strategii Zasoby firmy Umiejętności organizacyjne Ocena zasobów i umiejętności Zastosowanie analizy zasobów i umiejętności: praktyczny przewodnik Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
Rozdział 6. Rozwijanie zasobów i umiejętności Wstęp i cele Rozwijanie zasobów Rozwój umiejętności wyzwaniem dla firmy Podejścia do rozwoju umiejętności Zarządzanie wiedzą i podejście oparte na wiedzy Projektowanie systemów zarządzania wiedzą Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
Rozdział 7. Struktura organizacyjna i systemy zarządzania: podstawy realizacji strategii Wstęp i cele Ewolucja korporacji Problem organizacyjny: pogodzenie specjalizacji z koordynacją i kooperacją. Hierarchia w projektowaniu organizacji Zastosowanie zasad projektowania organizacji Organizowanie na podstawie wymaganego stopnia koordynacji Alternatywne formy strukturalne Systemy zarządzania wspomagające koordynację i kontrolę Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
CZĘŚĆ III. ANALIZA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ
Rozdział 8. Cechy i źródła przewagi konkurencyjnej Wstęp i cele Powstawanie przewagi konkurencyjnej Utrzymanie przewagi konkurencyjnej Przewaga rynkowa w różnych otoczeniach rynkowych Rodzaje przewagi konkurencyjnej: kosztowa i oparta na zróżnicowaniu Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
Rozdział 9. Przewaga kosztowa Wstęp i cele Strategia i przewaga kosztowa Źródła przewagi konkurencyjnej Zastosowanie łańcucha wartości do analizy kosztów Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
Rozdział 10. Przewaga oparta na zróżnicowaniu Wstęp i cele Natura zróżnicowania i przewagi opartej na zróżnicowaniu Analiza zróżnicowania: strona popytu Analiza zróżnicowania: strona podaży Łańcuch wartości w analizie zróżnicowania Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
CZĘŚĆ IV. STRATEGIE BIZNESOWE W KONTEKŚCIE RÓŻNYCH SEKTORÓW
Rozdział 11. Ewolucja sektora i zmiana strategiczna Wstęp i cele Cykl życia sektora Struktura, konkurencja i czynniki sukcesu w cyklu życia Dostosowanie i zmiana organizacyjna Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
Rozdział 12. Sektory technologiczne i zarządzanie innowacjami Wstęp i cele Przewaga konkurencyjna w sektorach opartych na technologii Strategie wykorzystania innowacji: jak i kiedy wejść Rywalizacja o standardy Wdrażanie strategii technologicznych: tworzenie warunków dla innowacji. Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
Rozdział 13. Przewaga konkurencyjna w sektorach dojrzałych Wstęp i cele Przewaga konkurencyjna w sektorach dojrzałych Realizacja strategii w sektorach dojrzałych: struktura, systemy i styl Strategie dla sektorów schyłkowych Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
CZĘŚĆ V. STRATEGIA KORPORACYJNA
Rozdział 14. Integracja pionowa i zakres działalności firmy Wstęp i cele Koszty transakcyjne i zakres działalności firmy Koszty i korzyści płynące z integracji pionowej Projektowanie relacji pionowych Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
Rozdział 15. Strategie globalne i korporacja wielonarodowa Wstęp i cele Implikacje międzynarodowej konkurencji dla analizy sektora Analiza przewagi konkurencyjnej w kontekście międzynarodowym Zastosowanie modelu: międzynarodowa lokalizacja produkcji Zastosowanie modelu: strategie wejścia na rynki zagraniczne Strategie wielonarodowe: integracja globalna a zróżnicowanie narodowe Strategia i organizacja w wielonarodowej korporacji Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
Rozdział 16. Strategia dywersyfikacji Wstęp i cele Zmieniające się trendy w dywersyfikacji Motywy dywersyfikacji Przewaga konkurencyjna oparta na dywersyfikacji Dywersyfikacja a efektywność Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki Aneks: czy dywersyfikacja prowadzi do władzy rynkowej?
Rozdział 17. Wdrażanie strategii korporacyjnej: zarządzanie korporacją wielobranżową Wstęp i cele Ład korporacyjny i struktura korporacji wielobranżowej Rola kierownictwa korporacji Zarządzanie portfelem korporacyjnym Zarządzanie pojedynczymi spółkami Zarządzanie powiązaniami między spółkami korporacji Zarządzanie zmianą w korporacji wielobranżowej Strategia zewnętrzna: fuzje i przejęcia Podsumowanie Pytania do samodzielnej nauki
18. Aktualne trendy w zarządzaniu strategicznym Wstęp Nowe otoczenie zewnętrzne biznesu Zarządzanie w warunkach kryzysu ekonomicznego Nowe kierunki w myśleniu o strategii Przeprojektowanie organizacji Nowe style kierowania
Współczesna analiza strategii --- Pozycja niedostępna.---
|