Tytuł: | Warsztat stratega | Autor: | Anna Witek-Crabb | ISBN: | 978-83-264-4304-6 | Ilość stron: | 260 | Data wydania: | 11/2013 | Oprawa: | Twarda | Format: | 176 x 250 mm | Wydawnictwo: | Wolters Kluwer | Cena: | 129.00zł |
Warsztat stratega to cenny zbiór pomocy dydaktycznych i metodycznych, które może wykorzystać każdy, kto uczy zarządzania strategicznego (trenerzy, wykładowcy, szkoleniowcy) albo sam się kształci lub pomaga tworzyć i wdrażać strategie (przedsiębiorcy, menedżerowie, doradcy).
Zawiera 50 ćwiczeń, studiów przypadku, projektów analitycznych, zadań online, propozycji dyskusji oraz formularzy do pracy własnej, doskonalących umiejętności potrzebne w procesie tworzenia i wdrażania strategii, które dotyczą następujących tematów: • określanie misji, wartości, wizji i celów przedsiębiorstwa, • przeprowadzanie analizy strategicznej, • dokonywanie wyboru strategii i jej wdrożenia.
Ważnym elementem książki są obszerne wprowadzenia do poszczególnych tematów, mające charakter poradnikowy, schematycznie pokazujące w kilku krokach, "jak w praktyce można to zrobić". Pomagają one odpowiedzieć na pytania: Jak budować i wdrażać strategię? Jak analizować sektor? Jak szukać pomysłów rozwojowych? Jak dokonywać wyborów strategicznych? Wiele jest w niej także przykładów i odniesień do praktyki gospodarczej.
Książka powstała jako efekt 10-letniego doświadczenia dydaktycznego, trenerskiego i doradczego autorki. Może być pomocna w przygotowywaniu szkoleń, zajęć, treningów, systematyzowaniu praktycznej wiedzy dotyczącej zarządzania strategicznego, a także zdobywaniu nowych umiejętności potrzebnych przy tworzeniu i wdrażaniu strategii.
Spis treści:
Rozdział 1. Zbuduj fundament Krok 1. Zrób sobie kawę i pomyśl 20 Dlaczego warto budować fundamenty? 20 Jak myśleć o budowaniu fundamentów organizacji? 20 Krok 2. Zaplanuj proces 21 Jak przebiega proces zarządzania strategicznego? 21 Jak zaplanować proces zarządzania strategicznego? 23 Krok 3. Określ wizję 25 Co to jest wizja? 25 Dobra wizja 26 Jak tworzyć wizję? 27 Krok 4. Zdefiniuj wartości 28 Co to są wartości? 28 Dobre wartości 28 Jak definiować wartości organizacyjne? 30 Krok 5. Sformułuj misję 32 Co to jest misja? 32 Dobra misja 33 Kiedy nie warto tworzyć misji? 34 Co zrobić, aby sformułować misję? 35 Inspiracje - strategia w praktyce 37 Budowanie fundamentów etycznych - przypadek firmy DB Schenker Logistics 37 Inspiracje - cytaty 42 Planowanie procesu zarządzania strategicznego 42 Wizja 43 Wartości 44 Misja 45 Ćwiczenia, zadania, przypadki Jakie to zwierzę? - ćwiczenie 47 Tworzymy wizję organizacji - ćwiczenie 49 Firma herbu Zielona Pietruszka - ćwiczenie 51 Aukcja wartości osobistych - ćwiczenie 55 Dziewczyny w sieci - studium przypadku 59 Misja na piątkę - ćwiczenie 63 Moje życie jest moją misją - ćwiczenie 67 Misja, wizja i wartości online - ćwiczenie online 71 Warto rozmawiać - dyskusja 75 Będąc młodym konsultantem
- ćwiczenie 79 Formularze do pracy własnej Strategiczny bilans otwarcia 81 Forma i zakres strategii 83 Uczestnicy procesu 85 Harmonogram działań 87 Wizja organizacji 89 Wartości organizacyjne 91 Identyfikacja interesariuszy 95 Misja organizacji 97
Rozdział 2. Przeprowadź analizę Krok 1. Zrób sobie kawę i pomyśl 100 Dlaczego warto przeprowadzać analizę strategiczną? 100 Jak myśleć o analizie strategicznej? 100 Krok 2. Zbadaj makrootoczenie 102 Co to jest makrootoczenie? 102 Jak badać makrootoczenie? 103 Krok 3. Zanalizuj sektor 104 Co to jest sektor? 104 Jak analizować sektor? 104 Krok 4. Zdiagnozuj organizację 106 Czego dotyczy diagnoza wnętrza przedsiębiorstwa? 106 Jak przeprowadzić diagnozę przedsiębiorstwa? 106 Inspiracje - strategia w praktyce 108 Gra o przyszłość - wywiad z Paulem Machackiem 108 Cytaty - analiza strategiczna 115 Perspektywa 115 Patrzenie a dostrzeganie 115 Nowe spojrzenie na stare sprawy 116 Związki i zależności 117 Ćwiczenia, zadania, przypadki System w ruchu - ćwiczenie 119 Mrożonki Dziadka Mroza - ćwiczenie 121 Co z tego wynika? - dyskusja 123 Piguła online - studium przypadku 125 Gazety i czasopisma - ćwiczenie online 129 Firma marzeń - ćwiczenie online 133 Przypadek soczysty - studium przypadku 137 5 sił Portera w akcji - ćwiczenie 145 Sektor na mapie - ćwiczenie 147 Szkic na serwetce - ćwiczenie 151 Dziewczyna jak malina - studium przypadku 153 Łańcuch wartości na wesoło - ćwiczenie 161 Przepis na sukces - ćwiczenie online 165 Formularze do pracy własnej Analiza makrootoczenia 167 Analiza strukturalna sektora 171 Całościowa diagnoza organizacji 175
Rozdział 3. Wybierz i wdrażaj strategię Krok 1. Zrób sobie kawę i pomyśl 184 Jakie strategie warto wdrażać? 184 Jak myśleć o wyborze i wdrożeniu strategii? 184 Krok 2. Wybierz strategię 185 Co to jest strategia? 185 Jak wybierać strategię? 186 Krok 3. Pozyskaj wsparcie 187 Czyje wsparcie jest ważne przy wdrażaniu strategii? 187 Jak pozyskiwać wsparcie dla strategii? 188 Krok 4. Zaplanuj wdrożenie 189 Czym jest planowanie wdrożenia? 189 Jak rozplanować wdrożenie? 190 Inspiracje - strategia w praktyce 191 Wdrażanie strategii zarządzania przez wartości - przypadek firmy KRUK SA 191 Inspiracje - cytaty 197 Odważne strategie 197 Twórcze strategie 198 Strategia jako zmiana 199 Dokonywanie wyborów 199 Wdrażanie strategii 200 Ćwiczenia, zadania, przypadki Jaki świat, jaka firma? - dyskusja 203 Qdrinx - nowa droga do sukcesu - studium przypadku 205 Qdrinx - komunikacja strategii - ćwiczenie 213 Qdrinx - wdrożenie strategii - ćwiczenie 217 Co słychać w Naszej Klasie? - ćwiczenie online 221 Tchibo - wbrew regułom - studium przypadku 225 Przejażdżka z iTaxi - studium przypadku 231 Rewolucja w Słonecznej - studium przypadku 237 Papierowa wieża - ćwiczenie 241 Formularze do pracy własnej Wyzwania strategiczne 243 Warianty strategii 245 Jednostronicowa strategia 249 Szukanie wsparcia dla strategii 251 Komunikacja strategii 253 Programy realizacyjne 255
Warsztat stratega --- Pozycja niedostępna.---
|