Tytuł: | Trening pamięci Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia | Autor: | Przemysław Bąbel, Agnieszka Baran | ISBN: | 978-83-7641-375-4 | Ilość stron: | 302 | Data wydania: | 03/2011 | Format: | B5 | Wydawnictwo: | Difin | Cena: | 47.00zł |
Książka jest jednocześnie poradnikiem metodologicznym i metodycznym. Z jednej bowiem strony Autorzy piszą o tym, jakie działania należy podjąć, żeby zaprojektować i przeprowadzić trening pamięci (metodologia), a z drugiej pokazują, jak to zrobić – jakie postawić sobie cele, jakie przekazać treści, jakimi metodami się posłużyć, jakie techniki i ćwiczenia wykorzystać (metodyka).
Oryginalność książki wyraża się w możliwości wykorzystania zawartych w niej treści w pracy zarówno z dziećmi, młodzieżą, jak i osobami dorosłymi i starszymi; zarówno w ramach placówek oświatowych (szkół, uczelni), instytucji kulturalnych i edukacyjnych (domy kultury, kluby, świetlice), jak i organizacji pozarządowych i firm szkoleniowych, realizujących projekty edukacyjne. Możliwe jest także samodzielne korzystanie z proponowanych ćwiczeń w celu podniesienia własnych możliwości pamięciowych.
Książka skierowana jest przede wszystkim do osób projektujących szkolenia – warsztaty pamięci i koncentracji uwagi dla różnych grup odbiorców. Prezentuje nie tylko różne ćwiczenia i techniki, ale sposoby ich wykorzystania podczas przygotowywania tego typu warsztatów.
Rozdziały:
Rozdział 1. Pamięć i jej trening 1.1. Pamięć: natura i działanie 1.1.1. Różne rozumienia pamięci 1.1.2. Fazy i rodzaje pamięci 1.2. Metody wspomagania pamięci 1.2.1. Trening pamięci jako specyficzna forma wspomagania pamięci
Rozdział 2. Zasady wspomagania pamięci Zasada 1. Koncentracja uwagi Zasada 2. Porcjowanie informacji Zasada 3. Powtarzanie Zasada 4. Schodzenie na poziom semantyczny Zasada 5. Uwzględnianie kolejności informacji Zasada 6. Wykorzystywanie wyobraźni Zasada 7. Odnoszenie do Ja Zasada 8. Wzbudzanie emocji Zasada 9. Robienie przerw Zasada 10. Wykorzystywanie wskazówek
Rozdział 3. Projektowanie i realizacja trening u pamięci 3.1. Identyfikacja i analiza potrzeb treningowych 3.1.1. Identyfikacja potrzeb treningowych w zależności od rodzaju treningu 3.1.1.1. Zamknięty trening pamięci 3.1.1.2. Otwarty trening pamięci oraz trening pamięci realizowany w ramach projektu społecznego 3.1.2. Analiza potrzeb treningowych 3.2. Określanie celów treningu 3.3. Dobór treści i metod treningu 3.3.1. Dobór i selekcja treści 3.3.2. Układ treści treningowych 3.3.3. Dobór metod treningowych 3.4. Tworzenie scenariusza treningu 3.5. Organizacja treningu 3.5.1. Czas trwania treningu 3.5.2. Miejsce treningu 3.5.3. Pomoce i materiały szkoleniowe 3.6. Realizacja treningu 3.6.1 Prowadzący i uczestnicy treningu 3.6.2 Przebieg treningu pamięci 3.7. Ocena treningu 3.7.1. Poziom reakcji 3.7.2. Poziom uczenia się 3.7.3. Poziom zachowania
Rozdział 4. Katalog technik i ćwiczeń treningowych 4.1. Ćwiczenia integracyjne oraz przygotowujące do udziału w treningu pamięci 4.1.1. Pamięciowe ćwiczenia integracyjne 4.1.2. Ćwiczenia zwiększające motywację uczestników do udziału w treningu pamięci 4.1.3. Ćwiczenia aktywizujące 4.2. Ćwiczenia dotyczące prezentacji informacji o pamięci 4.3. Ćwiczenia koncentracji uwagi i innych jej aspektów 4.4. Techniki wspomagania pamięci 4.4.1. Ćwiczenia przygotowujące do prezentacji technik wspomagania pamięci 4.4.1.1. Ćwiczenia budowania skojarzeń 4.4.1.2. Ćwiczenia posługiwania się wyobrażeniami 4.4.1.3. Ćwiczenia posługiwania się piktogramami 4.4.2. Mnemotechniki 4.4.2.1. Rymowanka 4.4.2.2. Akronimy i akrostychy 4.4.2.3. Łańcuszek skojarzeń 4.4.2.4. Rzymski pokój 4.4.2.5. Systemy zakładkowe 4.4.3. Mapa myśli 4.4.4. Techniki opanowywania informacji z tekstów 4.4.5. Techniki zapamiętywania informacji o nowo poznanych osobach
Rozdział 5. Przykładowe scenariusze zajęć 5.1. Scenariusz zajęć wprowadzająco-integracyjnych 5.2. Scenariusz zajęć poświęconych technikom ułatwiającym uczenie się obcojęzycznych słówek 5.3. Scenariusz zajęć poświęconych mnemotechnice Łańcuszka skojarzeń 5.4. Scenariusz zajęć poświęconych mnemotechnice Rzymskiego pokoju 5.5. Scenariusz zajęć dotyczących tworzenia Map myśli
Trening pamięci Projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia --- Pozycja niedostępna.---
|