Autor: Jacek Janowski
ISBN: 978-83-7641-126-2
Ilość stron: 560
Data wydania: 09/2009
Dokonująca się informatyzacja instytucji, cyfryzacja dokumentów, konwergencja technologii, multipleksacja przekazów i wirtualizacja działalności nie omija prawa i administracji, lecz kształtuje elektroniczny obrót prawny i elektroniczną administrację publiczną.
Technologia informacyjna stanowi dziś okazję do poprawy stanu obowiązującego prawa i zwiększenia efektywności działań administracyjnych, ale zarazem wymaga nowego przygotowania prawników i administratywistów, tak aby państwo mogło przy jej pomocy lepiej wypełniać swoje funkcje, a społeczeństwo korzystać z szerszych wolności.
Aby technologia ta mogła spełniać stawiane przed nią oczekiwania, sama potrzebuje stosownego wsparcia prawnego i administracyjnego w ramach kształtującego się publicznego i prywatnego prawa informatycznego oraz w toku elektronizacji procedur sądowych i administracyjnych.
Praca wychodzi od zagadnień teoretyczno-badawczych informacji, wiedzy i komunikacji, następnie omawia zagadnienia techniczno-praktyczne sprzętu, oprogramowania i sieci komputerowych, a kończy na kwestiach socjologiczno-filozoficznych społeczeństwa informacyjnego. Książka jest podręcznikiem do przedmiotu technologia informacyjna, wykładanym na wydziałach prawa i administracji. Jej zadaniem jest ponadto przybliżenie kadrom prawniczym i urzędniczym technologii informacyjno-komunikacyjnych, bez znajomości których nie jest obecnie możliwe dalsze wykonywanie zawodu.
Rozdziały:
1. Charakterystyka technologii informacyjnych 1.1. Technologia 1.2. Informatyka 1.3. Telekomunikacja 1.4. Media 1.5. Technologie mobilne 1.6. Rewolucja naukowo-techniczna 1.7. Technologie społeczeństwa informacyjnego 1.8. Determinizm technologiczny 1.9. Smog informacyjny
2. Informacja 2.1. Próby ujęcia informacji 2.2. Nauka o informacji 2.3. Filozoficzna interpretacja informacji 2.4. Cybernetyczna interpretacja informacji 2.5. Definicja informacji 2.6. Naturalna i sztuczna reprezentacja informacji 2.7. Cechy informacji 2.8. Znaczenie informacji 2.9. Struktura i forma informacji 2.10. Rodzaje informacji 2.11. Źródła informacji 2.12. Proces informacyjny 2.13. Tworzenie informacji
3. Informacja, a dane i wiedza 3.1. Pojęcie danych 3.2. Informacja a dane 3.3. Dane analogowe i dane cyfrowe 3.4. Metadane 3.5. Wiedza 3.6. Informacja a wiedza 3.7. Organizacje wiedzy 3.8. Organizacje uczące się 3.9. Organizacje inteligentne
4. Komunikacja 4.1. Informacja w komunikacji 4.2. Charakter komunikacji 4.3. Uczestnicy komunikacji 4.4. Proces komunikowania 4.5. Znakowy charakter komunikacji 4.6. Kodowanie informacji 4.7. Sygnały komunikacyjne 4.8. Ilościowa teoria informacji 4.9. Komunikacja masowa 4.10. Informacyjne sterowanie procesami społecznymi
5. Sprzęt komputerowy 5.1. Automatyka i robotyka 5.2. Automatyzacja procesów informacyjnych 5.3. Komputer w automatyzacji procesów informacyjnych 5.4. Generacje komputerów 5.5. Komputer jako narzędzie informatyczne 5.6. Elementy systemu komputerowego 5.7. Rodzaje pamięci komputerowej 5.8. Rodzaje urządzeń zewnętrznych
6. Oprogramowanie komputerowe 6.1. Program komputerowy 6.2. Algorytm i algorytmika 6.3. Programowanie 6.4. Język programowania 6.5. Kod maszynowy i kod źródłowy 6.6. Rodzaje programów komputerowych
7. Komputerowe przetwarzanie danych 7.1. Przetwarzanie informacji 7.2. Interpretacja informacji a przetwarzanie danych 7.3. Przetwarzanie danych 7.4. Rodzaje operacji na danych 7.5. Przetwarzanie danych w zbiorach 7.6. Struktura dokumentu elektronicznego 7.7. Bezpieczeństwo przetwarzania danych 7.8. Etyka komputerowa
8. Komputerowe zarządzanie informacją 8.1. Zarządzanie informacją i wiedzą 8.2. Technologie zarządzania zasobami informacyjnymi 8.3. Definicja bazy danych 8.4. Modele baz danych 8.5. System zarządzania bazą danych 8.6. Hurtownie danych 8.7. Sztuczna inteligencja 8.8. Sieci neuronowe 8.9. Algorytmy genetyczne
9. Sieci komputerowe 9.1. Sieci telekomunikacyjne 9.2. Rodzaje sieci komórkowych 9.3. Rodzaje sieci komputerowych 9.4. Kanały dostępu do Internetu 9.5. Fenomen Internetu 9.6. Struktura Internetu 9.7. Historia Internetu 9.8. Adresy internetowe 9.9. Modele Internetu 9.10. Cechy Internetu 9.11. Narzędzia Internetu 9.12. Zastosowanie Internetu 9.13. Wolność w Internecie 9.14. Społeczno-psychologiczne konsekwencje Internetu 9.15. Gospodarcze wykorzystanie Internetu
10. System informacyjny 10.1. Podejście systemowe 10.2. Definicje i rodzaje systemów 10.3. Elementy systemu 10.4. Systemowa natura informacji 10.5. Definicja systemu informacyjnego 10.6. Wyodrębnienie systemu informacyjnego 10.7. Rodzaje systemów informacyjnych 10.8. Metainformacja w systemie informacyjnym 10.9. Redundancja informacji w systemie informacyjnym
11. System informatyczny 11.1. Definicja i klasyfikacja systemów informatycznych 11.2. Elementy systemu informatycznego 11.3. Projektowanie systemów informatycznych 11.4. Ocena systemów informatycznych 11.5. Tworzenie systemów ekspertowych 11.6. Zastosowanie systemów ekspertowych 11.7. Systemy zarządzania informacją 11.8. Rodzaje informatycznych systemów zarządzania
12. Informatyzacja 12.1. Wdrażanie systemów informatycznych 12.2. Specyfika informatyzacji 12.3. Sektory i obszary informatyzacji 12.4. Zasady informatyzacji 12.5. Ekonomia informatyzacji 12.6. Multimedia 12.7. Rzeczywistość wirtualna 12.8. Cyberprzestrzeń 12.9. Wirtualizacja jako rezultat informatyzacji 12.10. Urbanizacja świadomości
13. Kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego 13.1. Termin społeczeństwo informacyjne 13.2. Programy na rzecz społeczeństwa informacyjnego 13.3. Społeczeństwo informacyjne jako społeczeństwo postępu 13.4. Społeczeństwo informacyjne jako społeczeństwo informacji 13.5. Badania nad społeczeństwem informacyjnym 13.6. Podejście do społeczeństwa informacyjnego 13.6. Kontekst pojęciowy społeczeństwa informacyjnego 13.7. Definicje społeczeństwa informacyjnego 13.8. Elementy społeczeństwa informacyjnego 13.9. Wskaźniki opisu społeczeństwa informacyjnego 13.10. Cechy społeczeństwa informacyjnego 13.11. Przemiany ku społeczeństwu informacyjnemu 13.12. Praca w społeczeństwie informacyjnym 13.13. Ocena etyczna społeczeństwa informacyjnego
14. Inne ujęcia społeczeństwa informacyjnego 14.1. Społeczeństwo sieciowe i społeczeństwo internetowe 14.2. Społeczeństwo cybernetyczne i społeczeństwo wirtualne 14.3. Społeczeństwo globalne i społeczeństwo otwarte 14.4. Społeczeństwo medialne i społeczeństwo masowe 14.5. Społeczeństwo postkapitalistyczne i społeczeństwo ryzyka 14.6. Społeczeństwo spolaryzowane i społeczeństwo inkluzyjne 14.7. Kultura społeczeństwa informacyjnego 14.8. Kultura informacyjna i kultura informatyczna 14.9. Prawo społeczeństwa informacyjnego
Technologia informacyjna dla prawników i administratywistów --- Pozycja niedostępna.---
|