Autor: Monika Zaśko-Zielińska, Anna Majewska-Tworek, Tomasz Piekot
ISBN: 978-83-01-15730-2
Ilość stron: 312
Data wydania: 2008
Poradnik dla piszących, obejmujący ogólne wskazówki komponowania tekstów oraz wzory tekstów użytkowych (np. CV, kondolencje, protokół, ulotka reklamowa, wizytówka, zaproszenie), uporządkowane alfabetycznie, opatrzone komentarzami i przykładami.
Książka przeznaczona dla wszystkich, którzy posługują się językiem w kontaktach publicznych, zwłaszcza zaś przygotowują teksty o charakterze użytkowym jako ich autorzy, redaktorzy, korektorzy, ilustratorzy, graficy.
Rozdziały:
Wprowadzenie. Słów kilka o tekście i komunikacji 11 1. Fałszywy stereotyp: tekst = pismo 11 2. Schematy, wzorce gatunkowe i scenariusze 11 3. Rama tekstu 12 4. Segmentacja i miejsca strategiczne, spójność 14
Rozdział I. Jak napisać dobry tekst? 17 1. Jakie cechy ma dobry tekst? 17 2. Przygotowanie: przemyślenia, działania wstępne, szkicowanie 18 Najpierw pomyśl, potem zrób, czyli zanim zaczniesz pisać 18 Wybieramy wzorzec tekstu 19 Od czego zależy wybór wzorca i jego wariantu 19 Najczęściej wybór jest prosty 19 Wybieramy wariant tekstu 20 Dlaczego tak ważny jest wybór właściwego wzorca 20 Plan roboczy 22 Plan szczegółowy 23 Zbieramy informacje 24 Dane i fakty 24 Wskazówki redakcyjne 26 3. Pisanie, redagowanie 27 Początek tekstu 27 Tytuł – zderzenie czytelnika z tekstem 28 A może rozpocząć mottem? 29 Akapit inicjalny – przedsmak tekstu 30 Formuły etykietalne rozpoczynające tekst 31 Rozwinięcie 32 Argumentacja 32 Akapit w tekście argumentacyjnym 33 Zakoń czenie 34 Treściowa rekapitulacja tekstu 35 Konkluzja 36 Koń czące formuły etykietalne 36 Rama tekstu urze˛dowego 37 4. Czynności koń cowe 39
Rozdział II. Tekst jako zdarzenie komunikacyjne 40 1. Czy mówimy tylko wtedy, gdy mamy do powiedzenia coś ważnego? 40 2. Gdy chcemy powiedzieć o czymś ważnym... 41 3. Wystąpienia przeciw obyczajowi 43 4. Oficjalnie czy nieoficjalnie? 43 Kiedy mówimy do wie˛kszego grona słuchaczy... 44 Tytułowanie nie jest przeżytkiem 45 Jak jeszcze wyraża sięoficjalność? 46 Polacy lubią zdrabniać 47 5. Jak napisać oficjalny list? 47 6. Jak piszemy listy do przyjació ł? 49 7. „Oficjalny” nie znaczy „urze˛dowy” 50 8. Scenariusze zachowań komunikacyjnych 51 Zaproszenie na ślub, chrzciny, spotkanie przedświąteczne itp. 52 życzenia świąteczne, urodzinowe, imieninowe itp. 52 Nektrolog, kondolencje itp. 52 Petycja, list otwarty, list z prośbą o sponsorowanie itp. 53
Rozdział III. Działania na tekście 54 1. Segmentacja 54 2. Zmiana stopnia spójności 56 Jak to działa? 57 O spójności redagowanego tekstu 58 W akapicie wste˛pnym 58 W rozwinięciu 58 W akapicie końcowym (konkluzje) 59 Napiszmy tekst w jednym stylu 59 Szyk jest ważny 60 3. Przytaczanie cudzych słów i tekstów 62 Na co dzień – bądz´my naturalni 63 W mediach – uważajmy na manipulację63 W kontaktach z instytucjami – bądz´my stanowczy i oficjalni 63 W życiu naukowym – bądz´my rzetelni 63 4. Streszczanie tekstu 66 Streszczenie jako tekst 66 Jak streszczać? 67 Streszczenie-ekstrakt 68 Streszczenie-parafraza 70 Ekstrakt a parafraza 72
Rozdział IV. Wizualność tekstu 73 1. Estetyka tekstu 73 2. Przestrzeń tekstu 78 3. Przyciąganie uwagi 80 4. Wizualizacja 81 Ramki 81 Tabele i wykresy 83 Diagramy (schematy) 85 Warto zajrzeć 88
Wzornik 89 Abstrakt 90 Ankieta 92 Apel 96 Bibliografia 98 Bilecik do kwiatów 100 Biogram 102 Charakterystyka 104 CV 106 Cyrkularz 110 Dedykacja 112 Dyskusja 114 E-mail 118 Gratulacje 122 Handout 124 Identyfikator 128 Indeks 130 Instrukcja 132 Kondolencje 136 Konspekt 138 Koperta 142 Laudacja 144 List 146 List do redakcji 150 List dzie˛kczynny 152 List gratulacyjny 154 List motywacyjny 156 List pochwalny 160 List polecający 162 Mowa pogrzebowa 164 Mowa weselna 166 Nagana 168 Nekrolog 170 Notatka 174 Notatki 176 Ogłoszenie 178 Opinia 180 Opis 182 Opowiadanie 186 Petycja 188 Pieczątka (pieczęć) 190 Plakat konferencyjny (poster) 192 Poczta głosowa 194 Podanie 196 Podzie˛kowanie 200 Polecenie 204 Ponaglenie 206 Poręczenie 208 Post internetowy 210 Potwierdzenie 214 Powitanie 216 Pozdrowienia 218 Praca naukowa 220 Prezentacja 226 Program konferencji 232 Protokó ł 236 Przeprosiny 240 Przypis 242 Referat 244 Referencje 248 Regulamin 250 Rezerwacja 254 Rozmowa kwalifikacyjna 256 Rozmowa telefoniczna 260 Rozprawka 262 Skarga 266 SMS 268 Sprawozdanie 270 Sprostowanie 274 Streszczenie 276 Telegram 278 Ulotka reklamowa 280 Upoważnienie 282 Usprawiedliwienie 284 Wizytówka 286 Wpis do ksie˛gi pamiątkowej 288 Wypowiedzenie 292 Zaproszenie 294 Zawiadomienie 298 Zgłoszenie 302 życiorys 304 życzenia 308
Sztuka pisania Przewodnik po tekstach użytkowych --- Pozycja niedostępna.---
|