Tytuł: | Struktura umysłu a wykonywanie prostych działań arytmetycznych | Autor: | Marta Sobańska, Emilia Łojek | ISBN: | 978-83-7641-370-9 | Ilość stron: | 216 | Data wydania: | 03/2011 | Format: | 16.0x23.0cm | Wydawnictwo: | Difin | Cena: | 42.00zł |
Zagadnienia poruszane w monografii mieszczą się w nurcie rozważań psychologicznych na temat funkcjonalnej organizacji struktur i procesów poznawczych warunkujących wykonywanie prostych działań arytmetycznych. Studia te przeprowadzone zostały na podstawie badań osób zdrowych oraz chorych z dysfunkcjami mózgu i w takim ujęciu stanowią pomost pomiędzy psychologią procesów poznawczych i neuropsychologią kliniczną.
Treści zaprezentowane w książce mogą stanowić źródło wiedzy oraz inspirację do dalszych poszukiwań badawczych dla psychologów różnych specjalności, głównie psychologów poznawczych, pedagogów pracujących z dziećmi, które mają orzeczenie dyskalkulii bądź mniej nasilone problemy z wykonywaniem prostych działań arytmetycznych.
Monografia adresowana jest także do specjalistów i studentów z szeroko rozumianych neuronauk (neurologów, psychiatrów, biologów, a także filozofów), którzy zgłębiają tajemnice reprezentacji funkcji psychicznych w mózgu człowieka w normie i patologii.
Praca niniejsza jest pierwszym w języku polskim tekstem na temat reprezentacji umysłowych i procesów wykonawczych charakteryzujących wykonywanie prostych działań arytmetycznych.
Rozdziały:
Część I. Zagadnienia teorii i metodologii badań
Rozdział 1. Wprowadzenie
Rozdział 2. Mechanizmy poznawcze związane z wykonywaniem prostych działań arytmetycznych w ujęciu współczesnych teorii 2.1. Istota różnic w poglądach na mechanizmy poznawcze warunkujące wykonywanie prostych działań arytmetycznych 2.2. Ogólny model przetwarzania liczb i obliczania 2.3. Model potrójnego kodowania 2.4. Hipoteza złożonego kodowania 2.5. Hipoteza preferowanego kodu wejściowego 2.6. Podsumowanie
Rozdział 3. Organizacja reprezentacji faktów arytmetycznych w pamięci 3.1. Modele przeszukiwania tabel 3.2. Sieciowy model wydobywania faktów arytmetycznych 3.3. Model dystrybucji skojarzeń 3.4. Model interferencyjny 3.5. Podsumowanie
Rozdział 4. Wykonywanie prostych działań arytmetycznych a inne funkcje psychiczne 4.1. Zaburzenia procesów liczenia i innych funkcji psychicznych a lokalizacja patologii mózgu 4.2. Wykonywanie prostych działań arytmetycznych a procesy językowe 4.3. Wykonywanie prostych działań arytmetycznych a procesy przestrzenne
Rozdział 5. Metody badań funkcjonalnej architektury systemu poznawczego warunkującej wykonywanie prostych działań arytmetycznych 5.1. Badania w nurcie neuropsychologii poznawczej 5.2. Badania z udziałem osób zdrowych
Część II. Badania własne
Rozdział 6. Wprowadzenie
Rozdział 7. Metody badań 7.1. Pomiar umiejętności arytmetycznych 7.2. Pomiar innych funkcji psychicznych 7.2.1. Funkcje językowe 7.2.2. Zdolności wyobrażeniowo-przestrzenne 7.2.3. Uwaga i pamięć 7.2.4. Funkcje wykonawcze 7.2.5. Przedchorobowy poziom funkcjonowania 7.2.6. Ogólna ocena stanu funkcji poznawczych 7.2.7. Uwagi dotyczące metod pomiaru zmiennych
Rozdział 8. Charakterystyka uczestników badania 8.1. Ogólna charakterystyka uczestników badania 8.2. Procedura wyodrębnienia grup eksperymentalnych 8.3. Wyniki testów neuropsychologicznych w grupach eksperymentalnych
Rozdział 9. Organizacja i przebieg badań
Rozdział 10. Wyniki badań – porównania grupowe 10.1. Jakość wykonywania mnożenia i odejmowania u osób z zaburzeniami językowymi lub zaburzeniami procesów wyobrażeniowo-przestrzennych 10.1.1. Czas wykonywania działań 10.1.2. Wskaźnik Błędu 10.2. Wpływ zewnętrznych postaci liczb na jakość wykonywania mnożenia i odejmowania. Porównania wewnątrz grup 10.2.1. Czas wykonywania działań 10.2.2. Wskaźnik Błędu 10.3. Wpływ zewnętrznych postaci liczb na jakość wykonywania mnożenia i odejmowania. Porównania między grupami 10.3.1. Czas wykonywania działań 10.3.2. Wskaźnik Błędu 10.4. Podsumowanie i dyskusja wyników badań grupowych
Rozdział 11. Studia przypadku 11.1. Cel badawczy studiów przypadku 11.2. Procedura badań 11.3. Ogólna charakterystyka osób badanych 11.4. Neuropsychologiczna charakterystyka osób badanych 11.5. Umiejętności arytmetyczne osób badanych 11.5.1. Pacjenci A.M. i E.G. 11.5.1.1. Czas wykonywania działań 11.5.1.2. Poprawność wykonywania działań 11.5.2. Pacjent I.W. 11.5.3. Pacjentka M.F. 11.6. Dyskusja wyników studiów przypadku
Rozdział 12. Dyskusja
Struktura umysłu a wykonywanie prostych działań arytmetycznych --- Pozycja niedostępna.---
|