Zaawansowane wyszukiwanie
  Strona Główna » Sklep » Elektronika Elektrotechnika » Elektronika » Moje Konto  |  Zawartość Koszyka  |  Do Kasy   
 Wybierz kategorię
Algorytmy Wzorce UML
Bazy danych
Bezpieczeństwo
Bioinformatyka
Biznes Ekonomia Firma
Chemia
DTP Design
E-biznes
Ekonometria
Elektronika Elektrotechnika
  Anteny Fale
  Cyfrowe przetwarzanie sygnałów
  Dźwięk cyfrowy
  Elektronika
  Elektrotechnika
  Optoelektronika
  Przetwarzanie obrazów
  Systemy czasu rzeczywistego
  Układy cyfrowe Mikrokontrolery
Energetyka
Fizyka
GIS
Grafika użytkowa
Hardware
Informatyczne systemy zarządzania
Informatyka w szkole
Języki programowania
Matematyka
Multimedia
Obsługa komputera
Office
Poradniki
Programowanie gier
Programy inżynierskie
Programy matematyczne
Słowniki
Serwery
Sieci komputerowe
Systemy operacyjne
Technika
Telekomunikacja
Tworzenie stron WWW

Zobacz pełny katalog »
 Wydawnictwo:
 BTC
Przetworniki A/C i C/A Teoria i praktyka

Przetworniki A/C i C/A Teoria i praktyka

139.00zł
Silniki PM BLDC właściwości, sterowanie, aplikacje 79.00zł
Silniki PM BLDC właściwości, sterowanie, aplikacje

Tytuł: Silniki PM BLDC właściwości, sterowanie, aplikacje
Autor: Krzysztof Krykowski
ISBN: 978-83-64702-02-0
Ilość stron: 268
Data wydania: 11/2015
Oprawa: Twarda
Format: 16.5x23.5cm
Wydawnictwo: BTC
Cena: 79.00zł


W książce podjęto temat analizy właściwości silnika bezszczotkowego prądu stałego, wzbudzanego magnetoelektrycznie (ang. PM BLDC – Permanent Magnet Brushless Direct Current), o trzech uzwojeniach fazowych, traktowanego jako element układu napędowego.

W pracy tej omówiono straty, sprawność silnika i napędu, w niej również oryginalne wyniki badań przeprowadzonych przez Autora i jego zespół badawczy, a mianowicie metodę określania wpływu indukcyjności na charakterystyki mechaniczne silnika, układ z komutatorem o zmiennej strukturze oraz badania nad silnikami wysokoobrotowymi.

Książkę można polecić wszystkim pragnącym pogłębić swoją wiedzę z zakresu nowoczesnych napędów z silnikami bezszczotkowymi wzbudzanymi magnetoelektrycznie, a zwłaszcza doktorantom i specjalistom z przemysłu.

Spis treści:

1. Podstawowe informacje o napędzie z silnikami bezszczotkowymi     13
1.1 Zasada działania i klasyfikacja silników bezszczotkowych14
1.2 Moment elektromagnetyczny i siła elektromotoryczna bezszczotkowego
silnika prądu stałego wzbudzanego magnesami trwałymi.16
1.3 Układy połączeń uzwojeń stojana silników bezszczotkowych.21
1.4 Porównanie bezszczotkowych silników prądu stałego i prądu przemiennego.21

2. Idealny bezszczotkowy silnik prądu stałego wzbudzany magnesami trwałymi     25
2.1 Silnik idealny – założenia upraszczające26
2.2 Silnik PM BLDC o trzech uzwojeniach fazowych z komutatorem w układzie mostka.26
2.2.1 Współpraca komutatora elektronicznego z silnikiem     26
2.2.2 Charakterystyka mechaniczna silnika idealnego     34
2.2.3 Podstawowe zależności mechaniczne     38
2.3 Silnik PM BLDC z komutatorem w układzie półmostka.39
2.3.1 Podstawowa struktura połączeń silnika PM BLDC z komutatorem o strukturze półmostka 39
2.3.2 Zastosowanie układów odciążających     42
2.3.3 Charakterystyka mechaniczna i model stałoprądowy idealnego silnika PM BLDC z komutatorem o topologii półmostka 43
2.3.4 Porównanie najważniejszych właściwości silnika z komutatorem o strukturze mostka i półmostka     44

3. Komutator elektroniczny     47
3.1 Idealny komutator elektroniczny48
3.1.1 Właściwości i sterowanie komutatorem elektronicznym 48
3.1.2 Strategie sterowania zaworami komutatora elektronicznego pracującego w układzie mostka     51
3.1.3 Wpływ strategii sterowania na prądy i napięcia komutatora elektronicznego 53
3.2 Współpraca komutatora elektronicznego z silnikiem PM BLDC.56
3.2.1 Wprowadzenie     56
3.2.2 Przełączanie uzwojeń fazowych w silniku rzeczywistym     56
3.2.3 Wyznaczanie wartości komutacyjnego spadku napięcia w silniku PM BLDC metodą analogiczną do stosowanej w prostownikach     59
3.2.4 Wyznaczanie czasu i kąta komutacji     62
3.2.5 Komutacyjne tętnienia prądu obwodu zastępczego prądu stałego     63
3.2.6 Wpływ modulacji na tętnienia prądu     64
3.3 Właściwości rzeczywistego komutatora elektronicznego66
3.3.1 Zawory komutatora elektronicznego     66
3.3.2 Straty w komutatorze elektronicznym     68
3.3.3 Sprawność komutatora elektronicznego     69
3.3.4 Sterowanie i wyzwalanie zaworów komutatora elektronicznego 72

4. Analiza pracy rzeczywistego silnika PM BLDC 73
4.1 Wybór metody analizy.74
4.2 Zjawiska występujące w rzeczywistym silniku75
4.2.1 Wprowadzenie     75
4.2.2     Opis silnika     78
4.2.3 Siła elektromotoryczna i współczynnik wzbudzenia rzeczywistego silnika PM BLDC 80
4.2.4 Wpływ obwodu magnetycznego na moment elektromagnetyczny, siłę elektromotoryczną i moment zaczepowy w silnikach wysokobrotowych     82
4.2.5 Wpływ nieidealnej siły elektromotorycznej na właściwości silnika     86
4.2.6 Wpływ przepływu stojana i harmonicznych żłobkowych na siłę elektromotoryczną 91
4.2.7 Reluktancyjny moment zaczepowy     93
4.2.8 Wpływ przełączania uzwojeń fazowych na prędkość i moment elektromagnetyczny silnika     94
4.2.9 Wpływ tętnień prądu na prędkość i moment elektromagnetyczny silnika     96
4.3 Straty w silnikach PM BLDC97
4.3.1 Podział strat 97
4.3.2 Straty w uzwojeniach 98
4.3.3 Straty mocy w obwodzie magnetycznym     99
4.3.4 Straty mechaniczne     102
4.3.5 Straty dodatkowe     103
4.3.6 Łączne straty w silniku PM BLDC 104
4.4 Straty i sprawność układu silnik PM BLDC – komutator elektroniczny     106
4.5 Określanie położenia wirnika     107
4.5.1 Metody określania położenia wirnika     107
4.5.2 Ciągły pomiar kąta obrotu wirnika 107
4.5.3 Metody wyznaczania kąta obrotu z rozdzielczością odpowiadającą liczbie przełączeń przypadających na jeden obrót silnika     108
4.5.4 Metody pośredniego określania położenia wirnika 109
4.5.5 Podsumowanie     115

5. Modele matematyczne silników PM BLDC i układów napędowych z tymi silnikami 117
5.1 Wprowadzenie  118
5.2 Stałoprądowe modele silnika PM BLDC     120
5.2.1 Wprowadzenie     120
5.2.2 Stałoprądowy model idealnego silnika PM BLDC     121
5.2.3 Wpływ rzeczywistych warunków pracy silnika PM BLDC     124
5.2.4 Macierzowo-wektorowy opis stałoprądowego modelu silnika PM BLDC 126
5.3 Zmiennoprądowe modele matematyczne silników PM BLDC     127
5.3.1 Ogólny opis silnika synchronicznego wzbudzanego magnesami trwałymi     127
5.3.2 Idealny silnik PM BLDC jako szczególny przypadek silnika synchronicznego     133
5.3.3 Model matematyczny silnika idealnego o trapezoidalnej SEM     136
5.3.4 Modelowanie nieidealnej siły elektromotorycznej     140
5.4 Zmiennoprądowy model obwodowy idealnego silnika bezszczotkowego prądu stałego wzbudzanego magnetoelektrycznie     141
5.4.1 Wprowadzenie     141
5.4.2 Stosowanie założeń upraszczających 143
5.4.3 Modelowanie obwodów głównych 143
5.5 Zmiennoprądowe modele obwodowe rzeczywistych silników bezszczotkowych prądu stałego wzbudzanych magnetoelektrycznie     146
5.5.1 Zjawiska występujące w rzeczywistym silniku PM BLDC 146
5.5.2 Modelowanie podzespołów i zjawisk występujących w rzeczywistym silniku PM BLDC     146
5.5.3 Modelowanie strat przez wprowadzenie dodatkowych elementów w obwodzie głównym 150
5.5.4 Modelowanie strat zależnych od mocy i prędkości jako moment strat     152
5.5.5 Modele silnika PM BLDC o różnym stopniu uproszczenia 153

6. Sterowanie i regulacja157
6.1 Wprowadzenie 158
6.2 Sterowanie napięciem zasilającym silnik PM BLDC     160
6.2.1 Wybór źródła zasilania i sposobu sterowania napięciem     160
6.2.2 Układ z zewnętrznym obwodem regulacji napięcia silnika 161
6.2.3 Regulacja napięcia przez modulację w komutatorze elektronicznym silnika 162
6.2.4 Współpraca układów sterowania i wyzwalania tranzystorów 162
6.2.5 Zwiększanie wartości napięcia zasilającego 163
6.3 Regulacja prądu i momentu elektromagnetycznego 164
6.3.1 Sterowanie prądem w przypadku regulatora proporcjonalno-całkującego 164
6.3.2 Układy regulacji ze śledzeniem prądu     165
6.3.3 Ograniczenie prądu     169
6.4 Sterowanie i regulacja prędkości silnika bezszczotkowego z komutatorem elektronicznym     170
6.4.1 Sposoby pomiaru prędkości w silnikach bezszczotkowych 170
6.4.2 Sterowanie prędkością w przypadku regulatora proporcjonalno-całkującego 172
6.4.3 Śledzenie prędkości i/lub kąta obrotu 172
6.4.4 Wstępne zadawanie prędkości kątowej     173
6.4.5 Bezczujnikowe i cyfrowe układy pomiaru, sterowania i regulacji prędkości kątowej 174
6.5 Sterowanie dwustrefowe napędem z silnikiem PM BLDC     175
6.5.1 Wprowadzenie     175
6.5.2 Zwiększanie napięcia zasilania     Układ z regulatorem podwyższającym 176
6.5.3 Zwiększanie strumienia rozproszenia 177
6.5.4 Przełączanie uzwojeń stojana 177
6.5.5 Układ o zmiennej strukturze komutatora elektronicznego 179
6.5.5.1 Zasada działania.179
6.5.5.2 Praca silnika w przypadku komutatora o strukturze mostka lub półmostka181
6.5.5.3 Hamowanie ze zwrotem energii silnika w przypadku pracy komutatora w strukturze półmostka  182
6.5.5.4 Określenie momentu hamującego187
6.5.5.5 Podsumowanie.188
6.6 Sterowanie wysokoobrotowych silników PM BLDC     188
6.6.1 Wymagania stawiane układom sterowania i pomiarów     188
6.6.2 Tor zasilania i regulacji napięcia 189
6.6.3 Ogólna struktura układu sterowania 190
6.6.4 Sterowanie bezczujnikowe 191

7. Bezczujnikowe sterowanie silnika PM BLDC.193
7.1 Techniki sterowania bezczujnikowego silnika PM BLDC 194
7.2 Bezczujnikowe metody sterowania, wykorzystujące wielkości mierzone i ich przetwarzanie 194
7.3 Struktury sterowania bezczujnikowego wykorzystujące siłę elektromotoryczną 195
7.3.1 Podział metod wykorzystujących siłę elektromotoryczną     195
7.3.2 Określenie potencjału punktu środkowego silnika     196
7.3.3 Metody wykorzystujące napięcia na zaciskach silnika 197
7.3.4 Metody wykorzystujące trzecią harmoniczną siły elektromotorycznej 198
7.3.5 Metody wykorzystujące diodę zerową 199
7.3.6 Całkowanie siły elektromotorycznej     199
7.4 Rozruch i określanie położenia wirnika     199
7.4.1 Wprowadzenie     199
7.4.2 Rozruch w układzie pętli otwartej 200
7.4.3 Metody rozruchu wykorzystujące znajomość położenia początkowego 200
7.4.4 Przepytujące techniki rozruchu     204
7.4.4.1 Wprowadzenie.204
7.4.4.2 Określanie położenia wirnika na podstawie pomiaru szpilek prądu204
7.4.4.3 Określanie położenia wirnika na podstawie pomiaru napięcia209
7.4.5 Sposoby sterowania układem podczas rozruchu     209
7.5 Nowoczesne metody sterowania (sterowanie rozmyte, sieci neuronowe itp.) 210
7.5.1 Możliwości stosowania metod sztucznej inteligencji     210
7.5.2 Sterowanie rozmyte 210
7.5.2.1 Ogólne zasady sterowania rozmytego.210
7.5.2.2 Rozmyty predykcyjny regulator PI dla napędu z silnikiem PM BLDC 211
7.5.2.3 Poprawa sterowania bezczujnikowego silnika PM BLDC przez zastosowanie logiki rozmytej w estymatorze siły elektromotorycznej214
7.5.2.4 Sterownik rozmyty w napędzie bezczujnikowym.217
7.5.3 Metody wykorzystujące obserwatory 219
7.5.4 Zastosowanie sieci neuronowych     220
7.6 Inne techniki sterowania bezczujnikowego 221
7.7 Sterowanie cyfrowe silników PM BLDC 222
7.7.1 Wprowadzenie     222
7.7.2 Podzespoły cyfrowe występujące w cyfrowych i hybrydowych układach sterowania silników PM BLDC 224
7.7.3 Podstawowa struktura sterowania cyfrowego silnika PM BLDC, wykorzystująca procesor sygnałowy     224
7.7.4 Sterowanie bezczujnikowe silnika PM BLDC przy użyciu funkcji większości do filtrowania SEM 225
7.8 Sterowniki bezczujnikowe     227

8. Modelowanie komputerowe silnika i napędu elektrycznego 231
8.1 Wybór programu komputerowego do modelowania i symulacji napędów
z silnikami bezszczotkowymi     232
8.2 Modele komputerowe własne i biblioteczne 234
8.2.1 Wprowadzenie     234
8.2.2 Stałoprądowe obwodowe i funkcjonalne modele silnika PM BLDC 234
8.2.3 Zwiększenie dokładności modeli obwodowych 236
8.3 Model biblioteczny silnika PM BLDC z komutatorem elektronicznym w programie Matlab/Simulink     236
8.3.1 Ogólny opis modelu silnika     236
8.3.2 Analiza podzespołów modelu silnika oraz wybór wielkości wyjściowych     239
8.3.3 Model silnika z komutatorem elektronicznym i regulatorem prędkości     241
8.3.4 Regulacja prądu i prędkości 243
8.3.5 Zwiększanie dokładności modelu bibliotecznego silnika 244
8.4 Model biblioteczny napędu z silnikiem PM BLDC w programie Matlab/Simulink 245
8.4.1 Opis modelu     245
8.4.2 Ważniejsze bloki w modelu napędu z silnikiem PM BLDC     247
8.4.3 Modelowanie układów sterowania i obciążenia 248
8.4.4 Możliwości aplikacji     248
8.5 Modele komputerowe własne silnika PM BLDC     249
8.5.1 Wykorzystanie podzespołów bibliotecznych do budowy własnych modeli 249
8.5.2 Model o nietrapezowej sile elektromotorycznej 251
8.6 Podsumowanie

Silniki PM BLDC właściwości, sterowanie, aplikacje
--- Pozycja niedostępna.---
Klienci, którzy kupili „Silniki PM BLDC właściwości, sterowanie, aplikacje”, kupili także:

Obsługiwanie, diagnozowanie oraz naprawa elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych Część 1, Piotr Boś, Krzysztof Karkut, Piotr Warżołek, Wydawnictwo WKiŁ

Układy przeniesienia napędu samochodów ciężarowych i autobusów, Mariusz Zając, Wydawnictwo WKiŁ

Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Anton Herner, Hans-Jürgen Riehl, Wydawnictwo WKiŁ

Sprzęgła skrzynki biegów wały i półosie napędowe Wydanie II, Werner Micknass, Rainer Popiol, Axel Sprenger, Wydawnictwo WKiŁ

Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego, Maciej Kozłowski , Włodzimierz Choromański, Wydawnictwo Naukowe PWN

Obsługiwanie, diagnozowanie oraz naprawa elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych Część 2, Piotr Boś, Krzysztof Karkut, Piotr Warżołek, Wydawnictwo WKiŁ

wtorek, 19 marca 2024   Mapa strony |  Nowości |  Dzisiejsze promocje |  Koszty wysyłki |  Kontakt z nami