Tytuł: | Ruchome obciążenia obiektów mostowych | Autor: | Czesław Machelski | ISBN: | 978-83-7125-258-7 | Ilość stron: | 274 | Data wydania: | 12/2015 | Oprawa: | Miękka | Format: | 17.0x23.5cm | Wydawnictwo: | DWE | Cena: | 42.00zł |
W książce przedstawiono i omówiono obciążenia użytkowe mostów drogowych i kolejowych. Celowo pominięto w tej tematyce obciążenia kładek dla pieszych, bowiem oddziaływanie tłumu i środowiska, np. wiatru, powinny być traktowane w tych konstrukcjach w odmienny, szczególny sposób. W rozdziale 4 wykazano, że mosty drogowe i kolejowe charakteryzują się zbliżoną sztywnością, natomiast kładki dla pieszych są od nich znacznie podatniejsze, co wskazuje na dużą rolę oddziaływań dynamicznych w ich projektowaniu. W monografi i oddziaływania dynamiczne wynikające z obciążeń ruchomych mostów drogowych i kolejowych są sprowadzone do normowych współczynników stosowanych w projektowaniu.
Podstawową metodą stosowaną w niniejszej monografi i jest algorytm porównawczy ujęty w trzech grupach: obciążenia zastępczego, mnożnika obciążenia i sztywności konstrukcji. W takim ujęciu analizy porównawczej możliwe jest określenie skuteczności różnych obciążeń użytkowych: projektowych, normowych, wzorcowych, eksploatacyjnych, budowlanych, specjalnych, a w tym wojskowych.
Obciążenia zastępcze i mnożniki obciążenia służą do bezpośredniego porównywania obciążeń bez uwzględnienia rodzaju i konstrukcji mostu. Dzięki obciążeniom zastępczym możliwe jest bezpośrednie porównanie skuteczności składników siły wewnętrznej pochodzących od ciężaru własnego i obciążeń użytkowych. W przypadku sztywności konstrukcji istotne znaczenie ma układ nośny mostu i sposób jego użytkowania.
W książce i podano wiele przykładów analiz porównawczych dających Czytelnikowi gotowe rozwiązania problemów skuteczności obciążeń użytkowych. Na podstawie tych przykładów można również zbudować własny algorytm porównawczy w poszukiwaniu odpowiedzi na postawione zadanie techniczne. Ogólne ujęcie algorytmu porównawczego pozwoli na wykorzystanie wyników zawartych w monografi i również po wielu latach, gdy zmienią się obecne zalecenia projektowe. Istotne znaczenie ma w tym przypadku baza danych mostów wybudowanych XX wieku.
Z obecnej ewidencji mostów na kolei wynika, że ponad 50% obiektów ma obecnie powyżej 100 lat. Znaczny wpływ na dopuszczalne obciążenie użytkowe, czyli nośność mostu, ma stan techniczny jego konstrukcji i wyposażenia. W monografi i podano algorytm z przykładami obliczeń służący do uwzględnienia degradacji obiektu oraz skuteczności modernizacji lub wzmocnienia konstrukcji. W ostatnim rozdziale przedstawiono ujęcie losowe bezpieczeństwa użytkowania mostów.
Spis treści:
1. Rodzaje obiektów mostowych 15 1.1. KlasyÞ kacja obiektów mostowych 15 1.1.1. Budowa konstrukcji 15 1.1.2. Schematy statyczne 18 1.1.3. Konstrukcja przęsła 22 1.1.4. Sposób użytkowania 23 1.2. Nawierzchnie pomostów 24 1.2.1. Pomosty kolejowe 24 1.2.2. Podłoża pod nawierzchnię mostów drogowych 25 1.3. Konstrukcje zintegrowane 26
2. Rodzaje obciążeń mostów 29 2.1. KlasyÞ kacja obciążeń 29 2.2. Obciążenia zmienne 30 2.3. Układy obciążeń normowych 33 2.4. Normowe obciążenia ruchome 34 2.4.1. Schemat obciążenia taborem kolejowym 34 2.4.2. Schematy obciążeń obiektów drogowych 35 2.4.3. Europejskie przepisy normowe 37 2.5. Udział obciążeń stałych i zmiennych w siłach wewnętrznych 38 2.6. Stany graniczne 41
3. Funkcje wpływu 43 3.1. Rodzaje funkcji wpływu 43 3.2. Geometryczne formy funkcji wpływu 45 3.2.1. Modele geometrii obiektu 45 3.2.2. Wymuszenie kinematyczne funkcji wpływu 47 3.2.3. Przykład modelu konstrukcji 53 3.3. Linie wpływu rozdziału poprzecznego obciążenia 56 3.3.1. Parametry rozdziału poprzecznego 56 3.3.2. Model płyty ortotropowej 57 3.3.3. Model rusztu płaskiego 61 3.3.4. ProÞ l poprzeczny powierzchni wpływu 65 3.4. Przykłady wykorzystania funkcji wpływu 68 3.4.1. System monitorowania mostu 68 3.4.2. Obciążenia od pojazdów 69 3.4.3. Czułość systemu monitorowania sił w wantach 72 3.5. Skutki przemieszczeń pionowych podparcia 74 3.5.1. Przetwarzanie wyników systemu monitorowania 74 3.5.2. Osiadanie podpór 74 3.5.3. Podniesienie przęsła podczas prac naprawczych 78
4. Sztywność konstrukcji 80 4.1. Sztywność konstrukcji o schemacie belkowym 80 4.2. Parametry charakterystyczne sztywności mostu 83 4.3. Zmiana sztywności obiektu podczas budowy 89 4.4. Badania sztywności kolejowych obiektów gruntowo-powłokowych 91 4.5. Sztywność obiektów drogowych 96 4.5.1. Badania odbiorcze mostów 96 4.5.2. Mosty dużych rozpiętości 96 4.5.3. Monolityczne przęsła płytowe 99 4.5.4. Przęsła z belek prefabrykowanych 101 4.6. Badania efektów dynamicznych mostów 105 4.6.1. Charakterystyki statyczne obiektów 105 4.6.2. Mosty drogowe 105 4.6.3. Kładki dla pieszych 106 4.7. Normowe obciążenia mostów 106 4.7.1. Normowa sztywność obiektu kolejowego 106 4.7.2. Normowa sztywność mostów drogowych 109
5. Metodyka porówywania obciążeń 112 5.1. Bezpośrednie porównywanie efektów obciążenia 112 5.2. Obciążenia zastępcze mostów kolejowych 113 5.2.1. Parametry obciążeń ruchomych 113 5.2.2. Kryterium reakcji podporowej 114 5.2.3. Kryterium momentu zginającego 116 5.2.4. Kryterium ugięcia 118 5.2.5. Analiza porównawcza obciążeń kolejowych 121 5.2.6. Schematy wieloprzęsłowe 124 5.3. Obciążenia zastępcze mostów drogowych 128 5.4. Obciążenia płyt pomostowych obiektów drogowych 134 5.4.1. Intensywność obciążenia 134 5.4.2. Rozkład obciążenia 135 5.4.3. Obciążenie zastępcze 137 5.5. Mnożnik obciążenia 138 5.5.1. Ustawienia układów obciążenia 138 5.5.2. Zależności pomiędzy mnożnikami obciążenia 142 5.6. Związek mnożnika obciążenia z obciążeniem zastępczym 143
6. Obciążenia wzorcowe 145 6.1. Metodyka analizy porównawczej 145 6.2. Mosty kolejowe 146 6.2.1. Modele taboru kolejowego 146 6.2.2. Analiza porównawcza obciążenia normowego i obciążeń wzorcowych 148 6.2.3. Analiza porównawcza lokomotyw i wagonów 151 6.2.3.1. Charakterystyki statyczne 151 6.2.3.2. Skrajne ustawienia obciążenia 152 6.2.3.3. Centralne ustawienia obciążenia 158 6.2.3.4. Pośrednie ustawienia obciążenia 160 6.3. Mosty drogowe 163 6.3.1. Modele pojazdów samochodowych 163 6.3.2. Analiza porównawcza 164
7. Obciążenia projektowe 168 7.1. Metodyka porównywania obciążeń kolejowych 168 7.1.1. Założenia ogólne 168 7.1.2. Podział konstrukcji przęseł 169 7.1.3. Schematy obciążeń 169 7.1.4. Ustawienia sił w układach obciążeń 172 7.2. Analiza porównawcza obciążeń kolejowych 176 7.2.1. Skrajne ustawienie obciążenia 176 7.2.2. Ustawienie centralne obciążeń 178 7.2.3. Obciążenia elementów pomostów i małe mosty 180 7.2.3.1. Ustawienie pośrednie obciążenia 181 7.2.3.2. Ustawienie skrajne obciążenia 184 7.2.4. Porównanie obciążeń normowych, projektowych i wzorcowych 186 7.3. Analiza porównawcza obciążeń drogowych 187 7.4. Porównanie nośności elementu 190
8. Obciążenia eksploatacyne 197 8.1. Mosty kolejowe 197 8.1.1. Charakterystyki taboru kolejowego 197 8.1.2. Analiza porównawcza taboru kolejowego 199 8.2. Mosty drogowe 207 8.2.1. Obciążenia eksploatacyjne 207 8.2.2. Obciążenia budowlane 210 8.2.3. Pociągi drogowe 213 8.2.4. Transporty wojskowe 215 8.2.5. Obciążenia wyjątkowe w transportach nienormatywnych 217 8.2.6. Obciążenia odbiorcze 220 8.3. Efekt rozdziału poprzecznego obciążenia 223
9. Zmiany nośności użytkowej 226 9.1. Szacowanie nośności użytkowej 226 9.1.1. Założenia 226 9.1.2. Nośność użytkowa obiektu w stanie projektowym 227 9.1.3. Analiza parametryczna mostów kolejowych 231 9.1.4. Analiza parametryczna mostu drogowego 233 9.2. Zmiany nośności użytkowej 236 9.3. Efekty degradacji i wzmacniania konstrukcji 240 9.3.1. Algorytm obliczeń 240 9.3.2. Most drogowy 243 9.3.3. Most kolejowy 248
10. Bezpieczeństwo użytkowania mostów 250 10.1. Miara niezawodności w użytkowaniu mostów 250 10.2. Szacowanie bezpieczeństwa elementów mostu 252 10.3. Bezpieczne obciążenia ruchome 254 10.4. Analiza parametryczna 256 10.5. Niezawodność dźwigara sprężonego z uwagi na zarysowanie 261 10.5.1. Mechanizm zniszczenia 261 10.5.2. Dźwigar jednorodny 261 10.5.3. Dźwigar zespolony 264
Ruchome obciążenia obiektów mostowych --- Pozycja niedostępna.---
|