Autor: Leszek Kiełtyka
ISBN: 978-83-7641-301-3
Ilość stron: 456
Data wydania: 09/2010
Książka jest oryginalnym opracowaniem interdyscyplinarnej tematyki szeroko rozumianego efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw.
Mając na uwadze rozwój i doskonalenie funkcjonowania przedsiębiorstw, w publikacji zostały ujęte najistotniejsze zagadnienia dotyczące nowoczesnych metod zarządzania, perspektyw i możliwości rozwoju współczesnych przedsiębiorstw, wpływu technologii informatycznej na ich funkcjonowanie, zarządzanie wiedzą w rozwoju przedsiębiorstw oraz zagadnienia dotyczące innowacji wprowadzanych w przedsiębiorstwach.
Publikacja jest zwartą pozycją wydawniczą, będącą rezultatem licznych spotkań naukowych ośrodków akademickich w kraju, współpracujących z Katedrą Informatycznych Systemów Zarządzania Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Jest zbiorem wybranych najistotniejszych zagadnień obejmujących rozwój i doskonalenie funkcjonowania przedsiębiorstw.
W opracowaniu przedstawione zostały ważniejsze aktualne zagadnienia związane z rozwojem i doskonaleniem funkcjonowania przedsiębiorstw rozważane w wielu aspektach. Wielowątkowość treści zawartej w tym wydaniu jest związana z interdyscyplinarnością osób będących autorami poszczególnych rozdziałów.
Duża różnorodność zagadnień, zgromadzona wokół tematyki tej książki, sygnalizuje sporą liczbę istotnych problemów, które poprzez innowacyjność, kreatywność i zwinność powinny doprowadzić do wskazania kierunków dla dynamicznego rozwoju przedsiębiorstw.
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. Nowoczesne metody zarządzania organizacją
1. ABM w systemach logistycznych jako sposób na optymalizację procesów wytwarzania 1.1. Logika przyporządkowania kosztów a kierunek wewnętrznej spójności 1.2. Capability sourcing
2. Dylematy projektowania wielopłaszczyznowej metody oceny procesów podejmowania decyzji kierowniczych 2.1. Charakterystyka wielopłaszczyznowej metody oceny procesów podejmowania decyzji kierowniczych 2.2. Dylematy o charakterze metodyczno-przedmiotowym 2.3. Dylematy o charakterze narzędziowym
3. Istota oraz uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw 3.1. Pojęcie i kierunki badań nad konkurencyjnością przedsiębiorstw 3.2. Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw 3.3. Elementy konkurencyjności przedsiębiorstw
4. Rozwój i doskonalenie funkcjonowania przedsiębiorstwa poprzez zarządzanie wartością 4.1. Pojęcie wartości i koncepcja zarządzania wartością 4.2. Funkcje kluczowych wartości firmy 4.3. Jak mierzyć wartość? 4.3.1. Miernik tworzenia wartości dla inwestorów 4.3.2. Rachunek wyników 4.3.3. Nowoczesne koncepcje mierników tworzenia wartości ekonomicznej 4.4. Wartość organizacji dla klientów a jej kapitał intelektualny
5. Ryzyko efektywnościowe a jakość strategii personalnej 5.1. Zarządzanie ryzykiem efektywnościowym w organizacjach 5.2. Analiza jakości w strategii personalnej 5.3. Jakość strategii personalnej a ryzyko efektywnościowe
6. Umiejętności menedżerskie związane z przeciwdziałaniem patologiom organizacyjnym i kształtowaniem efektywnych zespołów pracowniczych 6.1. Rola kompetencji społecznych w funkcjonowaniu współczesnego menedżera 6.2. Wybrane patologie organizacyjne zaburzające relacje pracownicze a kompetencje interpersonalne menedżera 6.2.1. Mobbing jako przykład patologii zachowań organizacyjnych 6.2.2. Pracoholizm i jego wpływ na zaburzenia relacji pracowniczych 6.2.3. Cynizm organizacyjny jako wyraz kryzysu zaufania pracowników do organizacji 6.3. Umiejętności menedżerskie wspierające tworzenie efektywnych zespołów pracowniczych 6.3.1. Kreowanie pozytywnych relacji pracowniczych poprzez budowanie współpracy i zaufania 6.3.2. Wspieranie równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym pracowników 6.3.3. Kształtowanie pozytywnej organizacji poprzez tworzenie klimatu organizacyjnego wspierającego dobrostan pracowników
CZĘŚĆ II. Perspektywy i kierunki rozwoju przedsiębiorstw
7. Działalność badawczo-rozwojowa a innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw wytwórczych 7.1. Metodyka badań empirycznych 7.2. Wyniki badań empirycznych 7.2.1. Rodzaj działalności badawczo-rozwojowej 7.2.2. Funkcjonowanie jednostki badawczo-rozwojowej 7.2.3. Potrzeba prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej 7.2.4. Formalizacja współpracy w obszarze badań i rozwoju 7.2.5. Podmioty współpracujące w obszarze badań i rozwoju 7.2.6. Potrzeba nawiązania współpracy w obszarze badań i rozwoju 7.2.7. Korzyści ze współpracy w obszarze badań i rozwoju 7.2.8. Działalność badawczo-rozwojowa i współpraca w tym zakresie a innowacyjność technologiczna
8. Wybrane aspekty monitoringu małych przedsiębiorstw 8.1. Monitorowanie otoczenia przedsiębiorstwa 8.2. System monitoringu i jego elementy 8.3. Model monitoringu czynników
9. Uwarunkowania i kierunki rozwoju sektora przedsiębiorstw w Polsce 9.1. Główne uwarunkowania i zmiany struktury w polskiej gospodarce 9.2. Wybrane tendencje i kierunki zmian w działalności przedsiębiorstw w Polsce
10. Koncepcja procesowego i systemowego zarządzania bezpieczeństwem przedsiębiorstwa 10.1. Konceptualizacja bezpieczeństwa 10.2. Proces zarządzania bezpieczeństwem 10.3. System zarządzania bezpieczeństwem
11. Badania literaturowe wybranych aspektów funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw 11.1. Charakterystyka małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 11.2. Badania literaturowe z zakresu wpływu: upełnomocnienia, innowacyjności, umiędzynarodowienia na efektywność funkcjonowania przedsiębiorstw w kontekście wykorzystania IT 11.2.1. Upełnomocnienie 11.2.2. Innowacyjność 11.2.3. Umiędzynarodowienie (internacjonalizacja) 11.2.4. Wykorzystanie technologii informacyjnych 11.2.5. Związki pomiędzy upełnomocnieniem, innowacyjnością, umiędzynarodowieniem a efektywnością funkcjonowania MSP 11.3. Wnioski i kierunki dalszych badań
Część III. Wpływ technologii informacyjnej na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstw
12. Konkurencyjność firmy i zarządzanie relacjami z klientem 12.1. Koncepcja zarządzania relacjami z klientem 12.2. Marketing relacji – filar koncepcji zarządzania relacjami z klientem 12.3. Konkurencyjność firm 12.4. Charakterystyka wybranych badań i ich analiza 12.4.1. Analiza odpowiedzi uzyskanych z ankiety skierowanej do pracowników firmy 12.4.2. Analiza odpowiedzi uzyskanych z ankiety skierowanej do klientów firmy 12.4.3. Podsumowanie wyników badań 12.5. Wnioski końcowe Literatura
13. Evolution and characteristics of customer relationship management 13.1. Individualized Approach to Customer Relationship Management 13.2. The Concept of CRM 13.3. CRM as a Strategy 13.4. CRM as an IT System 13.5. Functionalities in the Selected CRM Systems 13.6. eCRM Systems 13.7. Functional Area of e-CRM Systems
14. Infrastruktura negocjacyjna w biznesie elektronicznym 14.1. E-negocjacje 14.2. Proponowana infrastruktura negocjacyjna
15. Rynek kart płatniczych w Polsce w latach 2005–2009 15.1. Rodzaje kart płatniczych 15.2. Analiza rynku kart płatniczych w latach 2005–2009
16. Rekrutacja i selekcja pracowników w przedsiębiorstwach przemysłu elektronicznego w województwie śląskim – wybrane aspekty 16.1. Charakterystyka przemysłu elektronicznego w Polsce 16.2. Analiza procesu rekrutacji i selekcji
17. Systemy informatyczne wspierające działalność przedsiębiorstw dystrybucyjnych sektora energetycznego 17.1. Klasyfikacja informatycznych systemów w przedsiębiorstwach sektora energetycznego 17.2. Zintegrowany Pakiet dla Rynku Energii – ZiPRE
18. Model funkcjonalny platformy e-usług dedykowanej świadczeniom medycznym 18.1. Przesłanki aktywacji wybranych e-usług implementowanych w placówkach medycznych 18.2. Model funkcjonalny elektronicznej platformy dedykowanej placówkom służby zdrowia Podsumowanie
Część IV. Rola zarządzania wiedzą w rozwoju przedsiębiorstw
19. Postrzeganie informacji i wiedzy w organizacjach gospodarczych 19.1. Informacja i wiedza jako zasoby organizacji 19.1.1. Pojęcie i znaczenie informacji 19.1.2. Pojęcie i znaczenie wiedzy 19.2. Postrzeganie informacji i wiedzy przez kadrę menedżerską w organizacjach gospodarczych 19.2.1. Populacja badawcza 19.2.2. Postrzeganie informacji przez menedżerów 19.2.3. Postrzeganie wiedzy przez menedżerów
20. Pomiar wiedzy jako źródło informacji o przebiegu procesów przedsiębiorstwa 20.1. Wiedza, jej cechy, rodzaje, strategie 20.2. Zarządzanie wiedzą 20.3. System zarządzania wiedzą 20.4. Wartościowanie wiedzy 20.5. Pomiar kapitału intelektualnego 20.6. Użyteczność metod pomiaru wiedzy
21. Koncepcja Zarządzania Wiedzą a zarządzanie strategiczne 21.1. Geneza i rozwój Koncepcji Zarządzania Wiedzą 21.2. Koncepcja Zarządzania Wiedzą 21.3. Istota, cele i zasady zarządzania strategicznego 21.4. Analiza porównawcza zarządzania strategicznego i Koncepcji Zarządzania Wiedzą
22. Współpraca międzyuczelniana w transferze wiedzy do biznesu 22.1. Przedsiębiorczość akademicka w Polsce 22.2. Transfer wiedzy 22.3. Warunki sukcesu transferu wiedzy 22.4. Sieci współpracy 22.5. Współpraca międzyuczelniana w transferze wiedzy – dobre praktyki
23. Przegląd narzędzi i systemów wspierających zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie 23.1. Koncepcja Knowledge Management w przedsiębiorstwach 23.2. Podstawowe systemy i narzędzia stosowane w zarządzaniu wiedzą 23.3. Zintegrowane narzędzia zarządzania wiedzą w praktyce gospodarczej przedsiębiorstw
24. Organizacje oparte na wiedzy a umiejętności współczesnego menedżera 24.1. Organizacje uczące się (learning organizations) 24.2. Umiejętności i role współczesnego menedżera 24.3. Coaching jako menedżerska metoda wydobywania z ludzi tego co najcenniejsze 24.4. Umiejętności współczesnych menedżerów ze szczególnym zwróceniem uwagi na umiejętności coachingowe – doświadczenia niektórych organizacji
25. Determinanty decyzyjne menedżerów wiedzy 25.1. Opis próby badawczej 25.2. Postawy i funkcje menedżerów wiedzy 25.3. Procentowe wagi istotności wybranych determintów decyzyjnych menedżerów wiedzy
26. Doskonalenie umiejętności menedżerskich jako determinanta rozwoju przedsiębiorstw 26.1. Drogi rozwoju przedsiębiorstw 26.2. Znaczenie umiejętności menedżerskich dla rozwoju przedsiębiorstw 26.3. Obszary, metody i formy doskonalenia umiejętności menedżerskich Część V. Innowacje w przedsiębiorstwie
27. Transfer technologii i informacji w przedsiębiorstwach produkcyjno-usługowych 27.1. Wewnętrzne i zewnętrzne źródła wiedzy wdrażanych technologii 27.1.1. Polityka innowacji w przedsiębiorstwach usługowych 27.1.2. Bariery wewnętrzne i uwarunkowania rynkowe wdrażania nowych technologii 27.1.3. Wpływ wdrożonej innowacji na rozwój przedsiębiorstwa 27.2. Informatyzacja procesów w przedsiębiorstwach produkcyjno-usługowych 27.2.1. Narzędzia informatyzacji procesów w transferze technologii 27.2.2. Zastosowanie systemów informatycznych w przedsiębiorstwach produkcyjnych 27.2.3. Znaczenie bezpieczeństwa informacji
28. Źródła pomysłów i możliwości innowacyjnych w działalności przedsiębiorstw 28.1. Wewnętrzne i zewnętrzne obszary możliwości innowacyjnych 28.1.1. Źródła wewnętrzne 28.1.2. Źródła zewnętrzne 28.2. Inne ujęcia potencjalnych źródeł innowacji
29. Prosumpcja jako innowacja współczesnego przedsiębiorstwa 29.1. Ekonomika innowacji 29.1.1. Konsument jako innowator 29.1.2. Aktywna rola użytkownika Internetu 29.2. Produkcja na własny użytek v. produkcja na sprzedaż 29.2.1. Początki prosumpcji 29.2.2. Przykłady ofert dla prosumentów 29.3. Użytkownik systemu informatycznego jako prosumer 29.4. Prosumpcja w gospodarce elektronicznej
30. Innowacyjność drugiego filara wytwarzania energii elektrycznej 30.1. Kategoryzacja innowacji w obszarze wytwarzania energii elektrycznej 30.2. Innowacyjność drugiego filara wytwarzania energii elektrycznej w ujęciu technicznym 30.3. Innowacyjność drugiego filara wytwarzania energii elektrycznej w ujęciu technologicznym 30.4. Innowacyjność drugiego filara wytwarzania energii elektrycznej w ujęciu organizacyjnym 30.5. Innowacyjność drugiego filara wytwarzania energii elektrycznej w ujęciu informatycznym i produktowym
Rozwój i doskonalenie funkcjonowania przedsiębiorstw --- Pozycja niedostępna.---
|