Tytuł: | Przedsiębiorczość | Autor: | Robert B. Mellor, Gary R. Coulton, Anne Chick | ISBN: | 978-83-208-1940-3 | Ilość stron: | 288 | Data wydania: | 04/2011 | Format: | 16.2x23.7cm | Wydawnictwo: | PWE | Cena: | 59.90zł |
Jeśli postęp zależy od przedsiębiorczych ludzi, którzy potrafią wcielać w życie innowacyjne pomysły, należy zadać pytanie: ,,Co zrobić, żeby było ich więcej?’’. Na tym gruncie powstała niniejsza książka. Tym, którzy myślą o prowadzeniu działalności gospodarczej na mniejszą lub większą skalę, jak i tym, którzy chcą pracować w innowacyjnych firmach, chcemy w niej pokazać, na czym polega przedsiębiorczość.
Na szczęście nauka przedsiębiorczości nie ogranicza się do przyswojenia teorii. Do tego dochodzi jeszcze trening, dzięki któremu człowiek staje się bardziej prężny, kreatywny, innowacyjny, komercyjnie zorientowany i zmotywowany. To cechy, które mogą nie tylko znacznie zwiększyć jego atrakcyjność na rynku pracy, ale także okazać się bardzo przydatne w życiu prywatnym.
Każdy z nas może zostać przedsiębiorcą w dowolnym momencie życia. Należałoby zatem stwierdzić, że znajomość metod budowania przedsiębiorstw to wiedza, którą warto posiąść, bo nawet jeśli w najbliższej przyszłości na nic się nie przyda, to za 20 lat może okazać się bezcenna. Jednym ze zjawisk, które omówiono w tej książce, jest przedsiębiorcze zarządzanie, czyli połączenie ról przedsiębiorcy i menedżera w jednej osobie.
Książka ta została opracowana zgodnie z europejską koncepcją podręcznika, gdzie każdy rozdział odpowiada jednemu modułowi zajęć. Niektórym czytelnikom może przypominać notatki z wykładów rozbudowane do postaci samodzielnego tekstu. Istotnie, najwięcej można się z niej nauczyć, czytając kolejne rozdziały na bieżąco, zgodnie z tokiem zajęć, które wykładowca prowadzi z wykorzystaniem prezentacji i wskazówek zamieszczonych na stronie internetowej książki. Cały materiał podzielono na cztery ogólne części, przeznaczone dla wszystkich studentów, i jedną, w której omówiono zagadnienia specyficzne dla różnych specjalności.
Pierwsze trzy części, ,,Zasady’’, ,,Praktyka’’ i ,,Kontekst’’, służą zapoznaniu czytelnika z istotnymi pojęciami. W czwartej części, „Z perspektywy specjalizacji”, czytelnik powinien się skoncentrować na tym rozdziale, którego przedmiot jest najbliższy jego specjalności. Dodatkowo może przejrzeć studia przypadków zamieszczone w załączniku B. Powrót na wspólną drogę następuje w piątej części, zatytułowanej ,,Do dzieła’’, gdzie omówiono zagadnienia funkcjonowania młodych firm, łącząc ze sobą dwa przedmioty badań naukowych: przedsiębiorczość i drobny biznes.
Rozdziały:
Część I. ZASADY Rozdział 1. Rozwijanie potencjału ludzkiego Świetny pomysł to nie wszystko Biznesowa strona medalu Sieć znajomości Tworzenie strategii Wybór tematu Budowa nowego przedsiębiorstwa Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 2. Ekonomika przedsiębiorczości i innowacji Ewolucja podejścia do innowacji i przedsiębiorczości Łańcuchy wartości Cykle koniunkturalne Przedsiębiorczość w centrum uwagi Właściciele, kapitaliści i przedsiębiorcy Wynalazek to nie innowacja Typy innowacji Źródła innowacji Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 3. Kreatywność Definicja kreatywności Psychologiczne aspekty kreatywności Metody analizowania problemów Metody wyzwalania kreatywności Kreatywność zorientowana na rynek Ocena pomysłów Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Część II. PRAKTYKA Rozdział 4. Budowa przewagi strategicznej Pozycjonowanie oferty na rynku Metody analizy rynku Sztuka zdobywania rynku Sformułowanie misji Analiza portfela produktów Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 5. Plan marketingowy Segmentacja rynku Struktura planu marketingowego Badania rynku Koncepcja 4P i 4C Ustalanie ceny Planowanie dystrybucji Promocja — skuteczna reklama Ludzie — macierze zadań Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 6. Biznesplan Źródła kapitału Aniołowie biznesu i venture capital Opracowanie biznesplanu Klasyczny schemat biznesplanu Due diligence Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Część III. KONTEKST Rozdział 7. Kapitał intelektualny Trzy rodzaje kapitału intelektualnego Patenty i inne formy własności intelektualnej Innowacje w organizacjach Kapitał ludzki — siła napędowa małej firmy Kto jest szczególnie innowacyjny? Różnorodność umiejętności sprzyja innowacjom Efekt odbitej innowacyjności Potencjał kapitału ludzkiego Przedsiębiorczość korporacyjna Transfer technologii Tajniki aliansów strategicznych Fuzje i przejęcia Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 8. Zarządzanie wiedzą Gospodarka oparta na wiedzy Wartość wiedzy Informacje, wiedza i uczenie się Kapitał ludzki a aktywa wiedzy Komputerowe systemy informacyjne Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 9. Sztuka prezentacji Przekazywanie informacji Odbiór przekazu Wystąpienia publiczne Mowa ciała Prezencja Audytorium Pomoce audiowizualne Struktura prezentacji Udane zakończenie Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Część IV. Z PERSPEKTYWY SPECJALIZACJI Rozdział 10. Innowacje techniczne Następstwa globalizacji Rozmiary przedsiębiorstwa i struktura branży Przewaga prekursora Dominujące rozwiązanie Innowacje cyfrowe Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 11. Rewolucja biotechnologiczna Wyjątkowość biotechnologii Możliwości zaistnienia na rynku biotechnologii Gdzie rodzą się przełomowe innowacje? Możliwości, jakie daje outsourcing Absolwent w roli przedsiębiorcy Punkt widzenia klienta Świat się zmienia, a wraz z nim paradygmaty Inne bariery — regulacje prawne Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 12. Ekoprzedsiębiorczość. Zrównoważony rozwój Nieuchronne zakłócenia ciągłości Przedsiębiorczość przyjazna dla środowiska Co to jest zrównoważony rozwój? Definicja ekoprzedsiębiorczości Rozwój zielonego rynku Czy można pogodzić ekonomię z ochroną środowiska? Specyfika zielonego rynku Stymulowanie ekoprzedsiębiorczych zachowań Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 13. Przedsiębiorczość w sferze opieki zdrowotnej i społecznej Społeczne potrzeby i korzyści Motywacja Obiecujące perspektywy Szerokie spektrum produktów Różnorodność klientów Wymagana wiedza i umiejętności Co trzeba wiedzieć? Przeszkody Przedsiębiorstwo społeczne Organizacje niezarobkowe Organizacje charytatywne — przedsiębiorczość społeczna Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 14. Przedsiębiorczość na rynku mediów Dziennikarstwo jako część sektora kulturalnego Kultura w epoce postindustrialnej Dlaczego kultura jest tak ważna? Media i pięć sił Portera Obiecujące perspektywy Konwergencja mediów Innowacje i dziennikarstwo Freelancing, czyli najkrótsza droga do sławy Rola znajomości Strategie przedsiębiorcze i czynniki sukcesu Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Rozdział 15. Sektor twórczości artystycznej Ogólna charakterystyka sektora twórczości artystycznej Wsparcie ze strony państwa Analiza rynku rozrywki Kto wydaje pieniądze na rozrywkę? Bariery dla przedsiębiorców Przemysł filmowy Przemysł muzyczny Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Część V. DO DZIEŁA Rozdział 16. Rozwijanie nowego przedsiębiorstwa Innowacyjny znaczy atrakcyjny Franchising Biznes opiera się na sprzedaży Marketing i reklama w małej firmie Przywództwo w małej firmie Sieć kontaktów zawodowych Przedsiębiorcze zarządzanie Uczenie się na błędach Podsumowanie Literatura Źródła internetowe Ćwiczenia Załącznik A. Dziesięciowymiarowa skala ewaluacyjna Załącznik B. Studia przypadków Załącznik C. Kilka pomysłów na biznes Słownik terminów
Przedsiębiorczość --- Pozycja niedostępna.---
|