Autor: Piotr Grudowski
ISBN: 978-83-7426-628-4
Ilość stron: 110
Data wydania: 2010
Projektowanie, nadzorowanie i doskonalenie systemu jakości według normy PN-EN ISO 9001:2009 w oparciu o podejście procesowe z uwzględnieniem specyfiki sektora MŚP (z suplementem elektronicznym)
Przedstawiona w niniejszym opracowaniu metodyka jest adresowana przede wszystkim do tych organizacji, które pragną samodzielnie zaprojektować swój system zarządzania jakością (SZJ) i uzyskać dzięki temu systemowi coś więcej niż tylko certyfikat.
Dlatego też zawarte w niej moduły mogą pełnić wielorakie funkcje: • stanowić kompleksowy system doradczy umożliwiający odpowiednie przygotowanie pracowników do samodzielnego zaprojektowania odpowiednich elementów SZJ, • przygotować odpowiednie mechanizmy umożliwiające obsługę, diagnozowanie i doskonalenie tych systemów: • umożliwiać szkolenie nowych pracowników oraz przygotować ich do pełnienia określonych ról w SZJ (np. audytorów wewnętrznych); • ułatwić kontakty z osobami i instytucjami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z SZJ oraz umożliwić podejmowanie skutecznych decyzji w tym zakresie.
Szczególną uwagę zwrócono na rozwiązania integrujące zasady podejścia procesowego w różnych fazach wdrażania i w odniesieniu do różnych aspektów funkcjonowania SZJ. Wprowadzanie SZJ w oparciu o przedstawioną metodykę jest możliwe po krótkim przygotowaniu osób mających podstawową wiedzę w zakresie zarządzania jakością.
Należy podkreślić, że metodyka ta może być skutecznie wykorzystywana zarówno w zastosowaniach indywidualnych, jak i, zwłaszcza w odniesieniu do mniejszych organizacji, w ramach grupowego wdrażania SZJ.
Metodyka ta może być oczywiście wykorzystana także przez zewnętrznych konsultantów wspierających te organizacje, którym trudno jest się zmobilizować do samodzielnego wysiłku oraz przez audytorów jednostek certyfikacyjnych pragnących lepiej dostosować swój warsztat do specyfiki mniejszych organizacji. Duża część z przedstawionych informacji znaleźć może zastosowanie również w większych przedsiębiorstwach.
Podstawowym warunkiem, by metodyka ta była skuteczna jest zaangażowanie wszystkich pracowników, w tym kierownictwa, w projektowanie i budowę SZJ. Tylko wtedy można bowiem oczekiwać, że system ten będzie traktowany jako własność organizacji oraz autentyczne narzędzie służące zdobywaniu przewagi konkurencyjnej.
Integralną częścią opracowania jest suplement elektroniczny, dzięki któremu użytkownik może równolegle korzystać z wszystkich modułów metodyki, stosując łącza hipertekstowe szybko przywołujące najważniejsze pojęcia i elementy wykorzystywane w prezentowanej metodyce.
Rozdziały:
Metodyka projektowania, nadzorowania i doskonalenia systemu zarządzania jakością według normy ISO 9001 dla małych i średnich przedsiębiorstw 5 Podstawy i struktura przyjętego modelu 5
Interpretacja i adaptacja wymagań (moduł I) 9 Wskazówki interpretacyjne dotyczące wymagań normy ISO 9001 9 System zarządzania jakością (rozdział 4 normy) 10 Wymagania ogólne (pkt 4.1 normy) 10 Wymagania dotyczące dokumentacji (pkt 4.2 normy) 12 Nadzorowanie dokumentacji (pkt 4.2.3 normy) 17 Nadzorowanie zapisów (pkt 4.2.4 normy) 18 Odpowiedzialność kierownictwa (rozdział 5 normy) 19 Zaangażowanie kierownictwa (pkt 5.1 normy) 19 Orientacja na klienta (pkt 5.2 normy) 19 Polityka jakości (pkt 5.3 normy) 19 Planowanie (pkt 5.4 normy) 20 Odpowiedzialność, uprawnienia i komunikacja (pkt 5.5 normy) 21 Przegląd zarządzania (pkt 5.6 normy) 22 Zarządzanie zasobami (rozdział 6 normy) 24 Zapewnienie zasobów (pkt 6.1 normy) 24 Zasoby ludzkie (pkt 6.2 normy) 24 Infrastruktura (pkt 6.3 normy) 25 Środowisko pracy (pkt 6.4 normy) 26 Realizacja wyrobu (rozdział 7 normy) 27 Planowanie realizacji wyrobu (pkt 7.1 normy) 27 Procesy związane z klientem (pkt 7.2 normy) 27 Projektowanie i rozwój (pkt 7.3 normy) 29 Zakupy (pkt 7.4 normy) 30 Produkcja wyrobów, dostarczanie usługi (pkt 7.5 normy) 31 Nadzorowanie produkcji i dostarczania usługi (pkt 7.5.1 normy) 31 Walidacja procesów produkcji i dostarczania usługi (pkt 7.5.2 normy) 32 Identyfikacja i identyfikowalność (pkt 7.5.3 normy) 32 Własność klienta (pkt 7.5.4 normy) 33 Zabezpieczenie wyrobu (pkt 7.5.5 normy) 33 Nadzorowanie wyposażenia do monitorowania i pomiarów (pkt 7.6 normy) 34 Pomiary, analiza i doskonalenie (rozdział 8 normy) 36 Postanowienia ogólne (pkt 8.1 normy) 36 Monitorowanie i pomiary (pkt 8.2 normy) 36 Zadowolenie klienta (pkt 8.2.1 normy) 36 Audyt wewnętrzny (pkt 8.2.2 normy) 38 Monitorowanie i pomiary procesów (pkt 8.2.3 normy) 41 Monitorowanie i pomiary wyrobów (pkt 8.2.4 normy) 42 Nadzór nad wyrobem niezgodnym (pkt 8.3 normy) 43 Analiza danych (pkt 8.4 normy) 44 Doskonalenie (pkt 8.5 normy) 45 Ciągłe doskonalenie (pkt 8.5.1 normy) 45 Działania korygujące (pkt 8.5.2 normy) i działania zapobiegawcze (pkt 8.5.3 normy) 45
Zarządzanie procesami (moduł II) 51 Wprowadzenie 51 Projektowanie procesów 51 Budowanie świadomości kierownictwa i pracowników 51 Identyfikacja i podział procesów 52 Określenie hierarchii oraz relacji pomiędzy procesami 52 Opis przebiegu procesów 55 Ustalenie celów i zadań procesów 56 Określenie metod nadzorowania procesów 58 Wdrożenie procesów 59 Nadzorowanie procesów 60 Analiza danych 60 Właściciel procesu 61 Dokumentacja 61 Doskonalenie procesów 63
Diagnoza (moduł III) 67 Wprowadzenie 67 Wskazówki dotyczące audytu wewnętrznego SZJ w MŚP 67 Zagadnienia stanowiące przedmiot audytu wewnętrznego odniesione do wymagań normy ISO 9001 68 Przykładowe wskaźniki skuteczności procesów 80 Samoocena poziomu dojrzałości małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie orientacji procesowej 82 Metoda określania skuteczności działań doskonalących w procesach 84
Dokumentacja (moduł IV) 87 Wprowadzenie 87 Metoda tworzenia struktury dokumentacji SZJ w oparciu o strukturę procesów przedsiębiorstwa (MASP) 100 Wybór i zasady współpracy z konsultantem 102 Rola wyboru jednostki certyfikującej 103 Podsumowanie 106 Jak korzystać z wersji elektronicznej tego opracowania? 107 Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 158,40zł
Projektowanie nadzorowanie i doskonalenie systemu jakości według normy PN-EN ISO 9001:2009
|