W książce przedstawiono prawie czterdziestoletnią historię polskich powojennych motocykli i skuterów oraz ludzi, którzy tę historię tworzyli.
Przez kilka lat po zakończeniu II wojny światowej, motocykl w Polsce był jedynym dostępnym dla zwykłych obywateli pojazdem mechanicznym. W latach późniejszych zmotoryzował polską wieś.
Łącznie, do czasu zakończenia produkcji w 1985 roku, polskie fabryki opuściło blisko 3 miliony motocykli i skuterów. Starszym Czytelnikom książka przypomni dawne czasy, gdy na naszych drogach królowały pojazdy marek: WFM, WSK, SHL, SFM, młodszych zaś zapozna z tymi pojazdami.
Rozdziały:
CZĘŚĆ I. Ogólna charakterystyka przemysłu motocyklowego w Polsce /9
Rozdział 1. Lata 1946-1954 /10 Pierwsze kroki w przemyśle /10 ... i w sporcie /15
Rozdział 2. Lata 1955-1965 /17 Liczbowy i asortymentowy rozwój produkcji /17 Liczne sukcesy sportowe /34
Rozdział 3. Lata 1966-1970 /45 Koncentracja produkcji /45 Pogorszenie sytuacji sportu /50
Rozdział 4. Lata 1971-1980 /54 Pozostał jeden producent /54 Krajowy sprzęt znika z tras /64
Rozdział 5. Lata 1981-1985 /66
Część II. Motocykle i skutery z lat 1946-1985 /69
Rozdział 1. Pojazdy seryjne, ich prototypy i pochodne /69 Pierwsze powojenne konstrukcje motocyklowe /69 Motocykle typu M06 produkowane przez Warszawską Fabrykę Motocykli i Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku /77 Motocykle typu M06 i M11 produkowane przez Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych /100 Motocykle SHL M17 Gazela /112 Motocykle typu M21 produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku /116 Motocykle typu M07 i M10 produkcji Szczecińskiej Fabryki Motocykli /129 Skutery produkcji Warszawskiej Fabryki Motocykli /138
Rozdział 2. Pojazdy wykonywane w krótkich seriach lub jednostkowo /146 Motocykl Gad 250 /146 Motocykl żużlowy Fis /146 Prototyp motocykla WSK 125 z 1957 roku /149 Prototyp motocykla SHL 250 /150 Prototyp motocykla WFM M16 /152 Motocykle WSK typu Sarenka /153 Motocykle WSK typu M19 /157 Motocykle sportowe z Kieleckich Zakładów Wyrobów Metalowych /159 Motocykle sportowe Promot /162 Motocykle WSK typu M24 /166 Motocykle sportowe WSK typu MR16 (od 1970 roku) /168 Motocykl WSK Barron 125 /175 Ostatnie prototypy motocykli WSK /177 Prototypowe skutery spoza Warszawskiej Fabryki Motocykli /179
Podsumowanie powojennej historii motocykla /182 Najważniejsze wydarzenia w powojennej historii polskiego motocykla /184 Wykaz opisanych motocykli i skuterów Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 53,55zł
Polskie motocykle 1946-1985
|