Tytuł: | Nowa typografia | Autor: | Jan Tschichold | ISBN: | 978-83-930270-7-1 | Ilość stron: | 240 | Data wydania: | 04/2013 | Oprawa: | Twarda | Format: | 15.0x21.5cm | Wydawnictwo: | Recto Verso | Cena: | 89.00zł |
Nowa typografia to legendarny podręcznik nowoczesnego projektowania graficznego wydany oryginalnie w 1928 roku w Berlinie. Jan Tschichold, wybitny niemiecki typograf, nauczyciel i teoretyk projektowania, przedstawia w niej rewolucyjną koncepcję typografii odrzucającej naśladownictwo stylów historycznych i stosowanie ornamentów na rzecz logicznej, rzeczowej i funkcjonalnej formy oraz ekonomii środków wyrazu.
W pierwszej części książki, zaczynając od krótkiej historii tradycyjnej typografii, poprzez opis przemian jakie dokonały się w plastyce — od impresjonizmu przez kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, dadaizm, suprematyzm, neoplastycyzm i konstruktywizm — a następnie zarys początków rewolucji typograficznej, autor prezentuje genezę i istotę nowoczesnego drukarstwa.
Drugą część stanowią opisy rozwiązań podstawowych zadań projektowych w duchu nowoczesnej typografii. Tschichold analizuje kolejno: logotyp, papier firmowy, kopertę, kartkę pocztową, wizytówkę, druk reklamowy, afisz, plakat, ogłoszenie, gazetę i książkę. Prezentacji poszczególnych zagadnień towarzyszą reprodukcje awangardowych realizacji Théa van Doesburga, Kurta Schwittersa, Eł Lisickiego, Laszla Moholya-Nagya, Herberta Bayera, Pieta Zwarta, Waltera Dexela, Johannesa Molzana, Maxa Burchartza, Franza W. Seiwerta, Joosta Schmidta, Lajosa Kassáka, Willego Baumeistera, Karela Teigego oraz samego autora.
Pod względem opracowania typograficznego książka jest wybitnym przykładem realizacji postulatów, których rzecznikiem był Tschichold, co sprawia, że jej walory nie maleją od pierwszego wydania. Polskie tłumaczenie książki ukazuje się jako faksymile, odtwarzając w najdrobniejszych szczegółach elementy oryginału: układ, kroje pisma, papier i oprawę.
Spis treści:
NARODZINY I ISTOTA NOWEJ TYPOGRAFII Nowy obraz świata Dawna typografia (1440–1914). Krytyczne spojrzenie wstecz Nowa sztuka Historia Nowej Typografii Zasady Nowej Typografii Fotografia i typografia Nowa Typografia a normalizacja
GŁÓWNE FORMY TYPOGRAFICZNE Sygnet typograficzny List firmowy List-połówka Koperty bez okienka Koperty z okienkiem Kartka pocztowa Składana kartka pocztowa Wizytówka firmowa Wizytówka Druki reklamowe. Kartki, ulotki, prospekty, katalogi Plakat typograficzny Plakat posługujący się obrazem Formaty szyldów, tablice i ramy Ogłoszenia Czasopismo Gazeta codzienna Pismo ilustrowane Składanie tabel Nowa książka
Nowa typografia --- Pozycja niedostępna.---
|