Autor: Walery Rogoza
ISBN: 83-60434-07-7
Ilość stron: 430
Data wydania: 05/2006
Obiekty interoperabilne są to składniki programowe współdziałające między sobą w sieci komputerowej w sposób przezroczysty dla użytkownika, które sa tworzone w różnych językach programowania, pracują w różnych systemach operacyjnych i środowiskach sprzętowych.
Rozproszone technologie obiektowe w ostatnich dziesięciu latach osiągnęły wysoki poziom rozwoju. Wspólnymi siłami czołowych firm światowych z oprogramowania, jak "Sun Microsystems", "Microsoft" i innych, a także konsorcjum OMG są stworzone i opracowane rozmaite architektury warstwy pośredniej przeznaczonej do wsparcia rozproszonych technologii obiektowych.
Książka "Metody i środki projektowania obiektów interoperabilnych" wyświetla kwestie podstaw projektowania obiektów interoperabilnych w postaci całkiem dostępnej dla początkujących. Wszystkie rozdziały książki rozpatrywane są na wykładach dla studentów starszych lat na Wydziale Informatyki Politechniki Szczecińskiej. Na końcu każdej lekcji czytelnikowi proponuje się krótkie podsumowanie i kilka pytań kontrolnych pomagających zrozumienie bieżącego materiału.
Rozdziały:
Lekcja 1. Systemy rozproszone
1. Wprowadzenie do rozproszonych systemów komputerowych 2. Przykładowe systemy rozproszone 3. Wymagania stawiane systemom rozproszonym 4. Wymiary przezroczystości systemów rozproszonych 5. Podsumowanie 6. Pytania kontrolne
Lekcja 2. Rozwój paradygmatu programowania obiektowego. Podstawy projektowania obiektowego
1. Rozwój technologii obiektowych 2. Wstęp do projektowania obiektowego z użyciem notacji UML 3. Podsumowanie 4. Pytania kontrolne
Lekcja 3. Modele metaobiektowe składników systemów rozproszonych
1. Cele tworzenia modelu metaobiektowego 2. Modele statyczne 3. Modele dynamiczne 4. Metaobiektowy model obiektów rozproszonych 5. Operacje nad obiektami rozproszonymi 6. Podsumowanie 7. Pytania kontrolne
Lekcja 4. Sieciowe narzędzia systemów rozproszonych
1. Model referencyjny ISO/OSI 2. Analiza warstwy transportowej 3. Podsumowanie - porównanie protokołów TCP i UDP 4. Pytania kontrolne
Lekcja 5. Implementacja warstwy nośnej
1. Typy warstwy pośredniej 2. Transakcyjnie-zorientowana warstwa pośrednia 3. Warstwa pośrednia zorientowana na przesyłanie komunikatów 4. Zdalne wywołanie procedur 5. Warstwa pośrednia zorientowana obiektowo 6. Podsumowanie 7. Pytania kontrolne
Lekcja 6. Opracowanie obiektów zdalnych na podstawie obiektowej warstwy pośredniej
1. Krótka charakterystyka faz procesu projektowania obiektów zdalnych 2. Definicje interfejsów 3. Wytwarzanie pni 4. Realizacja obiektów-klientów 5. Realizacja obiektów-serwerów 6. Rejestracja serwera 7. Podsumowanie 8. Pytania kontrolne
Lekcja 7. Java i problemy opracowania języka komunikacji sieciowej
1. Java/RMI 2. Podstawowe właściwości Javy 3. Dyskusja o problemach bezpieczeństwa języka programowania na przykładach C, C++ i Javy 4. Podsumowanie 5. Pytania kontrolne
Lekcja 8. Środowisko opracowania obiektów interoperabilnych Java/RMI
1. Model metaobiektowy Javy/RMI 2. Architektura śodowiska Java/RMI 1.2 3. Sposoby tworzenia obiektów w Javie 4. Podstawowe klasy Javy 5. Aplety i servlety Javy 6. Przykłady kodów serwera i klienta 7. Podsumowanie 8. Pytania kontrolne
Lekcja 9. Podstawy CORBY
1. Model metaobiektowy CORBY 2. Architektura CORBY 3. Struktura jednoczenia różnych obiektowych pośredników 4. Podsumowanie 5. Pytania kontrolne
Lekcja 10. Dynamiczne wywołanie w CORBIE
1. Ogólny opis wywołań dynamicznych 2. Interfejsy wywołań dynamicznych 3. Scenariusze wywołań dynamicznych 4. Rozważania o wykorzystaniu CORBY dynamicznej 5. Podsumowanie 6. Pytania kontrolne
Lekcja 11. Metadane CORBY
1. Metadane i IDL CORBY 2. Struktura pliku IDL CORBY 3. Wykorzystanie metadanych przy tworzeniu składników CORBY 4. Introspektywne składniki CORBY 5. Podsumowanie 6. Pytania kontrolne
Lekcja 12. Tworzenie klientów i serwerów w środowisku CORBY
1. Tworzenie aplikacji klienta 2. Tworzenie aplikacji serwera 3. Komentarz do testowania aplikacji 4. Podsumowanie 5. Pytania kontrolne
Lekcja 13. Podstawy DCOM
1. Model metaobiektowy DCOM 2. Architektura DCOM 3. Podsumowanie 4. Pytania kontrolne
Lekcja 14. Tworzenie obiektów DCOM
1. Implementacja interfejsów 2. Realizacja mechanizmu samozniszczenia obiektów i wykorzystanie inteligentnych wskaźników 3. Realizacja semantyki wyjątków 4. Podsumowanie 5. Pytania kontrolne
Lekcja 15. Rozwiązywanie problemu niejednorodności języków programowania
1. Istota problemu niejednorodności 2. Czynniki niejednorodności języków programowania 3. Powiązanie z językami programowania 4. Podsumowanie 5. Pytania kontrolne
Lekcja 16. Rozwiązywanie problemu niejednorodności warstwy pośredniej
1. Czy niejednorodność systemów rozproszonych musi występować? 2. Interoperabilność 3. Protokoły interoperabilnośći i komunikaty GIOP 4. IIOP 5. Rozwiązanie problemów międzysystemowego współdziałania 6. Podsumowanie 7. Pytania kontrolne
Lekcja 17. Platforma tworzenia obiektów interoperabilnych MIcrosoft.NET
1. Cele opracowania platformy Microsoft.NET 2. Co to jest platforma Microsoft.NET z punktu widzenia użytkownika 3. Procesy odbywające się podczas kompilacji i uruchomienia programów w środowisku .NET 4. Obsługiwanie danych w .NET, język pośredni IL 5. Zbiór klas podstawowych środowiska .NET i realizacja koncepcji przestrzeni nazw 6. Końcowe rozważania na temat cech .NET 7. Pytania kontrolne
Lekcja 18. Technologie realizowane na platformie Microsoft.NET
1. Platforma Microsoft.NET: spojrzenie od wewnątrz 2. .NET My Services oraz .NET Enterprise Servers 3. Przykładowa implementacja prostego wielojęzykowego projektu dla .NET 4. Podsumowanie 5. Pytania kontrolne
Lekcja 19. Implementacja przykładowych projektów w środowisku Microsoft.NET
1. Dostęp do danych w .NET Framework z wykorzystaniem technologii ADO.NET 2. Projekt 1: Realizacja dostępu do tabeli bazy danych z Windows Form 3. Projekt 2: Realizacja form WWW i dostępu do danych w trybie "tylko-do-odczytu" 4. Projekt 3: Odczyt danych w formacie XML do zbioru danych aplikacji 5. Podsumowanie do realizacji projektów 6. Pytania kontrolne
Końcowe rozważania na temat zastosowań technologii obiektów interoperabilnych.
Metody i środki projektowania obiektów interoperabilnych --- Pozycja niedostępna.---
|