W książce zaprezentowano wyniki badań podstawowych, których celem było rozwinięcie uniwersalnych koncepcji metodologicznych projektowania systemów organizacyjnych. Badania te posłużyły opracowaniu metodyk szczegółowych, odniesionych do funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Autorzy omawiają m.in.: • klasyczne i współczesne metodyki projektowania, • projektowanie usprawniające i bazowe, • uniwersalne ujęcie procesu projektowo-realizacyjnego, • podejście systemowe w projektowaniu organizacji, • projektowanie struktur organizacyjnych w perspektywie gospodarki opartej na wiedzy, • projektowanie zintegrowanego systemu zadaniowego, • projektowanie systemów zarządzania procesowego, • projektowanie systemów zarządzania strategicznego, • projektowanie systemów zarządzania jakością, • projektowanie systemów logistycznych i operacyjnych, • projektowanie struktur sieciowych, • projektowanie struktur algorytmicznych, • projektowanie systemów wczesnego ostrzegania i zarządzania ryzykiem, • projektowanie systemów motywacyjnych, • projektowanie systemów oceny kompetencji kadry menedżerskiej.
Publikacja jest adresowana przede wszystkim do zespołów badawczo-projektowych, kadry menedżerskiej oraz do studentów kierunków ekonomicznych i zarządzania.
Spis treści:
Część pierwsza. Podstawy projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa
Rozdział 1. Interpretacja i zakres metodologii projektowania 1.1. Teoretyczne podstawy metodologii projektowania. 17 1.1.1. Metodologia w nauce i praktyce 17 1.1.2. Metodologiczne aspekty projektowania. 18 1.1.3. Rozwój metodologii projektowania 21 1.2. Badania podstawowe i projekty wdrożeniowe. 22 1.3. Systemy organizacyjne jako przedmiot projektowania. 27 1.4. Rodzaje systemów organizacyjnych. 36
Rozdział 2. Wybrane obszary projektowania 2.1. Projektowanie w nauce i praktyce 43 2.2. Prakseologiczne ujęcie projektowania 46 2.3. Projektowanie w ujęciu inżynierskim 48 2.4. Projektowanie w naukach społecznych 52 2.5. Projektowanie w naukach ekonomicznych 55 2.6. Projektowanie w naukach o zarządzaniu 58
Rozdział 3. Zasady projektowania 3.1. Podstawy normatywnego podejścia w projektowaniu 63 3.2. Klasyczne zasady projektowania 66 3.3. Systemowe zasady projektowania 67 3.4. Zasady projektowania jako procesu uczenia się organizacji 72
Rozdział 4. Klasyczne i współczesne metodyki projektowania 4.1. Projektowanie a metodyki ogólne w naukach o zarządzaniu 81 4.2. Przegląd wybranych metodyk projektowania 83 4.3. Analiza systemowa 84 4.4. Podejście funkcjonalne i analiza wartości. 86 4.5. Metodyka badań eksperckich 89 4.6. Metodyka scenariuszowa 90 4.7. Metodyki ustrukturyzowane. 93 4.8. Metodyki elastyczne 96 4.9. Ramowa klasyfikacja metod projektowania systemów organizacyjnych 97
Rozdział 5. Projektowanie usprawniające i projektowanie bazowe 5.1. Istota projektowania usprawniającego i projektowania bazowego. 105 5.2. Założenia usprawniania istniejącego rozwiązania 108 5.3. Koncepcja modelowa jako wizja zadania projektowego 110 5.4. Modelowanie wzorcujące 112 5.5. Kanony projektowania bazowego. 117
Rozdział 6. Uniwersalne ujęcie procesu projektowo-realizacyjnego 6.1. Systemowe modele projektowania rozwiązań organizacyjnych 119 6.2. Proces diagnozy i formułowania problemu 122 6.3. Wariantowanie rozwiązań organizacyjnych. 125 6.4. Kryteria oceny w procesie ewaluacji rozwiązań 129 6.5. Metody wielokryterialnego podejmowania decyzji 132 6.6. Proces implementacji rozwiązań organizacyjnych 136
Rozdział 7. Dyspozycje projektów 7.1. Istota i rodzaje dyspozycji projektów. 141 7.2. Pojęcie i struktura karty projektu. 144 7.3. Charakterystyka części składowych karty projektu. 147 7.3.1. Zasady projektowania i techniki wyboru wiązki celów 147 7.3.2. Wymagania, ograniczenia i założenia projektowe. 148 7.3.3. Skutki błędnego ustalenia wymagań projektowych 151 7.3.4. Określanie zakresu projektu 152 7.3.5. Ustalenie terminów realizacji projektu i interesariuszy projektu 155 7.3.6. Sprzeczności interesów w realizacji projektu 156 7.4. Struktura prac projektowych. 157 7.5. Zarządzanie dokumentacją projektową. 162
Rozdział 8. Procedura operacjonizacji 8.1. Metody definiowania pojęć 165 8.2. Postulat operacjonizmu. 169 8.3. Uniwersalne ujęcie procedury operacjonizacji projektu. 172 8.3.1. Wąskie ujęcie procedury operacjonizacji. 173 8.3.2. Szerokie ujęcie procedury operacjonizacji. 175 8.4. Definiowanie systemów organizacyjnych w formule operacyjnej 178
Rozdział 9. Makiety badawcze i listy kontrolne 9.1. Pojęcie i konstrukcja makiet badawczych 185 9.2. Identyfikacyjne makiety badawcze 186 9.3. Semantyczne makiety referencyjne 190 9.4. Operacyjne makiety badawcze 192 9.5. Listy kontrolne 193
Rozdział 10. Ryzyko i wykonalność projektu 10.1. Istota i rodzaje ryzyka projektów organizacyjnych. 205 10.2. Pojęcie wykonalności projektu organizacyjnego 209 10.3. Identyfikacja i analiza czynników ryzyka projektu 215 Spis treści 7 10.4. Strategie podnoszenia poziomu wykonalności projektu 218 10.5. Monitoring ryzyka procesów projektowo-realizacyjnych 220
Część druga. Metodyki szczegółowe projektowania systemów organizacyjnych w wybranych dziedzinach zarządzania przedsiębiorstwem
Rozdział 11. Podejście systemowe w projektowaniu organizacji 11.1. Systemowe teorie organizacji. 225 11.1.1. Założenia typologii systemowych teorii organizacji 225 11.1.2. Wybrane systemowe teorie organizacji 226 11.1.3. Odniesienia wybranych teorii systemowych do projektowania systemów organizacyjnych 230 11.2. Formalna i empiryczna wykładnia złożoności systemów organizacyjnych 231 11.3. Kierunki badań systemowych 234 11.3.1. Rozwój badań systemowych i ich klasyfikacja 234 11.3.2. Przegląd wybranych metodyk badania systemowego. 236 11.4. Nieprzewidywalność w projektowaniu systemów organizacyjnych 239 11.5. Projektowanie elastycznych systemów organizacyjnych 241 11.6. Projektowanie zmian organizacyjnych 245 11.6.1. Zmiana i rozwój w działalności firmy 245 11.6.2. Modele zmian organizacyjnych. 247
Rozdział 12. Projektowanie struktur organizacyjnych w perspektywie gospodarki opartej na wiedzy 12.1. Geneza i definicje pojęcia gospodarki opartej na wiedzy. 255 12.2. Struktura organizacyjna jako podstawowa forma instytucjonalna przedsiębiorstwa 260 12.3. Podejście podmiotowo-relacyjne w projektowaniu struktur organizacyjnych 261 12.4. Modele organizacji uczącej się. 266 12.5. Organizacja systemów zarządzania wiedzą 268 12.5.1. Aspekty definiujące system zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie 268 12.5.2. Systemy referencyjne zarządzania wiedzą 271 12.5.3. Przykłady systemów zarządzania wiedzą. 272 12.5.4. Metody i techniki wspierające uczenie się w zarządzaniu wiedzą 275 12.6. Przegląd metod badania i projektowania struktur organizacyjnych 278
Rozdział 13. Projektowanie zintegrowanego systemu zadaniowego 13.1. Funkcje i struktura zintegrowanego systemu zadaniowego 281 13.2. Formułowanie i klasyfikacja zadań 284 13.3. Ocena wyników 287 13.3.1. Zasady i metodyka kompleksowej oceny wyników. 287 13.3.2. Wybrane metody oceny wyników 293 13.4. Systemy wynagradzania a struktury organizacyjne typu zadaniowego 301 13.5. Wpływ zintegrowanego systemu zadaniowego na rozwój struktur organizacyjnych 308
Rozdział 14. Projektowanie systemów zarządzania procesowego 14.1. Pojęcie systemu zarządzania procesowego 313 14.2. Specyfika podejścia procesowego. 314 14.3. Geneza i rozwój koncepcji zarządzania procesowego. 316 14.4. Model struktury systemów zarządzania procesowego. 321 14.5. Etapy projektowania systemów zarządzania procesowego 323 14.6. Podstawowe metody badawcze projektowania systemów zarządzania procesowego
Rozdział 15. Projektowanie systemów zarządzania strategicznego 15.1. Przedmiot badań w dziedzinie zarządzania strategicznego 329 15.1.1. Specyfika zarządzania strategicznego 329 15.1.2. Podstawowe nurty zarządzania strategicznego 330 15.2. Wieloaspektowe ujęcie projektowania systemów zarządzania strategicznego 15.3. Pragmatyka projektowania strategii zarządzania 339 15.3.1. Przedmiot badań i zadania w projektowaniu strategii zarządzania 15.3.2. Metodyka projektowania strategii zarządzania 341 15.4. Instrumenty projektowania strategii zarządzania. 342
Rozdział 16. Projektowanie łańcucha wartości 16.1. Struktura łańcucha wartości 351 16.1.1. Pojęcie łańcucha wartości 351 16.1.2. Ogniwa łańcucha wartości 353 16.1.3. Działania w łańcuchu wartości przedsiębiorstwa 357 16.1.4. Powiązania w łańcuchu wartości. 359 16.1.5. Wartość dodana 361 16.2. Metody analizy łańcucha wartości 363 16.3. Metodyka projektowania łańcucha wartości 366 16.4. Efektywność łańcucha wartości 376 16.5. Modele systemów zarządzania łańcuchem wartości 384
Rozdział 17. Projektowanie systemów zarządzania jakością 17.1. Klasyfikacja systemów zarządzania jakością 389 17.2. Metodyka analizy systemów zarządzania jakością 393 17.3. Metodyka projektowania systemów zarządzania jakością 397 17.4. Analiza metod zarządzania jakością 400
Rozdział 18. Projektowanie systemów logistycznych i operacyjnych 18.1. Klasyfikacja systemów logistycznych i operacyjnych. 407 18.2. Metodyka analizy systemów logistycznych i operacyjnych. 411 18.3. Metodyka projektowania systemów logistycznych i operacyjnych 418 18.4. Efektywność systemów logistycznych i operacyjnych 423 18.5. Modele referencyjne i kierunki wspomagania informatycznego systemów logistycznych i operacyjnych
Rozdział 19. Projektowanie struktur sieciowych 19.1. Koncepcja struktur sieciowych 433 19.2. Formuła organizacyjna struktur sieciowych. 435 19.3. Modele struktur sieciowych. 439 19.3.1. Definicje struktur sieciowych. 439 19.3.2. Cechy struktur sieciowych przedsiębiorstwa i instytucji 440 19.3.3. Typologia modeli struktur sieciowych. 442 19.4. Metodyka analizy i projektowania struktur sieciowych 453 19.5. Metodyka analizy i projektowania sieci informacyjnych 458 19.6. Zarządzanie sieciami informacyjnymi 460 19.7. Zarządzanie informacjami 462
Rozdział 20. Projektowanie struktur algorytmicznych 20.1. Pojęcie struktury algorytmicznej 467 20.2. Algorytmizacja w sferze funkcjonalnej i w sferze hierarchii władzy. 469 20.3. Algorytmizacja w zintegrowanym systemie zarządzania informacjami. 473 20.4. Organizacja hybrydowych baz danych 478 20.5. Organizacja baz wiedzy 481 20.6. Projektowanie systemów zarządzania e-biznesem 484 20.7. Badania studialne w metodologii analizy i projektowania struktur algorytmicznych
Rozdział 21. Projektowanie systemów wczesnego ostrzegania 21.1. Determinanty systemów wczesnego ostrzegania 491 21.2. Modele systemów wczesnego ostrzegania 495 21.2.1. Aspekt funkcjonalny SWO 499 21.2.2. Aspekt instrumentalny SWO. 501 21.2.3. Aspekt strukturalny SWO 502 21.2.4. Aspekt procesowy SWO 503 21.3. Metodyka analizy organizacji i funkcjonowania systemów wczesnego ostrzegania 21.4. Projektowanie SWO dla warunków stabilnych i zmiennych. 506
Rozdział 22. Projektowanie systemów zarządzania kryzysowego 22.1. Sytuacje kryzysowe w zakresie działalności przedsiębiorstwa. 515 22.2. Specyfika systemów zarządzania kryzysowego 521 22.2.1. Podstawowe terminy. 521 22.2.2. Modele procesu zarządzania kryzysowego w przedsiębiorstwie. 523 22.2.3. Składowe systemu zarządzania kryzysowego w przedsiębiorstwie. 526 22.3. Metody przeciwdziałania i zwalczania sytuacji kryzysowych 527 22.4. Analiza zdolności do przeciwdziałania i zwalczania sytuacji kryzysowych 532 22.4.1. Analiza zdolności przedsiębiorstwa do przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym 22.4.2. Analiza zdolności organizacji do wykrywania i zwalczania kryzysów 22.5. Metodyka projektowania systemów zarządzania kryzysowego. 537
Rozdział 23. Projektowanie systemów zarządzania ryzykiem 23.1. Analiza czynników ryzyka 545 23.2. Modele systemów zarządzania ryzykiem. 547 23.3. Diagnoza systemu zarządzania ryzykiem 552 23.4. Projektowanie organizacji procesu zarządzania ryzykiem 556 23.5. Projektowanie instrumentów zarządzania ryzykiem 558
Rozdział 24. Projektowanie systemów motywacyjnych 24.1. Klasyfikacja systemów motywacyjnych 565 24.2. Struktura systemów motywacyjnych. 566 24.3. Metodyka analizy systemów motywacyjnych 570 24.3.1. Określenie celu i zakresu analizy systemu motywacyjnego 571 24.3.2. Ocena dotychczasowego systemu motywacyjnego 578 24.3.3. Ustalenie kierunków doskonalenia systemu motywacyjnego 579 24.4. Metodyka projektowania systemów motywacyjnych 579 24.4.1. Opracowanie modelu systemu motywacyjnego 580 24.4.2. Poszukiwanie racjonalnych rozwiązań w zakresie motywowania pracowników 24.4.3. Wybór optymalnego wariantu w zakresie motywowania pracowników 24.4.4. Implementacja modelu systemu motywacyjnego do praktyki przedsiębiorstwa 24.4.5. Monitorowanie funkcjonowania systemu motywacyjnego 587 24.5. Syntetyczny przegląd metod kształtowania systemów motywacyjnych 588
Rozdział 25. Projektowanie systemu oceny kompetencji kadry menedżerskiej 25.1. Cechy systemu oceny kompetencji kadry menedżerskiej 593 25.2. Przegląd metod oceny kompetencji kadry menedżerskiej 594 25.3. Metodyka analizy systemu oceny kompetencji kadry menedżerskiej 605 25.3.1. Określenie struktury kryteriów oceny 606 25.3.2. Kwalifikacja kryteriów oceny 607 25.3.3. Przeprowadzenie oceny sprawdzającej 609 25.3.4. Opracowanie regulaminu kwalifikacyjnego 611 25.4. Metodyka projektowania systemu oceny kompetencji kadry menedżerskiej 25.4.1. Dobór kryteriów oceny kompetencji kadry menedżerskiej 613 25.4.2. Ustalenie wag kryteriów oceny kompetencji kadry menedżerskiej 615 25.4.3. Pomiar kompetencji kadry menedżerskiej 617 25.4.4. Kategoryzacja poziomu kompetencji kadry menedżerskiej Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 84,15zł
Metodologia projektowania systemów organizacyjnych przedsiębiorstwa
|