Autor: Grażyna Penkowska
ISBN: 978-83-7641-281-8
Ilość stron: 172
Data wydania: 07/2010
E-learning na świecie rozwija się bardzo dynamicznie, przyczyniając się do zmian nie tylko w systemach edukacji poszczególnych krajów, ale także w innych dziedzinach. Dzięki e-learningowi inaczej uczymy się, pracujemy, korzystamy z dóbr kultury.
Książkę odróżnia od podobnych pozycji refleksja towarzysząca zarówno definiowaniu pojęć dotyczących edukacji online, jak i ich praktycznej realizacji w pracy nauczyciela akademickiego. Pozycja ta wpisuje się w trend postrzegania sieci jako optymalnego środowiska uczenia się w polskich szkołach wyższych.
Środowisko to może realizować wszystkie założone cele danego etapu edukacyjnego (e-learning), uzupełniać formę tradycyjną (blended learning), lub wspomagać klasyczną edukację poprzez sieć.
Książka pisana jest z perspektywy praktyka, ale autorka nie uchyla się od rozwijania własnych koncepcji mogących stanowić udział w budowanych teoretycznych podstawach kształcenia zdalnego.
Rozdziały:
1. Rozwój e-edukacji w Polsce i na świecie 1.1. Krótka historia rozwoju kształcenia na odległość 1.1.1. Kształcenie korespondencyjne 1.1.2. Nowe technologie w kształceniu na odległość 1.2. E-edukacja nowoczesną odmianą kształcenia zdalnego 1.2.1. Pierwsze studia zdalne 1.2.2. Internet w kształceniu na odległość 1.3. E-learning wirtualnym środowiskiem uczenia się 1.3.1. Dostęp do Internetu w Polsce 1.3.2. Społeczność sieciowa w e-edukacji 1.3.3. Wirtualne środowisko edukacyjne 1.3.4. Budowanie więzi sieciowej w grupie e-learningowej
2. Różne spojrzenia na e-edukację 2.1. Definicje e-learningu 2.1.1. Potoczne rozumienie e-learningu 2.1.2. Aspekty e-learningu 2.1.3. E-learning korporacyjny i akademicki 2.1.4. Zakres zastosowań e-learningu 2.1.5. Typy kursów zdalnych 2.1.6. W stronę teorii e-learningu 2.1.7. Pięć generacji kształcenia na odległość 2.2. Czynniki sprzyjające i opóźniające rozwój edukacji zdalnej w szkołach wyższych 2.2.1. Koszt przygotowania kursu e-learningowego 2.2.2. Korzyści z wprowadzenia kształcenia online w uczelniach 2.2.3. Czynniki hamujące rozwój e-learningu 2.3. Kształcenie zdalne a misja uniwersytetu 2.3.1. Jakość kursów e-learningowych 2.3.2. Przemiany współczesnych uniwersytetów 2.3.3. E-learning w uniwersytecie 2.3.4. Idea edukacji otwartej
3. Teoretyczny kontekst e-edukacji 3.1. Pedagogiczna perspektywa kształcenia online 3.1.1. Rozumienie e-kształcenia 3.1.2. Związek e-learningu z pedagogiką i naukami społecznymi 3.1.3. Behawiorystyczny i konstruktywistyczny kontekst e-edukacji 3.1.4. Instrumentalizm Deweya w kształceniu zdalnym 3.1.5. Teorie Wygotskiego, Piageta i Brunera w e-learningu 3.2. Rola komunikowania się w e-learningu 3.2.1. Komunikowanie się zdalne w pracy dydaktycznej 3.2.2. Kontekst pedagogiczny komunikowania się w e-learningu 3.2.3. Wybrane modele komunikowania 3.2.4. Nauczyciel jako odbiorca i nadawca komunikatów medialnych 3.2.5. Właściwości komunikacji językowej w Internecie 3.3. Standardy kształcenia zdalnego 3.3.1. Błędne przekonania dotyczące kształcenia zdalnego 3.3.2. Standardy kształcenia zdalnego w polskich uczelniach 3.3.3. Zasady projektowania kursów e-learningowych 3.3.4. Przygotowanie materiałów edukacyjnych do kształcenia online 3.3.5. Kryteria oceny kursów e-learningowych
4. Modele e-edukacji w szkołach wyższych 4.1. Modele kształcenia zdalnego w zależności od technologii 4.1.1. E-learning i blended learning 4.1.2. Kształcenie synchroniczne i asynchroniczne 4.1.3. Modele wykorzystujące otwarte technologie 4.1.4. Platformy e-learningowe 4.2. Model m-learningu 4.2.1. Środowisko uczenia się a miejsce uczenia się w edukacji zdalnej 4.2.2. Ergonomia stanowiska uczenia się online 4.3. Jakość kursów e-learningowych 4.3.1. Elementy dobrego kursu 4.3.2. Model ADDIE 4.4. Motywacja w e-learningu 4.4.1. Model Gilly Salmon 4.4.2. Model 3J 4.5. Model agregowany
5. E-learning akademicki – badania własne 5.1. Wprowadzenie kształcenia zdalnego w szkole wyższej 5.1.1. Projekt wdrożenia, realizacji i ewaluacji e-learningu 5.1.2. Kolejne projekty i wnioski z badań 5.2. Prowadzenie zajęć zdalnych 5.2.1. Narzędzia stosowane w e-learningu 5.2.2. Kształcenie zdalne pedagogów
Spis tabel Spis rysunków
Meandry e-learningu --- Pozycja niedostępna.---
|