Autor: Marcus Banks
ISBN: 978-83-01-16024-1
Ilość stron: 224
Data wydania: 10/2009
Materiały wizualne w badaniach jakościowych pokazują możliwości wykorzystania w toku badań jakościowych różnych materiałów wizualnych, takich jak fotografie czy filmy.
Autor omawia w pracy podstawowe metody i podejścia do materiałów wizualnych z perspektywy antropologii i socjologii. Pokazuje również, jak w praktyce zaprezentować wyniki badań posługujących się obrazami.
Pierwsza publikacja z serii NIEZBĘDNIK BADACZA, składającej się z ośmiu praktycznych przewodników, które stanowią najbardziej rozległe i szczegółowe wprowadzenie do badań jakościowych.
Każdy tom jest częścią serii, ale może być czytany jako odrębna całość, prezentująca najważniejsze metody i etapy badawcze. Wszystkie tomy zostały napisane przez uznanych autorów z szerokim doświadczeniem w poszczególnych dziedzinach, dlatego też zainteresują nie tylko studentów i wykładowców, ale również praktyków.
Rozdziały:
1. Wprowadzenie
Dlaczego (nie) obrazy?
Wizualność i jej rodzaje
Planowanie i przeprowadzanie projektu badań wizualnych
Kluczowe terminy i pojęcia
Struktura książki
Obrazy w ksiązce
2. Rola materiałów wizualnych w badanich społecznych:zarys historii
Wprowadzenie
Początki wykorzystywania fotografii w badaniach społecznych
Początki wykorzystywania fimu w badaniach społecznych
Późniejsze sposoby korzystania z fotografii i filmu
Inne sposoby wykorzystywania obrazów
3. Podejścia w badanich wuizualnych
Wprowadzenie: teoria i analiza
Co i jak można widzieć
Studia kulturowe i podobne podejścia
Metody sformalizowane komputeks.pl
Refleksyjność i inne podejścia eksperymentalne
Materialność obrazów
Przedmiot, analiza i metoda
4. Metody wizualne w badanich terenowych
Metody wizualne w zastosowaniu terenowym
Wywiad na podstawie zdjęć i inne metody wykorzystujące zastane obrazy
Wywiad na podstawie zdjęć
Wywiad na podstawie filmu
Tworzenie obrazów
Projekty oparte na współpracy
Zagadnienia etyczne
Zezwolenia na publikację i prawa autorskie
5. Prezentowanie wyników badań wizulanych
Sposoby prezentowania wyników
Zrozumieć publiczność
Prezentowanie wyników badań wizualnych w kontekstach akademickich
Prezentowanie wyników badań wizualnych badanym
Prezentacje cyfrowe i multimedialne
Porządkowanie obrazów i innych danych
6. Podsumowanie: obrazy a badania społeczne
Czego się dowiedzieliśmy?
O wartości metod wizualnych
Słowniczek
Materiały wizualne w badaniach jakościowych Niezbędnik badacza
|