Tytuł: | e-learning Tajniki edukacji na odległość | Autor: | Marlena Plebańska | ISBN: | 978-83-255-1920-9 | Ilość stron: | 236 | Data wydania: | 03/2011 | Format: | 16.5x23.8cm | Wydawnictwo: | C.H. BECK | Cena: | 49.00zł |
Kształcenie na odległość, nazywane potocznie e-learningiem, znajduje obecnie zastosowanie niemal w każdej dziedzinie życia społecznego, biznesu, polityki oraz indywidualnych ludzi. Książka ta ma na celu zapoznanie z rozległą tematyką e-learnigu oraz całym spektrum procesów edukacyjnych, w których e-learning może być wykorzystywany.
Jest efektem 12. lat doświadczeń autorki płynących zarówno z praktyki wdrażania systemów e-nauczania, jak i pracy naukowo-dydaktycznej. Poza wiedzą teoretyczną książka zawiera wiele przykładów zastosowania przedstawianych rozwiązań w praktyce, problemów do przemyślenia oraz ćwiczeń pozwalających dostosować nabytą wiedzę do potrzeb Czytelnika.
Autorka prezentuje m.in.: • narzędzia, formy oraz tryby kształcenia na odległość, • przegląd narzędzi technologicznych, za pomocą których nauczanie na odległość może być realizowane, • metody i usługi wsparcia procesu e-edukacji, • metody pomiaru efektywności oraz rentowności e-nauczania.
Książka jest kierowana zarówno do pracowników naukowo-dydaktycznych i studentów uczelni wyższych na kierunkach zarządzania, ekonomicznych, pedagogicznych i technicznych, na których są tworzone i wdrażane systemy e-nauczania, jak i do pracowników firm szkoleniowych i działów HR wykorzystujących e-learning w procesie doskonalenia zawodowego pracowników.
Rozdziały:
Rozdział 1. Edukacja na odległość – podstawowe zagadnienia 9 1.1. Charakterystyka e-learningu 9 1.2. Formy e-learningu 15 1.3. Szkolenie mieszane 20 1.3.1. Modele szkoleń mieszanych 23 1.3.2. Zalety szkoleń mieszanych 31 1.3.3. Wady szkoleń mieszanych 32 1.4. Standardy e-learningu 33 1.4.1. Standardy treści szkoleniowej 33 1.4.2. Standardy systemów kształcenia na odległość 35 Studium przypadku 37 Pytania 38 Literatura zalecana 39
Rozdział 2. Szkolenia e-learningowe 41 2.1. Wprowadzenie 41 2.2. Charakterystyka treści szkoleń e-learningowych 43 2.3. Opracowywanie szkoleń e-learningowych 48 2.4. Proces tworzenia szkoleń e-learningowych 51 2.5. Testy w szkoleniach e-learningowych 67 2.5.1. Klasyfikacja zadań testowych 79 2.5.2. Rodzaje testów 83 2.5.3. Założenia metodyczne dotyczące kryteriów oceny pracy osoby szkolonej 87 Studium przypadku 89 Pytania 105 Literatura zalecana 105
Rozdział 3. Portale i platformy edukacyjne 107 3.1. Wprowadzenie 107 3.2. Portal edukacyjny jako platforma konsolidacji i wymiany wiedzy 110 3.3. Platforma edukacyjna jako kluczowy element portali edukacyjnych 115 3.3.1. Funkcje platform edukacyjnych 116 3.3.2. Główne komponenty platform edukacyjnych 119 3.3.3. Wdrażanie platform edukacyjnych 120 3.4. Narzędzia portali edukacyjnych 123 3.4.1. Platformy typu open source 124 3.4.2. Porównanie funkcjonalności platform typu open source 128 3.4.3. Platformy komercyjne 130 3.4.4. Porównanie funkcji platform komercyjnych 135 3.4.5. Narzędzia wspierające pracę portali edukacyjnych 136 3.5. Zarządzanie platformą edukacyjną 138 3.5.1. Administrator 138 3.5.2. Kastomizowanie platformy edukacyjnej do potrzeb portalu edukacyjnego 140 3.5.3. Materiały dydaktyczne na platformie edukacyjnej 141 3.5.4. Zarządzanie użytkownikami platformy edukacyjnej 144 Studia przypadków 147 Pytania 151 Literatura zalecana 151
Rozdział 4. Usługi procesu e-nauczania 153 4.1. Wprowadzenie 153 4.2. E-nauczanie w organizacji i jej otoczeniu 156 4.3. Procesy wsparcia mentorskiego w e-nauczaniu 162 4.4. Bariery efektywnego wykorzystania e-learningu w organizacjach 168 4.5. Marketing wewnątrzorganizacyjny programów szkoleniowych w formule e-learningu 171 4.6. Efektywność e-szkoleń 175 4.6.1. Ocena efektywności e-szkolenia metodą Kirkpatricka 180 4.6.2. Charakterystyka narzędzi e-learningowych 182 Studia przypadków 186 Pytania 190 Literatura zalecana 190
Rozdział 5. Perspektywy rozwoju e-learningu 191 5.1. Kultura nauki i ludzie 191 5.1.1. Organizacja jutra 193 5.1.2. Zapewnienie skuteczności procesu uczenia się 195 5.2. E-learning – trendy oraz prognozy na przyszłość 197 5.3. Nauczanie na żądanie 202 Pytania 204 Literatura zalecana 204
Aneks. Przykłady szkoleń e-learningowych 205 Przykład 1. Wybrane fragmenty szkolenia dla menedżerów 207 Przykład 2. Wybrane fragmenty kursu nauki języka angielskiego 215 Przykład 3. Wybrane fragmenty szkolenia pracowników „Warty” 221 Bibliografia 227 Słowniczek 229
e-learning Tajniki edukacji na odległość --- Pozycja niedostępna.---
|