Autor: Nelly Daszkiewicz
ISBN: 978-83-01-15681-7
Ilość stron: 215
Data wydania: 12/2008
Zapewnienie konkurencyjności jest we współczesnym świecie jednym z najważniejszych wyzwań, przed jakimi stają wszystkie podmioty gospodarcze. Szczególnego znaczenia nabiera zaś w Polsce, która po wstąpieniu do Unii Europejskiej przygotowuje się teraz do przystąpienia do strefy euro. Rozwiązanie tego problemu wymaga znajomości i umiejętności powiązania wielu zjawisk i uwarunkowań pochodzących z różnych dziedzin wiedzy.
Książka zawiera kompleksowy wykład na temat konkurencyjności w skali makro (gospodarki), mezo (sektorów) i mikro (przedsiębiorstw, w tym MSP). Porządkuje i systematyzuje wiedzę rozproszoną do tej pory fragmentarycznie w wielu publikacjach.
Autorzy przedstawiają w nim:
• prodstawy teoretyczne i terminologię, • problemy konkurencyjności związane z globalizacją i procesami integracyjnymi, • wyniki przeprowadzonych badań, • doniesienia najnowszej literatury światowej, • dużą liczbę przykładów pochodzących z praktyki gospodarczej.
Publikacja jest z jednej strony podręcznikiem pomocniczym do przedmiotów związanych z konkurencyjnością, wykładanych na kierunkach ekonomicznych i zarządzania, z drugiej zaś znakomitą lekturą dla praktyków poszukujących wiedzy i inspiracji, jak zapewnić swoim firmom przewagę na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Rozdziały:
Rozdział 1. Konkurencyjność podmiotów – ujęcie teoretyczne 1.1. Konkurencyjność – zarys problemu 1.2. Wybrane definicje konkurencyjności 1.3. Kierunki rozwoju badań nad konkurencyjnością 1.4. Konkurencyjność wobec wyzwań globalizacji
Rozdział 2. Technologie informacyjne i komunikacyjne jako czynnik kształtujący makroekonomiczną konkurencyjność gospodarki 2.1. Pomiar konkurencyjności gospodarki na poziomie makroekonomicznym 2.2. Technologie informacyjne i komunikacyjne (ICTs) 2.3. Rola ICTs w poprawie konkurencyjności makroekonomicznej gospodarki 2.4. Poziom wdrożenia ICTs w kraju a konkurencyjność makroekonomiczna jego gospodarki
Rozdział 3. Społeczeństwo informacyjne i jego rola w podnoszeniu konkurencyjności makroekonomicznej gospodarki 3.1. Społeczeństwo informacyjne i elementy je kreujące 3.2. ICTs a rozwój społeczeństwa informacyjnego 3.3. Jak mierzyć stopień rozwoju społeczeństwa informacyjnego? 3.4. Społeczeństwo informacyjne a konkurencyjność makroekonomiczna gospodarki
Rozdział 4. Cenowa konkurencyjność w ujęciu międzynarodowym 4.1. Prawo jednej ceny jako fundament cenowej efektywności rynków 4.2. Podstawowe zastrzeżenia wobec prawa jednej ceny i teorii parytetu siły nabywczej 4.3. Potencjalne korzyści wynikające z wyrównywania się cen 4.4. Porównanie poziomu cen w Unii Europejskiej 4.5. Poziom cen a konkurencyjność rynków
Rozdział 5. Konkurencyjność polskiego eksportu artykułów przemysłowych na rynku unijnym w latach 1995–2003 – analiza na poziomie mezo 5.1. Zmiany strukturalne w polskim eksporcie artykułów przemysłowych na rynek unijny 5.2. Zmiany poziomu konkurencyjności polskich wyrobów przemysłowych na rynku Piętnastki w latach 1995–2003 5.3. Jakość czy cena – strategia wzrostu konkurencyjności polskiego przemysłu na rynku
Rozdział 6. Konkurencyjność MSP w procesie internacjonalizacji 6.1. Czynniki konkurencyjności MSP 6.2. Wspieranie MSP w Unii Europejskiej 6.3. Strategie internacjonalizacji MSP 6.4. Internacjonalizacja MSP poprzez sieci 6.5. Innowacyjność jako źródło przewagi konkurencyjnej
Rozdział 7. Sieci małych przedsiębiorstw a utrzymanie konkurencyjności 7.1. Przedsiębiorczość – perspektywa sieciowa? 7.2. Formy współpracy małych firm w sieciach 7.3. Znaczenie cech charakterystycznych sieci – model sieci małego przedsiębiorstwa 7.4. Wykorzystanie sieci w małych przedsiębiorstwach – studia przypadku 7.5. Sieci małych przedsiębiorstw a ich konkurencyjność
Rozdział 8. Symptomy spadku konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw 8.1. Wprowadzenie 8.2. Etapy kryzysu przedsiębiorstwa 8.3. Metody prognozowania zagrożenia kryzysem przedsiębiorstw 8.4. Finansowe symptomy spadku konkurencyjności – analiza empiryczna 8.5. Wnioski
Aneks 1. Wartości wskaźnika konkurencyjności gospodarki (GCI) – dane za rok 2005, World Economic Forum Aneks 2. Wartości wskaźnika konkurencyjności IMD – dane za rok 2006 Aneks 3. Wartość TAI dla wszystkich krajów, dla których oszacowano wskaźnik – dane za rok 2001, według UNDP Aneks 4. Wartości DAI dla krajów, dla których oszacowano indeks – dane za rok 2002 Aneks 5. Wartość DOI dla wszystkich gospodarek, dla których oszacowano indeks – dane za rok 2006 Aneks 6. Wartości wskaźnika ISI – dane za rok 2006 Aneks 7. Ranking NRI – dane za rok 2006
Konkurencyjność Poziom makro mezo i mikro
|