Autor: Tomasz Huk
ISBN: 978-83-7251-925-2
Ilość stron: 224
Data wydania: 2008
Ideą przewodnią książki jest prezentacja, analiza i wskazanie znaczenia koncepcji edukacji skupionej na kształtowaniu umiejętności kluczowych. Wymaga to odmiennych podejść do procesu organizacji nauczania oraz nowych kompetencji nauczycieli.
Podejście to umożliwia w konsekwencji osobom młodym przygotowanie się do dalszej nauki oraz dorosłego życia i podjęcia pracy zawodowej.
Osobom dorosłym zapewnia możliwości rozwijania i aktualizowania ukształtowanych umiejętności poprzez korzystanie z oferty edukacji ustawicznej w tworzącym się społeczeństwie wiedzy.
Umiejętności kluczowe dotyczą: • planowania, organizacji i oceny własnej nauki, • komunikowania się i współdziałania w zespole, • twórczego rozwiązywania problemów, • wykorzystania informacji i posługiwania się technologią informacyjną, • połączenia wiedzy z praktyką, • rozwijania zainteresowań i sprawności umysłowych oraz rozwiązywania koniktów.
Rozdziały:
Rozdział 1. Kompetencje kluczowe a umiejętności 1.1. Edukacyjny wymiar pojęcia „umiejętności” 1.2. Kompetencje kluczowe w systemach edukacyjnych krajów Unii Europejskiej
Rozdział 2. Miejsce komputera w teoriach kształtowania umiejętności 2.1. Kognitywne teorie nauczania 2.2. Aspekty społeczne i kulturowe w teorii uczenia się Jerome S. Brunera 2.3. Teoria nauczania programowanego 2.4. Teoria równoległego i rozproszonego modelu przetwarzania informacji 2.5. Teoria wielostronnego kształcenia 2.7. Style uczenia się i nauczania
Rozdział 3. Identyfikacja umiejętności kluczowych na drugim etapie kształcenia w szkole podstawowej 3.1. Planowanie, organizacja i ocena własnej nauki 3.2. Umiejętność komunikowania się 3.3. Współdziałanie w zespole i praca w grupie 3.4. Twórcze rozwiązywanie problemów 3.5. Wykorzystanie informacji i posługiwanie się technologią informacyjną 3.6. Połączenie wiedzy z praktyką 3.7. Rozwijanie zainteresowań i sprawności umysłowych 3.8. Rozwiązywanie konfliktów
Rozdział 4. Komputerowe wspomaganie kształtowania umiejętności kluczowych w szkole podstawowej 4.1. Rodzaj sprzętu komputerowego 4.2. Cechy i funkcje oprogramowania edukacyjnego
Rozdział 5. Metodyczne aspekty nauczania informatyki w szkole podstawowej 5.1. Analiza podstawy programowej z informatyki w szkole podstawowej 5.2. Metody wykorzystywane w nauczaniu informatyki w klasach IV–VI 5.3. Ocena i pomiar umiejętności kluczowych uczniów 5.4. Charakterystyka uwarunkowań związanych z kształtowaniem umiejętności kluczowych
Rozdział 6. Planowanie i przygotowanie procesu kształtowania umiejętności kluczowych
Rozdział 7. Edukacyjne postulaty w procesie kształtowania umiejętności kluczowych 7.1 Wnioski praktyczne
Wykaz tabel Wykaz wykresów i rysunków
Wykaz aneksów Aneks 1. Arkusz oceny prezentacji Aneks 2. Scenariusze zajęć z informatyki w procesie kształtowania umiejętności kluczowych
Komputer w procesie kształtowania umiejętności kluczowych --- Pozycja niedostępna.---
|