Autor: Manfred Spitzer
ISBN: 978-83-01-15261-1
Ilość stron: 352
Data wydania: 12/2012
Książka "Jak uczy się mózg" poświęcona jest szeroko rozumianej problematyce uczenia się widzianej z perspektywy neurobiologii, psychologii i pedagogiki. Autor w ciekawy sposób omawia zagadnienia dotyczące neurologicznych podstaw uczenia się, opierając się na najnowszych badaniach nad mózgiem.
Stara się przekonać czytelnika, że z badań nad mózgiem można wyprowadzić wnioski praktyczne istotne dla szkoły, uniwersytetu i społeczeństwa. Szczegółowo przedstawia proces uczenia się w ciągu życia, także w okresie prenatalnym. Wyjaśnia dlaczego dzieci przejawiają trudności w uczeniu się (np. czytanie, matematyka).
Omawia procesy uczenia się w świetle różnych zagadnień i problemów społecznych (kooperacja, wartości, przemoc). Prezentuje wnioski dotyczące nauczania szkolnego, np. wyniki międzynarodowych badań nad poziomem osiągnięć szkolnych (PISA) przeprowadzonych także w Polsce.
Rozdziały:
1. Wprowadzenie
Część I. Jak się uczymy
2. Zdarzenia
3. Neurony
4. Wiedza i umiejętności
5. Reprezentacje neuronowe
6. Plastyczne mapy
7. Sen i marzenia senne
Część II. Co wpływa na uczenie się
8. Uwaga
9. Emocje
10. Motywacja
11. Uczenie się przed narodzeniem i po nim
Część III. Uczenie się w ciągu całego życia
12. Dzieciństwo
13. Czytanie
14. Kształcenie: matematyka, nauki przyrodnicze i humanistyczne
15. Szybka młodość, mądra starość
Część IV. Uczenie się wspólnoty
16. Współpraca
17. Oceny
18. Wartości
19. Uczenie się przemocy z telewizji
Część V. Wnioski: Od badania PISA do PIZY
20. Badania PISA
21. Szkoła
22. Lekcje religii
23. Treści życia
24. Epilog: Terra II
Jak uczy się mózg
|