Po co ludzie uczą się matematyki? Żeby uczyć matematyki innych.
Hugo Steinhaus
Szkolna matematyka nie ma najlepszej prasy. Po zmaganiach z dodawaniem patyczków i odkładaniem ich na bok dla większości dzieciaków zaczynają się schody. Schody o pewnej wysokości, kątach, bokach. Nic przyjemnego. I tak przynajmniej do matury. Nadchodzi zło, mrok i matematyka.
Wbrew pozorom matematyka, sama w sobie niezwykle logiczna, przez młodych ludzi jest odbierana zupełnie inaczej. Wiąże się to z różnicami w postrzeganiu świata, sztucznymi definicjami i niezrozumiałym nazewnictwem. Mamy jednak dobrą wiadomość: matematykę można dzieciom przybliżyć! Wystarczy, że nawiążemy do ich własnych doświadczeń, pozwolimy im posługiwać się potocznym językiem, a przede wszystkim będziemy odwoływać się do zdrowego rozsądku.
Ta książka przeznaczona jest dla rodziców, których pociechy uczęszczają do szkół podstawowych i gimnazjów. Przyda się także nauczycielom, którzy szukają nieszablonowych pomysłów, by pomóc uczniom oswoić świat ułamków i wielokątów, a także całej reszcie, żyjącej w przekonaniu, że matematyka jest tylko dla wybranych.
Spis treści:
Rozdział 1. Zrozumieć dziecko (9)
- 1.1. Co nieostre, to tępe, czyli logika dziecięca (9)
- 1.2. Dlaczego sześcian nie jest sześcianem, czyli o problemach językowych (12)
- 1.3. Dlaczego 1/3 jest mniejsze od 1/2, czyli matematyka na miarę ucznia (14)
- 1.4. Czy 2 do potęgi 3 jest równe 6, czyli uczeń ma prawo do błędu (16)
- 1.5. Uczeń w akcji, czyli o odkrywaniu na lekcjach matematyki (18)
Rozdział 2. Uczymy rachunków (23)
- 2.1. Cyfry, liczby, system dziesiętny i rzymski (23)
- 2.2. Oś liczbowa (26)
- 2.3. Dodajemy (28)
- 2.4. Odejmujemy (30)
- 2.5. Kolejność dodawania i odejmowania (32)
- 2.6. Dodajemy pisemnie (34)
- 2.7. Odejmujemy pisemnie (35)
- 2.8. Mnożymy (37)
- 2.9. Mnożenie z dodawaniem i odejmowaniem (41)
- 2.10. Mnożymy pisemnie (43)
- 2.11. Dzielimy (45)
- 2.12. Dzielimy pisemnie (47)
- 2.13. Cechy podzielności liczb (49)
- 2.14. Rozwiązujemy zadania tekstowe (52)
Rozdział 3. Uczymy ułamków (57)
- 3.1. Ułamek jako część (57)
- 3.2. Ułamek jako liczba (62)
- 3.3. Skracamy i rozszerzamy ułamki (66)
- 3.4. Dodajemy i odejmujemy ułamki (69)
- 3.5. Mnożymy ułamki (72)
- 3.6. Dzielimy ułamki (76)
- 3.7. Wprowadzamy pojęcie ułamka dziesiętnego (78)
- 3.8. Uczymy działań na ułamkach w postaci dziesiętnej (81)
- 3.9. Wprowadzamy pojęcie procentu (85)
- 3.10. Uczymy obliczać procenty (87)
- 3.11. Dalsze obliczenia procentowe (89)
Rozdział 4. Wprowadzamy w świat geometrii (93)
- 4.1. Kilka uwag o nauczaniu geometrii (93)
- 4.2. Odcinki i proste (96)
- 4.3. Mierzymy długość (98)
- 4.4. Okrąg i koło (99)
- 4.5. Kąty (101)
- 4.6. Mierzymy kąty (103)
- 4.7. Badamy własności trójkątów (106)
- 4.8. Poznajemy rodzaje czworokątów (110)
- 4.9. Obliczamy obwody wielokątów (113)
- 4.10. Obliczamy pole prostokąta (114)
- 4.11. Obliczamy pola wielokątów (117)
- 4.12. Poznajemy prostopadłościan (121)
Rozdział 5. Rozszerzamy zakres geometrii (125)
- 5.1. Co wynika z przystawania (125)
- 5.2. Co wynika z symetrii (129)
- 5.3. Poszerzamy wiadomości o kole (133)
- 5.4. Koło i trójkąt (135)
- 5.5. O twierdzeniu Pitagorasa (137)
- 5.6. O podobieństwie (141)
- 5.7. Graniastosłupy i ostrosłupy (145)
- 5.8. Walec, stożek i kula (146)
Rozdział 6. Uczymy działań na liczbach dodatnich i ujemnych (149)
- 6.1. Nadajemy liczbom znaki (149)
- 6.2. Dodajemy (152)
- 6.3. Odejmujemy (153)
- 6.4. Mnożymy i dzielimy (156)
- 6.5. Potęgujemy (158)
- 6.6. Pierwiastkujemy (160)
Rozdział 7. Pomagamy zrozumieć algebrę (163)
- 7.1. Posługujemy się literami (163)
- 7.2. Minusy w wyrażeniach algebraicznych (166)
- 7.3. Redukujemy wyrazy podobne (169)
- 7.4. Nawiasy w wyrażeniach algebraicznych (171)
- 7.5. Układamy równania (173)
- 7.6. Rozwiązujemy równania (177)
- 7.7. Układy równań (181)
- 7.8. Uwagi o nierównościach (183)
Rozdział 8. Badamy zależności między wielkościami (185)
- 8.1. Funkcja jako szczególny rodzaj zależności (185)
- 8.2. Proporcjonalność prosta (187)
- 8.3. Proporcjonalność odwrotna (189)
- 8.4. Wykresy empiryczne (190)
- 8.5. Wprowadzamy układ współrzędnych (192)
- 8.6. Rysujemy wykresy funkcji (196)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 22,43zł
Jak tłumaczyć dzieciom matematykę Poradnik nie tylko dla rodziców
|