Autor: Jesse Bryant Wilder
ISBN: 978-83-246-1855-2
Ilość stron: 512
Data wydania: 09/2008
Czy wiesz, że gwałtowny charakter Carravagia kosztował go życie? Czy słyszałeś o tym, że za późne rzeźby Augusta Rodina oskarżano o pornografię? Życie wielkich artystów, wciągnięte w wir historii, odcisnęło trwałe piętno na ich sztuce. Sztuka jest wszędzie wokół nas. Nawet wrocławski dworzec tętni historią - jego główna fasada zbudowana jest w stylu angielskiego neogotyku. Ileż tajemnic kryją te obrazy, rzeźby i budowle…
Jednych fascynują naskalne malowidła sprzed tysięcy lat, innych religijna sztuka średniowiecza; są i tacy, których poruszają wyłącznie współcześni artyści, operujący nowoczesnymi technologiami. Sztuka to nieprzebrane źródło wiedzy o nas samych i historii rodzaju ludzkiego, zaklęte w pięknych przedmiotach. A Ty, czego w niej szukasz dla siebie?
- Główne okresy i nurty w historii sztuki.
- Tajemnice starożytnych mistrzów.
- Twarde średniowieczne kanony.
- Wpływ rewolucji przemysłowej.
- Sztuka XX wieku i nowe perspektywy.
Ponadto znajdziesz tu dekalogi: 10 muzeów, które musisz odwiedzić, 10 wspaniałych książek napisanych przez słynnych artystów, 10 sposobów malowania, które zmieniły świat.
DODATEK SPECJALNY: Chronologia historii sztuki
Rozdziały:
Część I: Historia ludzkości w zwierciadle - wstęp do historii sztuki (29)
Rozdział 1: Artystyczna podróż w czasie (31)
- Dlaczego warto wracać do starych dziejów? (32)
- Czy upadek Rzymu pogrążył sztukę, czy tylko zmienił jej kierunek? (32)
- Co napędzało machinę sztuki w dobie rewolucji przemysłowej? (33)
- Świat współczesny w rozbitym zwierciadle (35)
Rozdział 2: Cel i znaczenie sztuki (37)
- Co artysta miał na myśli (37)
- Religia, rytuał i mitologia (38)
- Polityka i propaganda (38)
- Mecenat, czyli malowanie na żądanie (39)
- Własne wizje (39)
- Jak analizować kompozycję (40)
- Układ (40)
- Rytm (40)
- Równowaga (40)
- Kontrast (41)
- Emfaza (nacisk) (41)
- Jak rozszyfrować znaczenie (42)
- ABC narracji wizualnej (42)
- Zrozumieć symbol (43)
Rozdział 3: Główne okresy i nurty w historii sztuki (45)
- Różnica pomiędzy okresem a nurtem w sztuce (45)
- Nurty w sztuce (45)
- Okresy w sztuce (46)
- Przegląd głównych okresów w historii sztuki (46)
- Sztuka prehistoryczna (35 000 r. p.n.e. - 2500 r. p.n.e.) (47)
- Sztuka starożytnej Mezopotamii (3500 r. p.n.e. - 500 r. p.n.e.) (47)
- Sztuka starożytnego Egiptu (3100 r. p.n.e. - 500 r. p.n.e.) (48)
- Sztuka minojska, starożytnej Grecji i hellenistyczna (48)
- Sztuka etruska i rzymska (49)
- Sztuka bizantyjska i sztuka islamu (49)
- Sztuka średniowieczna (500 r. n.e. - 1400 r. n.e.) (50)
- Sztuka renesansu (50)
- Sztuka baroku i rokoko (51)
- Neoklasycyzm i romantyzm (52)
- Przegląd głównych nurtów w historii sztuki (52)
- Realizm (lata 40. XIX wieku - lata 80. XIX wieku) (53)
- Prerafaelici (1848 - lata 90. XIX wieku) i Arts and Crafts Movement (lata 50. XIX wieku - lata 30. XX wieku) (53)
- Impresjonizm (1869 - późne lata 80. XIX wieku) (53)
- Postimpresjonizm (1886 - 1892) (53)
- Fowizm i ekspresjonizm (54)
- Kubizm i futuryzm (54)
- Dadaizm i surrealizm (55)
- Suprematyzm, konstruktywizm i De Stijl - abstrakcjonizm (55)
- Ekspresjonizm abstrakcyjny (1946 - lata 50. XX wieku) (56)
- Pop art (lata 60. XX wieku) (56)
- Sztuka konceptualna, performance i sztuka feministyczna (późne lata 60. XX wieku - lata 70. XX wieku) (57)
- Postmodernizm (1970 - ) (57)
Część II: Z jaskini do Koloseum - sztuka starożytna (59)
Rozdział 4: Magiczne sztuczki myśliwych i halucynacje artystów (61)
- Sekretne malowanie w zaciszu jaskini (62)
- Polowanie na ścianie (62)
- Szaleństwa szamana z pędzlem w ręku (63)
- Flirt z boginią płodności (65)
- O Stonehenge, menhirach i architekturze neolitu (66)
- Çatal Höyük i Skara Brae, czyli jak mieszkano w neolicie (66)
- Tajemnica megalitów i menhirów (67)
Rozdział 5: Zmienni bogowie, sztuka wojenna i narodziny pisma - sztuka starożytnej Mezopotamii (69)
- Pnąc się ku niebu - architektura sumeryjska (71)
- Zygzakiem do nieba - ziggurat (71)
- Wieża Babel (72)
- Rzut oka na rzeźbiarstwo sumeryjskie (72)
- Oddawanie czci wyrzeźbionym postaciom (73)
- Zapatrzeni w boga - posążki w świątyni Abu (73)
- Grając na lirze damy Puabi (74)
- Sztandar z Ur (76)
- Śladami kamiennych wojowników - sztuka akadyjska (78)
- Wyryte w kamieniu - Kodeks Hammurabiego (78)
- Odkrywanie sekretów sztuki asyryjskiej (80)
- Dziecko Babilonu - państwo nowobabilońskie (81)
Rozdział 6: Jedną nogą w grobowcu - sztuka starożytnego Egiptu (83)
- Starożytny Egipt w pigułce (84)
- Paleta Narmera i zjednoczenie Egiptu (85)
- Styl egipski (89)
- Architektura okresu Starego Państwa (89)
- Okres przejściowy i realizm Średniego Państwa (93)
- Sztuka Nowego Państwa (94)
- Echnaton i egipskie wartości rodzinne (95)
- Skarby z grobowca Tutanchamona (96)
- Podziwiając najpiękniejszą na świecie martwą kobietę (97)
- Czytając Księgę Umarłych (97)
- Rzeźba zbyt wielka, żeby o niej zapomnieć (99)
Rozdział 7: Sztuka grecka, olimpijskie ego i wynalazcy nowoczesności (101)
- Minojczycy, czyli boginie o ciele węża, minotaury i akrobacje z bykami (102)
- Rzeźba grecka - od surowej symetrii do delikatnej równowagi (105)
- Od kurosów do posągu efeba dłuta Kritiosa (105)
- Rzeźbiarze starożytni okresu klasycznego: Poliklet, Myron i Fidiasz (108)
- Rzeźba z IV wieku p.n.e. (111)
- Greckie malarstwo wazowe (112)
- Uproszczone przedstawianie postaci - styl geometryczny (112)
- Styl czarnofigurowy i czerwonofigurowy (113)
- Błądząc wśród ruin - architektura starożytnej Grecji (114)
- Grecja bez granic - hellenizm (116)
Rozdział 8: Sztuka etruska i rzymska - powtórka z Grecji (121)
- Tajemniczy Etruskowie (121)
- Kiedy świątynia staje się grobowcem - wpływy greckie (122)
- Uśmiech wyryty w skale, czyli wiecznie szczęśliwi Etruskowie (122)
- Upadek Republiki Rzymskiej (123)
- Sztuka jako zwierciadło - rzymski realizm i rzeźbione portrety republikanów (125)
- Realizm w malarstwie (128)
- Mozaika rzymska (130)
- Architektura rzymska - połączenie stylu greckiego i etruskiego (131)
Część III: Sztuka po upadku Rzymu - lata 500 - 1760 n.e. (137)
Rozdział 9: Kult obrazów a sztuka wczesnochrześcijańska, bizantyjska i islamska (139)
- Powstanie Konstantynopola (139)
- Chrystianizacja Rzymu (140)
- Po upadku - podziały i rozłamy (140)
- Sztuka wczesnochrześcijańska na Zachodzie (141)
- Sztuka bizantyjska osiąga świetność godną cesarstwa (143)
- Architektura czasów Justyniana Pierwszego i wczesnobizantyjska (144)
- Niezwykłe mozaiki - sztuka układania (146)
- Ikony i ikonoklazm (150)
- Sztuka islamu - przez architekturę do Boga (153)
- Wielki Meczet w Kordowie (154)
- Olśniewająca Alhambra (155)
- Świątynia miłości - Tadż Mahal (157)
Rozdział 10: Mistycy, rabusie i rękopisy - sztuka średniowiecza (159)
- Irlandzki promień światła - iluminowane rękopisy (160)
- Księga z Kells, Ewangeliarz z Lindisfarne i inne rękopisy (161)
- Drolleries - zabawny styl (162)
- Karol Wielki - król swego prywatnego renesansu (163)
- Bitwa pod Hastings wyszyta na Tkaninie z Bayeux (163)
- Przyczyna starcia pod Hastings (164)
- Codzienne życie w średniowiecznej Anglii i Francji (164)
- Propaganda polityczna (165)
- Przekraczanie granic (166)
- Pękate świątynie architektury romańskiej (166)
- Rzeźba romańska (170)
- Odrodzenie rzeźby rzymskiej (171)
- Relikwie i relikwiarze - cudowne szczątki (171)
- Strzeliste kościoły, czyli majestatyczny gotyk (172)
- Większa i jaśniejsza (173)
- Coś nowego z czegoś starego (174)
- Ostatnie szlify i voila! (174)
- Rozwijanie snu o gotyku (176)
- Historia zaklęta w witraż (177)
- Rzeźba gotycka (178)
- Gotyk we Włoszech (180)
- Malarstwo gotyckie - Cimabue, Duccio i Giotto (181)
- Cimabue (181)
- Duccio (183)
- Giotto (184)
- Na tropie damy z jednorożcem - mistyczne gobeliny z Cluny (186)
Rozdział 11: Odrodzenie kulturalne - wczesny i dojrzały renesans (189)
- Wczesny renesans rozwijający się w środkowej części Włoch (190)
- Konkurs na projekt drzwi: Brunelleschi kontra Ghiberti - zwycięzcą zostaje... (190)
- Katedra Santa Maria del Fiore (Duomo) we Florencji (191)
- O co chodzi w perspektywie? (192)
- Sandro Botticelli - Wenus w wersji ogrodowej (196)
- Donatello - stawianie posągów z powrotem na nogi (197)
- Dojrzały renesans (198)
- Leonardo da Vinci - oryginalny człowiek renesansu (200)
- Michał Anioł - najlepszy kumpel (205)
- Rafael Santi - książę wśród malarzy (208)
Rozdział 12: Renesans wenecki, późny gotyk i odrodzenie na Północy (211)
- Podróż gondolą przez renesansową Wenecję (211)
- Pierwszy przystanek: Bellini (212)
- Na skróty do Mantegny i Giorgione (213)
- Weneckie wakacje Dürera (215)
- XVI stulecie oczyma Tycjana (216)
- Wenecja Paolo Veronese (218)
- Tintoretto i renesansowe ego (219)
- Palladio - król klasycyzmu (220)
- Późny gotyk - naturalizm flandryjski (221)
- Jan van Eyck - mistrz późnego gotyku (221)
- Rogier van der Weyden - na pierwszym planie i w centrum (223)
- Mistrzowie Północy - renesans w Niderlandach i Niemczech (225)
- Mroczny Hieronim Bosch (225)
- Ponury symbolizm Grünewalda (227)
- Wieczerza u Pietera Bruegla starszego (228)
Rozdział 13: Rozciąganie ciała i umysłu, czyli manieryzm (231)
- Pontormo - na pierwszym planie i w centrum (232)
- Bronzino - symbolizm i wymyślna aranżacja sceny (233)
- Parmigianino - to nie jest gatunek sera! (235)
- Arcimboldo - sztuka z jadłospisu (237)
- El Greco - rozciąganie ciała do granic możliwości (238)
- Jak się odnaleźć w Palazzo del Te Giulio Romano (239)
Rozdział 14: Kiedy renesans stał się barokiem (243)
- Annibale Carracci - niebiańskie sklepienia (244)
- Rzućmy nieco światła na temat Caravaggia i jego naśladowców (245)
- Orazio Gentileschi - raczej łagodna forma baroku (246)
- Cienie i subtelny dramatyzm Artemizji Gentileschi (247)
- Niekończąca się ekstaza rzeźb Berniniego (247)
- Jak rozumieć barokową architekturę (249)
- Realizm holenderski i flamandzki (252)
- Mięsiste, błyskotliwe i przesycone świętością dzieła Rubensa (253)
- Rembrandt - autoportrety i życie w cieniu (255)
- Zdrowy śmiech Halsa (256)
- Vermeer - muzycy, panny i dziewczyna z perłą (257)
- Francuska wystawność i barokowa gra światłem (258)
- Perfekcjonista Poussin (258)
- Refleksyjne światło świec i Georges de La Tour (259)
- Wersal - architektura w służbie propagandy Króla Słońce (259)
- Hiszpański złoty wiek w świetle Caravaggia (260)
- Ribera i Zurbarán - w cieniu Caravaggia (261)
- Królowie i księżniczki Velázqueza (262)
Rozdział 15: Rokoko doda Ci skrzydeł (265)
- Antoine Watteau zrywa z barokiem (266)
- Fragonard i Boucher - luksus, krzepa i rozrzutność (267)
- François Boucher (268)
- Jean-Honoré Fragonard (268)
- Podniebne malarstwo Giovanniego Battisty Tiepolo (269)
- Rokoko light, czyli angielska wersja sielanki (270)
- William Hogarth (270)
- Thomas Gainsborough (271)
- Sir Joshua Reynolds (271)
Część IV: Rewolucja przemysłowa i degradacja sztuki - lata 1760 - 1900 (273)
Rozdział 16: Wszystkie drogi prowadzą z powrotem do Rzymu i Grecji - neoklasycyzm (275)
- Jacques-Louis David - król neoklasycyzmu (277)
- Okazałość i formalizm w stylu retro (277)
- Propaganda dla obu stron (279)
- Jean Auguste Dominique Ingres - książę neoklasycznego portretu (280)
- Élizabeth-Louise Vigée-Lebrun - miła i naturalna (281)
- Canova i Houdon - grecki wdzięk neoklasycznej rzeźby (283)
- Antonio Canova - mistrz XVIII-wiecznej rzeźby (283)
- Jean-Antoine Houdon - życie zaklęte w kamień (283)
Rozdział 17: Romantyczne gesty i poszukiwanie duszy (285)
- Nie wystarczy, że chcesz się całować - musisz mieć serce (285)
- Wykroczenie poza siebie Williama Blake'a i Henry'ego Fuselego - mitologie umysłu (288)
- Po drugiej stronie - Caspar David Friedrich (289)
- Rewolucyjni romantycy francuscy - Géricault i Delacroix (290)
- Théodore Géricault (290)
- Eugéne Delacroix (292)
- Francisco Goya i groteska (294)
- Joseph Mallord William Turner wznieca ogień w niebiosach (296)
Rozdział 18: Najważniejsze jest widoczne dla oczu - realizm (299)
- Courbet i Daumier malują chłopów i degradację miast (300)
- Gustave Courbet (300)
- Honoré Daumier - zgrzyt codzienności (302)
- Szkoła z Barbizon i wyjście na wieś (303)
- Jean-François Millet i jego szlachetni chłopi (303)
- Jean-Baptiste Camille Corot - od nagiej prawdy do wystrojonej rzeczywistości (305)
- Trzymanie się faktów w Ameryce (306)
- Na zachód z Albertem Bierstadtem (306)
- Przez morze w słońcu czy burzy z Winslowem Homerem (306)
- Łodzią przez Amerykę z Thomasem Eakinsem (307)
- Prerafaelici - średniowieczne wizje i ilustrowanie literatury (308)
- Dante Gabriel Rossetti - przywódca ruchu (309)
- John Everett Millais i subtelny symbolizm (309)
Rozdział 19: Pierwsze wrażenie - impresjonizm (313)
- M&M's, czyli Manet i Monet (314)
- Édouard Manet łamie reguły, aby uwolnić duszę artysty (315)
- Claude Monet - od plam do kropek (317)
- Piękne kobiety i malowane damy Renoira i Degasa (319)
- Piękne jak z obrazka - Pierre-Auguste Renoir (319)
- Tancerki Edgara Degasa (321)
- Morisot i Cassatt - kobiety w świecie sztuki (322)
- Mary Cassatt (323)
- Berthe Morisot (323)
Rozdział 20: Rozwijanie własnych impresji - postimpresjonizm (325)
- Najważniejsze punkty obrazu, czyli pointylizm i Georges-Pierre Seurat (325)
- Sztuka spod czerwonych latarni - Henri de Toulouse-Lautrec (327)
- Paul Gauguin podąża śladem "szlachetnego dzikiego" (328)
- Obrazy z Bretanii (328)
- Obrazy z Tahiti (329)
- Niespożyta energia Vincenta van Gogha (330)
- Miłość zaklęta w kamień - Rodin i Claudel (331)
- Auguste Rodin (332)
- Camille Claudel (333)
- Maska ukryta za twarzą - James Ensor (334)
- Geometryczne krajobrazy Paula Cézanne'a (334)
- Art Nouveau, czyli mariaż sztuki z technologią (336)
- Baśniowe kaprysy i katedra jak zamek z piasku - Antoni Gaudí (337)
Część V: Sztuka XX wieku i nowe perspektywy (339)
Rozdział 21: Od fowizmu do ekspresjonizmu (341)
- Fowiści - kolory walczą jak dzikie zwierzęta (342)
- Henri Matisse (342)
- André Derain (344)
- Maurice de Vlaminck (344)
- Ekspresjonizm niemiecki - forma kształtowana przez uczucia (345)
- Die Brücke i I wojna światowa (346)
- Der Blaue Reiter (349)
- Ekspresjonizm austriacki (351)
- Gustaw Klimt i jego omdlewające damy (351)
- Egon Schiele - jaźń wystawiona na pokaz (352)
- Oskar Kokoschka - mroczne sny i wewnętrzne burze (353)
Rozdział 22: Kubistyczne puzzle i futurystyczna droga szybkiego ruchu (355)
- Kubizm - wszystkie perspektywy jednocześnie (356)
- Pablo Picasso (356)
- Kubizm analityczny - rozbijanie na kawałki (359)
- Kubizm syntetyczny - klejenie fragmentów (360)
- Fernand Léger - kubizm dla szarego człowieka (361)
- Futuryzm - sztuka, która łamie ograniczenia prędkości (362)
- Umberto Boccioni (363)
- Gino Severini (364)
Rozdział 23: Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu - od sztuki nieprzedstawiającej do abstrakcyjnego ekspresjonizmu (367)
- Suprematyzm - ponowne odkrycie przestrzeni przez Kazimierza Malewicza (368)
- Konstruktywizm - obnażanie szkieletu (370)
- Wieża Tatlina (371)
- Taniec czasu z przestrzenią - Naum Gabo (371)
- Piet Mondrian i ruch De Stijl (373)
- Dadaizm przewraca świat do góry nogami (373)
- Dada, prowokacja i Cabaret Voltaire (374)
- Marcel Duchamp - pisuary, stojaki na kapelusze i koła rowerowe (376)
- Hans (Jean) Arp - w krainie dada (378)
- Surrealizm i dziwne marzenia senne (379)
- Max Ernst i jego alter ego Loplop (380)
- Salvador Dalí - topniejące zegary, senne krajobrazy i mrówki (381)
- René Magritte - świat zdezorientowany (382)
- Rozdarta Frida Kahlo (383)
- Mój dom to maszyna - modernistyczna architektura (385)
- Frank Lloyd Wright - wniesienie zewnętrznej strony do środka (385)
- Walter Gropius i bloki Bauhausu (386)
- Le Corbusier - mieszkalne maszyny i Notre Dame du Haut (388)
- Abstrakcyjny ekspresjonizm - fajerwerki na płótnie (390)
- Arshile Gorky (390)
- Jackson Pollock (391)
- Willem de Kooning (393)
Rozdział 24: Wszystko może być sztuką - bajeczne lata pięćdziesiąte i psychodeliczne lata sześćdziesiąte (395)
- Pretensjonalne rysunki - pop-art (396)
- Wiele twarzy Andy'ego Warhola (396)
- Wtem! Komiksy trafiają na płótna - Roy Lichtenstein (398)
- Realizm fantastyczny (399)
- Ernst Fuchs - ojciec realizmu fantastycznego (400)
- Domy Hundertwassera (400)
- Oszczędna sztuka Rothko, Newmana, Stelli i innych (402)
- Barwne płaszczyzny marzeń - Rothko i Newman (402)
- Minimalizm w mniejszym lub większym stopniu (404)
- Hiperrealizm (405)
- Richard Estes - wyostrzone spojrzenie (405)
- Chłodne zbliżenia Chucka Close'a (406)
- Performance i instalacje (406)
- Fluxus - na przecięciu sztuk (407)
- Joseph Beuys - rozwijanie możliwości Fluxusa (407)
Rozdział 25: Fotografia - od nauki do sztuki (411)
- Narodziny fotografii (411)
- Od nauki do sztuki (412)
- Alfred Stieglitz - chwytanie ulotnych chwil (414)
- Henri Cartier-Bresson i "decisive moment" (415)
- Grupa "f/64" - Edward Weston i Ansel Adams (417)
- Dorothea Lange - susza i Wielki Kryzys (418)
- Margaret Bourke-White - od kominów fabrycznych i hut żelaza do obozu w Buchenwald i śmierci Gandhiego (420)
- Szybki rozwój - następne pokolenie (422)
Rozdział 26: Nowy wspaniały świat - postmodernizm (423)
- Od modernistycznych piramid do pokręconych, tytanowych kształtów - postmodernistyczna architektura (424)
- Viva Las Vegas! (425)
- Chestnut Hill - doskonały przykład (425)
- Philip Johnson i meble w centrum miasta (426)
- I.M. Pei i jego pryzmatyczny projekt (426)
- Dekonstruktywistyczna architektura Petera Eisenmana, Franka Gehry'ego i Zahy Hadid (428)
- Twórczość czy oszustwo? Postmodernistyczna fotografia i malarstwo (431)
- Cindy Sherman - przekształcanie siebie (431)
- Gerhard Richter - czytanie między warstwami (433)
- Instalacje i sztuka ziemi (434)
- Judy Chicago - proszona kolacja dla wielkich nieobecnych (434)
- Sztuka odpowiedniego opakowania - Christo i Jeanne-Claude (435)
- Robert Smithson i sztuka ziemi - dokopywanie się do znaczeń (436)
- Króliki świecące w ciemnościach i żywa, genetyczna sztuka (438)
Część VI: Dekalogi (441)
Rozdział 27: Dziesięć muzeów, które musisz odwiedzić (443)
- Luwr (Paryż) (443)
- Galeria Uffizi (Florencja) (444)
- Muzea Watykańskie (Rzym) (444)
- Galeria Narodowa (Londyn) (444)
- Metropolitan Museum of Art (Nowy Jork) (445)
- Prado (Madryt) (445)
- Ermitaż (Sankt Petersburg) (445)
- Rijksmuseum (Amsterdam) (446)
- Muzeum Brytyjskie (Londyn) (446)
- Kunsthistorisches Museum (Wiedeń) (446)
Rozdział 28: Dziesięć wspaniałych książek napisanych przez słynnych artystów (447)
- Leonardo da Vinci, Traktat o malarstwie (447)
- Giorgio Vasari, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów (448)
- Michał Anioł Buonarroti, Poezje wybrane (448)
- Eugéne Delacroix, Dzienniki (448)
- Vincent van Gogh, Listy do brata (449)
- Sztuka, August Rodin - rozmowy spisane przez Paula Gsella (449)
- Wasyl Kandyński (Wassily Kandinsky), O duchowości w sztuce (449)
- Rozmowy z Picassem, spisane przez Gilberte'a Brassaia (450)
- Salvador Dalí, Dziennik geniusza (450)
- Andy Warhol, Filozofia Warhola od A do B i z powrotem (450)
Rozdział 29: Dziesięć sposobów malowania, które zmieniły świat (453)
- Człowiek, który rozpowszechnił malarstwo olejne - Jan van Eyck (453)
- Cóż to za mgła? Leonardo da Vinci (454)
- Zagubieni i wyłowieni z cieni Rembrandta (455)
- Gdzie są moje okulary? Monet i impresjonizm (455)
- Punktujący styl Seurata (456)
- Owładnięty szałem pędzel van Gogha (457)
- A może na niebiesko? Picasso (457)
- Malowanie melodyjnych barw - Kandinsky (458)
- Rzucający farbą Pollock (458)
- Richter i malowanie gumowym wałkiem (459)
Dodatek: Adresy internetowe (461)
Historia sztuki dla bystrzaków --- Pozycja niedostępna.---
|