Autor: Eugeniusz Januła, Teresa Truś
ISBN: 978-83-7641-284-9
Ilość stron: 204
Data wydania: 09/2010
Podręcznik Gospodarka elektroniczna został opracowany zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodzi technik logistyk na poziomie technikum szkoły policealnej. Autorzy uwzględnili w nim również obowiązujące standardy wymagań egzaminacyjnych.
Zawarty w podręczniku materiał nauczania został podzielony na 18 rozdziałów. Omówiono w nich w sposób przystępny zagadnienia z zakresu norm i standardów gospodarki elektronicznej oraz aplikacje służące tej gospodarce. Wymieniono użytkowników elektronicznych platform gospodarczych. Autorzy sporo uwagi poświęcili modelom biznesowym w Internecie. Na szczególna uwagę zasługuje rozdział poświęcony najnowszym uwarunkowaniom prawnym działalności w sieci.
Rozdziały:
Rozdział 1.Gospodarka tradycyjna 1.1. Kształtowanie się gospodarki tradycyjnej 1.2. Sfery zasięgu, wartość towaru, odległości 1.3. Przepływ informacji 1.4. Tendencje rozwojowe
Rozdział 2. Podstawowe cechy gospodarki elektronicznej 2.1. Ogólnoświatowy zasięg e-gospodarki 2.2. Wartość towaru, odległości, automatyczna reakcja 2.3. E-biznes dzisiaj i dostępność do sieci 2.4. Perspektywa – systemy klasy CRM
Rozdział 3. Normy i standardy elektronicznej gospodarki 3.1. Gospodarka elektroniczna w RP 3.2. Standardy i technologie związane z technikami przesyłania 3.3. Pojęcia informatyczne najczęściej wykorzystywane w logistyce 3.4. Podmioty gospodarcze – infrastruktura i systemy informatyczne podmiotów 3.5. Wykorzystanie narzędzi elektronicznych przez podmioty gospodarcze 3.6. Elektroniczny podpis
Rozdział 4. Aplikacje służące elektronicznej gospodarce 4.1. Elektroniczna platforma informacji gospodarczej: koncepcja funkcjonalno-organizacyjna platformy 4.2. Wykorzystanie technologii informacyjnych w celu pozyskiwania i upowszechniania informacji
Rozdział 5. Użytkownicy elektronicznych platform gospodarczych 5.1. Platforma elektroniczna i aukcje elektroniczne 5.2. Przykłady – Czym są elektroniczne platformy gospodarcze? 5.3. Korzystający z platform elektronicznych
Rozdział 6. Wprowadzenie do systemów informatycznych w logistyce 6.1. Pojęcia informatyczne wykorzystywane w logistyce 6.2. Potrzeby informacyjne podmiotu gospodarczego. Istota, cel i miejsce 6.3. Korzyści podmiotów gospodarczych z zastosowania informatyki w logistyce 6.4. Klasyfikacja systemów wspomagających zarządzanie logistyką
Rozdział 7. Infrastruktura organizacyjno-informatyczna 7.1. Systemy informatyczne typu intranet/ekstranet 7.2. Model katalogowy e-procurement 7.3. Elektroniczne wzorce dokumentów. Serwisy WWW
Rozdział 8. Przepływ informacji w strukturze procesów Planistycznych 8.1. Struktura planowania informatycznego 8.2. Sprzężenie zwrotne w planowaniu 8.3. Rodzaje planów w gospodarce elektronicznej
Rozdział 9. Internetowe modele biznesowe 9.1. Model B2B (business to business) 9.2. E-fulfillment 9.3. Handel elektroniczny typu B2C 9.4. Model C2C 9.5. Modele administracyjne o klasyfikacji A
Rozdział 10. Systemy wspomagające zarządzanie logistyką 10.1. Pojęcia podstawowe 10.2. Wybrane modele systemowe 10.3. Ewolucja systemów wdrożenia i obszary działania 10.4. System klasy WMS
Rozdział 11. Kody kreskowe 11.1. Zastosowanie i funkcjonowanie systemu kodów kreskowych – system EAN 11.2. Jednostki konsumenckie – wymogi techniczne – znakowanie jednostek wysyłkowych 11.3. Znakowanie towarów kodami kreskowymi 11.4. Unifikacja etykiety logistycznej – format i lokalizacja etykiety GSI
Rozdział 12. System automatycznej identyfikacji 12.1. Systemy automatycznej identyfikacji 12.2. Jednostka logistyczna w systemie identyfikacji 12.3. System informacji i transmisji danych 12.4. System transmisji – oprogramowanie systemu i jego kompletacja
Rozdział 13. Elektroniczna wymiana danych 13.1. Elektroniczna wymiana danych – podstawy i definicje 13.2. Dokumenty w standardzie EDIFACT 13.3. Perspektywy: dokumenty XML 13.4. Podpis elektroniczny
Rozdział 14. Archiwizacja danych 14.1. Użytkownicy, Zasoby i Administratorzy 14.2. Archiwizacja 14.3. Technologie składowania, archiwizacji i ochrony danych
Rozdział 15. Procedury postępowania w czasie zagrożenia utraty danych 15.1. Reakcja na sytuacje incydentalne 15.2. Klasyfikacja zagrożeń i typy ataków. Planowanie awaryjne 15.3. Technologie ochrony informacji
Rozdział 16. Systemy zarządzania relacjami z klientem 16.1. CRM – kontakty podmiotu z klientami 16.2. DiS – dystrybucja i sprzedaż
Rozdział 17. Modele biznesowe w internecie 17.1. Pojęcia wstępne 17.2. Model kupca 17.3. Model brokerski 17.4. Model – pośrednictwo informacyjne 17.5. Model dostawcy infrastruktury 17.6. Model promocyjny 17.7. Model producencki 17.8. Model dystrybucyjny 17.9. Model wspólnoty handlowej 17.10. Model abonencki 17.11. Model taryfowy 17.12. Klasyfikacja modeli
Rozdział 18. Przepisy prawne 18.1. Prawo autorskie 18.2. Prawo wynalazcze 18.3. Ochrona danych osobowych 18.4. Tajemnica służbowa
Gospodarka elektroniczna --- Pozycja niedostępna.---
|