Autor: Arkadiusz Januszewski
ISBN: 978-83-01-15600-8
Ilość stron: 252
Data wydania: 12/2012
Publikacja w sposób wyczerpujący podejmuje tematykę funkcjonalności systemów informatycznych wspomagających zarządzanie (SIZ). W książce zostały szczegółowo opisane funkcje informatycznych systemów rachunkowości finansowej przeznaczonych dla małych i średnich firm, funkcje kompleksowych zintegrowanych systemów transakcyjnych stosowanych przez duże przedsiębiorstwa oraz funkcje i zastosowania uzupełniających je systemów informacyjno-analitycznych klasy Business Intelligence.
Tom 2 książki poświęcono funkcjonalności i zastosowaniom analitycznych systemów klasy Business Intelligence (BI), wykorzystujących technologię hurtowni danych, koncepcję wielowymiarowego przetwarzania analitycznego (OLAP) oraz metody i narzędzia eksploracji danych (Data Mining).
Przedstawiono zastosowania systemów BI w zarządzaniu relacjami z klientami, controllingu i rachunkowości zarządczej oraz wskazano na tendencje rozwoju tych systemów.
Publikacja skierowana jest do:
• studentów kierunków zarządzania, którzy poszukują wiedzy na temat zastosowań informatyki w biznesie; • studentów kierunków informatyki zainteresowanych poznaniem funkcjonalności systemów informatycznych i możliwościami ich wykorzystania w zarządzaniu; • wykładowców akademickich prowadzących przedmioty obejmujące zagadnienia informatycznych systemów rachunkowości, systemów informatycznych zarządzania klasy MRP II, ERP, CRM, WMS, SCM i rynków elektronicznych oraz hurtowni danych i systemów Business Intelligence; • kadry zarządzającej przedsiębiorstw poszukującej wiedzy na temat możliwości usprawnienia wspomagania informatycznego bieżącej działalności oraz zastosowania systemów analitycznych klasy Business Intelligence.
Rozdziały:
1. Pojęcie i architektura systemu Business Intelligence 7 1.1. Przesłanki powstania systemów opartych na hurtowni danych 7 1.2. Pojęcie systemu Business Intelligence i Business Analytics 9 1.3. Ogólna architektura systemu Business Intelligence 16
2. Hurtownie danych 21 2.1. Pojęcie i ogólna charakterystyka hurtowni danych 21 2.2. Porównanie hurtowni danych i bazy operacyjnej 25 2.3. Typy hurtowni danych 28 2.4. Architektury i infrastruktury techniczne hurtowni danych 30 2.5. Sposoby analizy danych zawartych w hurtowni 38
3. Interaktywne przetwarzanie analityczne (OLAP) 40 3.1. Geneza powstania baz wielowymiarowych i systemów OLAP 40 3.2. Projektowanie i analiza struktur wielowymiarowych OLAP 42 3.3. Założenia dla systemów OLAP 46 3.4. Architektury i klasy narzędzi OLAP 50 3.5. Porównanie architektur MOLAP i ROLAP 56 3.6. Przegląd wybranych narzędzi klasy OLAP 62
4. Eksploracja danych (data mining) 65 4.1. Pojęcie data mining 65 4.2. Metody data mining 67 4.3. Porównanie technik OLAP i data mining 78 4.4. Przegląd narzędzi data mining 80 4.5. Stosowanie data mining w praktyce 89
5. Tworzenie hurtowni danych 94 5.1. Ogólne zasady tworzenia hurtowni danych 94 5.2. Cykl życia hurtowni danych 99 5.3. Proces i narzędzia konstrukcji i implementacji hurtowni danych 109 5.4. Projektowanie bazy danych dla hurtowni danych 114 5.5. Charakterystyka procesu i narzędzi ETL 126 5.6. Rola repozytorium metadanych w tworzeniu i eksploatacji hurtowni 132 5.7. Problemy i przyczyny niepowodzenia implementacji hurtowni danych 136
6. Kierunki rozwoju systemów Business Intelligence 140 6.1. Systemy Business Intelligence czasu rzeczywistego 140 6.2. Systemy oparte na Zrównoważonej Karcie Wyników 145 6.3. Korporacyjne portale Business Intelligence 151 6.4. Rozszerzona hurtownia danych 156 6.5. Tendencje rozwoju systemów Business Intelligence – podsumowanie 159 6.6. Przegląd wybranych rozwiązań technologicznych do budowy systemów e−Business Intelligence 163
7. Zastosowania systemów Business Intelligence 176 7.1. Główne obszary zastosowań systemów Business Intelligence 176 7.2. Business Intelligence w zarządzaniu relacjami z klientem 181 7.3. OLAP jako narzędzie wspomagające controlling i rachunkowość zarządczą 194 7.4. Przykłady pierwszych wdrożeń systemów analitycznych opartych na hurtowni danych w Polsce 214 7.5. Przykłady wdrożeń systemów Business Intelligence u operatorów telekomunikacyjnych 221 7.6. Przykłady wdrożeń systemów Business Intelligence w sektorze energetycznym 226
Wykaz rysunków 242
Wykaz tabel 244
Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania Tom 2 Systemy Business Intelligence --- Pozycja niedostępna.---
|