Tytuł: | Filozofia nauki Wydanie 2 | Autor: | Michał Heller | ISBN: | 978-83-7886-251-2 | Ilość stron: | 200 | Data wydania: | 09/2016 (wydanie II) | Oprawa: | Twarda | Format: | 13.0x20.3 | Wydawnictwo: | Copernicus Center Press | Cena: | 34.90zł |
Michał Heller, światowej sławy filozof, kosmolog i teolog omawia nie tylko standardowe ujęcia filozofii nauki, wypracowane przez filozofów nauki w toku historii jej rozwoju, lecz przede wszystkim odwołuje się do tego, co rzeczywiście dzieje się we współczesnej nauce.
Nauka. Jedni ją gloryfikują, inni zaś woleliby widzieć ją spowitą kirem i odstawioną na boczny tor. Są też tacy, którzy na wzmiankę o niej machną ręką i znużonym głosem oznajmią, że nie mają na jej temat nic do powiedzenia. Jeszcze dla niektórych pozostaje ona prawdziwą terra incognita; zjawiskiem z rzędu tych, do których jak ulał pasują słowa pewnego traktatu – „o czym nie można mówić, o tym trzeba milczeć”. Tak to już bywa z tą nauką, gdy wpuści się ją w obieg potocznych dyskusji.
Nie o takiej jednak nauce opowiedzieć pragnie nam ks. Michał Heller w swojej książce Filozofia nauki. Wprowadzenie. Nasz rodzimy fizyk i kosmolog czyni tutaj metodologiczny krok w tył, by z punktu widzenia filozofii podjąć namysł nad tym, z jakich korzeni nauka wyrasta. A korzenie te nierzadko są mocno splątane. Co to jest fakt? Pozornie proste pytanie komplikuje się, gdy uświadomimy sobie, że istnieje przynajmniej kilka koncepcji, precyzujących to – wydawałoby się oczywiste, używane przecież na co dzień, zwłaszcza przez ludzi nauki – pojęcie.
Autor bardzo zręcznie radzi sobie z bogactwem problemów. Przystępnym językiem prowadzi czytelnika przez gąszcz tematów, począwszy od wstępnych, metodologicznych refleksji nad fenomenem nauki, aż po mogący budzić największy opór wśród przeciwników metafizyki rozdział zatytułowany „Granice nauki i transcendencja”. Dla wyjaśniania wielu złożonych kwestii sięga po pomoc do fizyki, uzasadniając ten wybór nie tylko własnymi kompetencjami w tej dziedzinie, ale także jej dojrzałością metodologiczną.
Michał Heller – uczony, kosmolog, filozof i teolog. Laureat Nagrody Templetona i założyciel Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych w Krakowie. Autor m.in. książek Filozofia przypadku (CCPress 2012); Bóg i nauka. Moje dwie drogi do jednego celu (CCPress 2013); Granice nauki (CCPress 2014); Bóg i geometria. Gdy przestrzeń była Bogiem (CCPress 2015).
Spis treści:
Część I. Zagadnienia wstępne
1. Fenomen nauki 1.1. Znaczenie nauki 1.2. Wieloznaczność terminu „nauka” 1.3. Filozofia nauki a metodologia nauki 1.4. Nauki pokrewne i pomocnicze 1.5. Trzy światy Poppera
2. Metodologiczne typy nauk 2.1. Znaczenie klasyfikacji nauk 2.2. Teologia i nauki „świeckie” 2.3. Filozofia i nauki szczegółowe 2.4. Charakterystyka filozofii i style jej uprawiania 2.5. Nauki formalne i realne 2.6. Nauki empiryczne (przyrodnicze) i humanistyczne
Część II. Struktura fizyki
3. Wstęp do filozofii fizyki 3.1. Dlaczego fizyka jest nauką interesującą? 3.2. Kilka uwag o dziejach metodologii fizyki
4. Filozofia faktu 4.1. Wstępne określenia 4.2. Z dziejów rozumienia faktu 4.3. Kryterium falsyfikacji 4.4. Usprawiedliwienie indukcji 4.5. Przykład zastosowania indukcji 4.6. Metoda hipotetyczno-dedukcyjna 4.7. Fakty uteoretyzowane
5. Świat widziany przez teorie 5.1. Teorie – prawa – modele 5.2. Struktura teorii 5.3. Status poznawczy teorii fizycznych 5.4. Strukturalizm w fizyce 5.5. Modele 5.6. Prawa przyrody 5.7. Strukturalna stabilność 5.8. Teorie i fakty
Część III. Filozoficzne zagadnienia ewolucji nauki
6. Historyczne spojrzenie na nauki
7. Czy w nauce dokonuje się postęp? 7.1. Kumulatywizm – antykumulatywizm 7.2. Zasada korespondencji
8. Spór o racjonalność ewolucji nauki 8.1. Rewolucje naukowe według Kuhna 8.2. Odpowiedź Poppera – nauka w stanie permanentnej rewolucji 8.3. Lakatosa koncepcja programów badawczych 8.4. Anarchizm metodologiczny Feyerabenda 8.5. Internalizm i eksternalizm
9. Nieliniowy model ewolucji nauki 9.1. Nieliniowa strategia ewolucji 9.2. Struktury dyssypacyjne 9.3. Zależność wyników od metod badania 9.4. Bifurkacyjny model rozwoju nauki
Część IV. O strukturalnym rozumieniu nauki i świata
10. Wprowadzenie
11. Strukturalizm matematyczny
12. Rewolucje czy ciągłość rozwoju?
13. Dwa rodzaje strukturalizmu
14. Strukturalizm a metoda współczesnej fizyki
Zakończenie. Granice nauki i transcendencja 1. Asceza nauki i postnowożytność 2. Strategia granic 3. Redukcjonizm i transcendencja 4. Granice języka 5. Pytania ostateczne 5.1. Granice wyjaśniania i granice realizmu 5.2. Istnienie i racjonalność 5.3. Racjonalność i sens 6. Horyzont
Filozofia nauki Wydanie 2 --- Pozycja niedostępna.---
|