Autor: Małgorzata Przedpełska-Bieniek
ISBN: 978-83-928642-0-2
Ilość stron: 392
Data wydania: 2009
Wśród zagadnień omówionych i zilustrowanych w książce znajdują się m.in.: • akustyka - istota fal dźwiękowych, cechy dźwięku • elektroakustyka - mikrofony, stoły mikserskie, magnetofony, programy komputerowe • realizacja dźwięku w filmie - etapy produkcji, montaż dźwięku, systemy dźwięku przestrzennego, dokładne omówienie postprodukcji w wielu wariantach od sporządzenia budżetu na realizację dźwięku i nagrań z planu po ostateczne zgranie w różnych formatach audio - dla różnych form filmowych, tv, reklamy, płyt dvd, itd.
Zainteresowani znajdą w niej wiele opisów urządzeń, definicji i rysunków, także z charakterystyką najnowszych światowych systemów udźwiękowienia cyfrowego.
Książka zawiera także opis technologii udźwiękowienia różnych rodzajów audycji telewizyjnych i form multimedialnych. Ponadto można się z niej dowiedzieć o mało znanych faktach z historii kina, o obróbce taśmy światłoczułej, zasadach korzystania z cytatów muzycznych i poprawnego sporządzenia metryki (wzory z różnych krajów), metodach archiwizacji i zabezpieczeniu materiałów dźwiękowych.
Rozdziały:
Rozdział 1. DŹWIĘK I AKUSTYKA 1.1. Źródła dźwięku 1.2. Drganie ciał sprężystych 1.3. Głos 1.4. Instrumenty muzyczne 1.5. Fale dźwiękowe 1.6. Obiektywne wielkości charkteryzujące falę dźwiękową 1.7. Słuch 1.8. Subiektywna ocena dźwięku 1.9. Wzajemne oddziaływane fal dźwiękowych 1.10. Rozchodzenie się fal dźwiękowych 1.11. Rozchodzenie się fal dźwiękowych w pomieszczeniu zamkniętym 1.12. Pogłos 1.13. Adaptacja akustyczna pomieszczeń 1.14. Izolacyjność pomieszczeń 1.15. Rozchodzenie się fal dźwiękowych w przestrzeni otwartej 1.16. Psychoakustyka 1.17. Różnice w odbiorze wrażeń wzrokowych i słuchowych 1.18. Różnice między słuchaniem bezpośrednim a pośrednim
Rozdział 2. DŹWIĘK I ELEKTROAKUSTYKA 2.1. Historia 2.2. Tor przetwarzania sygnałów dźwiękowych 2.3. Postać przebiegów akustycznych w torze fonicznym 2.4. Połączenia elementów toru fonicznego 2.5. Systemy rejestrowania i odtwarzania dźwięku 2.6. Źródła sygnału fonicznego 2.7. Mikrofony 2.8. Konsolety i stoły mikserskie 2.9. Regulacja poziomu i wzmocnienia 2.10. Modyfikatory dźwięku 2.11. Montaż dźwięku 2.12. Rekonstrukcja dźwięku 2.13. Mastering dźwięku 2.14. Głośniki i słuchawki 2.15. Mierniki 2.16. Przesyłanie sygnałów dźwiękowych na odległość 2.17. Rejestracja dźwięku 2.18. Mechaniczny zapis i odczyt sygnałów fonicznych 2.19. Zapis i odczyt sygnałów fonicznych na taśmie światłoczułej 2.20. Magnetyczny zapis i odczyt sygnałów fonicznych 2.21. Synchroniczny zapis i odczyt dźwięku 2.22. Współczesne metody rejestracji dźwięku 2.23. Komputerowe formaty zapisu dźwięku 2.24. Wymagania stawiane kandydatom na realizatorów dźwięku
Rozdział 3. DŹWIĘK I FILM 3.1. Historia dźwięku w filmie niemym 3.2. Początki dźwięku - film dźwiękowy 3.3. Zawartość ścieżki dźwiękowej filmu 3.4. Metody realizacji dźwięku w filmie 3.5. Synchronizacja obrazu i dźwięku w filmie 3.6. Filmowy montaż dźwięku 3.7. Rola dźwięku w filmie 3.8. Dźwięk przestrzenny - rozwój formatów 3.9. Filmowe zawody dźwiękowe 3.10. Produkcja kinowego filmu fabularnego 3.11. Produkcja dźwięku do innych form audiowizualnych
Rozdział 4. MUZYKA I FILM 4.1. Problemy muzyczne do rozwiązania na etapie scenariusza 4.2. Wykorzystanie gotowych utworów 4.3. Umowy twórców 4.4. Dodatkowe wynagrodzenie twórców 4.5. Naruszenie praw twórców 4.6. Polskie prawo autorskie i przepisy regulujące polski rynek medialny w świetle przepisów międzynarodowych 4.7. Problemy muzyczne w okresie przygotowawczym filmu 4.8. Problemy muzyczne w okresie zdjęciowym filmu 4.9. Muzyka w okresie postprodukcji filmu
Podsumowanie Spis ilustracji Spis zdjęć
Dźwięk w filmie --- Pozycja niedostępna.---
|