Autor: Laura Slack
ISBN: 978-83-922797-6-1
Ilość stron: 256
Data wydania: 10/2007
Książka ta prezentuje konkretne produkty, umożliwiając dokładne zapoznanie się z procesami projektowania. Jakie są główne aspekty tworzenia produktu, okres jego użytkowania, i rynek?. Celem tej książki jest ukazanie materialnych i metafizycznych aspektów w projektowaniu produktu.
Wzornictwo przemysłowe to wieloznaczny termin zawierający w sobie projektowanie oświetlenia, mebli, grafikę, modę a także projektowanie przemysłowe. Wraz z komunikacją globalną, ograniczenia percepcji i materii zacierają się. Różnorodność narzuca nowe formy komunikacji, konfrontacji i kreatywności. Zjawisko to widoczne jest w portfoliach różnych projektantów prezentujących odmienne style. Jednakże, wciąż istnieją (i zawsze będą istnieć) wąskie specjalizacje w dziedzinie projektowania produktu.
Czy projektanci to nowa generacja futurologów? Nie, ale powinni znać potrzeby ludzi, umieć odczytać relacje między przeszłością, teraźniejszością a przyszłością, oraz przewidywać zmiany polityczne, społeczne i emocjonalne jakie zachodzą w ich otoczeniu. Rozwój technologii w systemach informacyjnych i logistycznych sprawił, że „globalni sąsiedzi” zbliżyli się do siebie. Projektowanie stało się nową formą ekspresji, zaś produkty - środkiem wymiany. Produkty jako wymienniki tworzą dochód.
Postrzeganie designu w biznesie zmieniło się. Jest ono obecnie kluczowym elementem wielkich korporacji. Firmy zauważyły, że inwestowanie w design jest opłacalne. Dokładnie przemyślany produkt może stać się ikoną – wizytówką firmy lub projektanta. Gwarantuje też wyjątkową pozycję na rynku.
Projektowanie produktu dotyczy tworzenia obiektu począwszy od rysunków, szkiców, prototypów lub modeli, poprzez fazę produkcji, logistyki, aż po dystrybucję. Produkty są projektowane zgodnie z określonymi wartościami wyznaczonymi przez projektanta, klienta lub końcowego użytkownika. Produkt „istnieje” dopóki moda lub postęp technologiczny nie narzucą nam nowego kryterium wyboru. Jak można tworzyć w sposób bardziej innowacyjny i odważny uwzględniając jednocześnie oczekiwania użytkowników?
Produkty określają naszą pozycję społeczną. Może prowadzić to do manipulowania kontekstem społecznym produktu. Obecnie możliwości wyboru są nieograniczone. Jak, wobec tego, ulepszyć istniejący przedmiot lub zaoferować coś nowego?
W obliczu globalizacji i nowych technologii, twórcy powinni na nowo zastanowić się nad pytaniem „czym jest wzornictwo? Na kim spoczywa odpowiedzialność za projektowanie przyszłości i spełnianie naszych oczekiwań?"
Rozdziały:
Problematyka
6 Czym jest wzornictwo przemysłowe? 10 Dzieje projektowania w zarysie: jak zmieniał się produkt 16 Nowy design: era produktów-hybryd 20 Funkcjonalność służy zabawie 26 Emocjonalna ergonomika i ukryta funkcjonalność 30 Informacja 34 Wielofunkcyjność 38 Dekoracja 44 Moralny aspekt designu 50 Kształt subtelności 56 Nowe znaczenie: projekt jako wypowiedź
Anatomia
62 Anatomia 64 Cele strategiczne 66 Cykl życia produktu 68 Założenia projektu 70 Proces powstawania: gromadzenie pomysłów i rozwój projektu. 76 Projekty nowatorskie 84 Rozwój produktu 88 Narzędzia projektanta 90 Rysunki i szkice 92 Modele i makiety 98 Komunikacja i prototypy 100 Materiały 106 Kolor 110 Faktura 114 Proporcje 118 Materiały a produkcja 124 Nadawanie nazwy 128 Promocja 132 Logistyka 134 Kanały dystrybucji 138 Prawa autorskie
Portfolio
140 Portfolio 142 BarberOsgerby 148 StudioBility 152 Vlaemsch() 160 Industrial Facility 166 Moooi 174 Biomega 182 Front 188 Ronan & Erwan Bouroullec 196 Miller Studio 202 Muji 208 Royal Tichelaar Makkum 214 Flo 220 Azumi 226 Youmeus Design 230 Portia Wells 236 Re Design 242 Marcel Wanders / Marcel Wonders
Et cetera
248 Bibliografia i źródła 251 Glosariusz 254 Indeks 256 Podziękowania
Czym jest wzornictwo Podręcznik projektowania --- Pozycja niedostępna.---
|