W nowym, uaktualnionym wydaniu podręcznika omówiono najważniejsze problemy związane z czynnym i biernym bezpieczeństwem samochodu traktowanego jako element systemu, w którym uwzględnia się również oddziaływanie kierowcy i otoczenia.
Przedstawiono właściwości dynamiczne pojazdu, stateczność (poślizgi, wywracanie) problematykę zderzeń, urządzenia minimalizujące skutki wypadków (także w odniesieniu do motocykli) oraz nowoczesne urządzenia elektroniczne wspomagające bezpieczeństwo jazdy (m.in. technika radarowa, układy nawigacji satelitarnej, tzw. inteligentne układy oświetlenia, zabezpieczenia przed kradzieżą samochodu). Zagadnienia związane z kierowcą zawierają elementy psychologii, fizjologii i metody oceny odporności biomechanicznej.
Zaprezentowano też nowoczesne rozwiązania, umożliwiające zwiększenie bezpieczeństwa systemów ruchu drogowego, w tym kwestie uspokojenia ruchu oraz sterowania ruchem drogowym za pomocą sygnalizacji świetlnej, budowę baz danych o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zestawiono definicje stosowanych obecnie wskaźników oceny stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego z wykorzystaniem elementów teorii ryzyka. Uwzględniono problematykę wpływu bezpieczeństwa pieszych na konstrukcję pojazdu.
Rozdziały:
Rozdział 1. Wprowadzenie 15 1.1. Rys historyczny 15 1.2. Próby rozwiązania problemu bezpieczeństwa ruchu drogowego 23 1.3. Prędkość samochodu a skutki wypadków drogowych 26 1.4. Niektóre pojęcia nauki o bezpieczeństwie 31
Rozdział 2. Interpretacja danych statystycznych 34 2.1. Sformułowanie ocen statystycznych 34 2.2. Bazy danych o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego 36 2.3. Wskaźniki oceny stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego 37 2.4. Obraz bezpieczeństwa ruchu drogowego w świetle danych statystycznych 40
Rozdział 3. Bezpieczeństwo ruchu drogowego 44 3.1. Ogólna ocena stopnia bezpieczeństwa ruchu drogowego 44 3.2. Rodzaje bezpieczeństwa samochodu 46 3.3. Programy bezpieczeństwa ruchu drogowego 51 3.4. Program GAMBIT 53
Rozdział 4. Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów 55 4.1. Regulaminy ECE 55 4.2. Wystąpienie o homologację 56 4.3. Procedury homologacyjne 57
Rozdział 5. Kierowca 60 5.1. Uwagi ogólne 60 5.2. Zachowanie kierowcy 61 5.3. Cechy psychologiczne 64 5.4. Osobowość kierowcy 67 5.5. Cechy fizjologiczne 70 5.6. Czujność, zmęczenie i senność kierowcy 75 5.7. Wpływ alkoholu 79 5.8. Kolizje drogowe a leki 89 5.9. Działanie narkotyków 91
Rozdział 6. Biomechanika obrażeń 95 6.1. Rys historyczny 95 6.2. Obciążenia graniczne ciała człowieka 96 6.3. Manekiny 97 6.4. Skala AIS 101 6.5. Mechanika obrażeń głowy 103 6.6. Mechanika obrażeń górnego odcinka kręgosłupa 106 6.7. Kryteria oceny obrażeń klatki piersiowej 110 6.8. Kryteria oceny obrażeń nóg 112
Rozdział 7. Zderzenie samochodu z pieszym 113 7.1. Uwagi ogólne 113 7.2. Konstrukcja nadwozia 114 7.3. Modelowanie zderzenia pieszego z samochodem 116
Rozdział 8. Pojazd jako element systemu UPO 125 8.1. Uwagi ogólne 125 8.2. Układy hamulcowe 126 8.3. Układy kierownicze 130 8.4. Zawieszenia 134
Rozdział 9. Przyczepność 137 9.1. Siła przyczepności 137 9.2. Poślizg 138 9.3. Współczynnik przyczepności 138
Rozdział 10. Stateczność samochodu 151 10.1. Rodzaje stateczności 151 10.2. Stateczność podłużna samochodu 153 10.3. Stateczność poprzeczna samochodu 160 10.4. Wywracanie samochodu 170
Rozdział 11. Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy 184 11.1. Układy przeciwblokujące — ABS 184 11.2. Układy przeciwpoślizgowe — ASR 189 11.3. Układ wspomagania nagłego hamowania — BAS 192 11.4. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy — EHB 193 11.5. Układy stabilizacji toru jazdy — ESP 195 11.6. Utrzymywanie stałej prędkości jazdy 203 11.7. Układy radarowe 204 11.8. Automatyczne prowadzenie samochodu 210 11.9. Układy nawigacyjne wykorzystujące łączność satelitarną 212 11.10. Urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą samochodu 214 11.11. Inteligentne układy oświetlenia 216
Rozdział 12. Urządzenia bezpieczeństwa biernego 219 12.1. Uwagi ogólne 219 12.2. Pasy bezpieczeństwa 219 12.3. Poduszki powietrzne 227 12.4. Zagłówki 242 12.5. Fotele samochodowe 246
Rozdział 13. Zderzenia samochodów 253 13.1. Klasyfikacja zderzeń samochodów i testy NCAP 253 13.2. Zderzenia czołowe 259 13.3. Zderzenia boczne 261 13.4. Modelowanie zderzenia samochodów 263
Rozdział 14. Kompatybilność pojazdów 273 14.1. Pojawienie się problemu kompatybilności 273 14.2. Unifikacja badań 274 14.3. Efekt masy 275 14.4. Efekt sztywności 277 14.5. Efekt parametrów geometrycznych 279 14.6. Testy zderzeniowe a problem kompatybilności 284
Rozdział 15. Otoczenie 290 15.1. Droga jako istotny element bezpieczeństwa ruchu pojazdów 290 15.2. Rodzaje dróg 292 15.3. Prędkość — podstawowy parametr bezpieczeństwa ruchu na drodze 293 15.4. Skrzyżowania 296 15.5. Ronda 299 15.6. Pozostałe parametry geometryczne dróg 301 15.7. Bezpieczeństwo ruchu w obszarze węzłów drogowych 305 15.8. Wyposażenie dróg 306 15.9. Sterowanie ruchem drogowym za pomocą sygnalizacji świetlnej 309 15.10. Bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego 310 15.11. Dlaczego należy spodziewać się restrykcji dla ruchu samochodowego w miastach? 313 15.12. Warunki atmosferyczne 314 Najniższa cena z 30 dni przed obniżką 53,55zł
Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego
|