Android jest obecnie najpopularniejszą platformą dla telefonów komórkowych i tabletów. Liczba aktywacji to setki tysięcy w ciągu jednego dnia na całym świecie. Dlatego też możliwość tworzenia własnego oprogramowania na urządzenia mobilne z systemem Android daje możliwość dotarcia do ogromnej liczby użytkowników.
Książka przeznaczona jest dla osób, które chcą samodzielnie nauczyć się od podstaw zasad budowy oprogramowania na urządzenia mobilne, które są znacząco inna niż w przypadku komputerów stacjonarnych i rozpocząć pisanie własnych aplikacji z wykorzystaniem szerokiego spektrum dostępnych komponentów programowych i sprzętowych.
Książka zawiera 2 części. W I części przedstawiona jest filozofia działania (poparta przykładami) tak, aby czytelnik zrozumiał, jakie procesy zachodzą w trakcie uruchamiania aplikacji mobilnej. W II części części omówione zostały przykłady przedstawiające szerokie spektrum możliwości urządzeń mobilnych z system Android.
Aby skorzystać z książki czytelnik powinien: • znać podstawy programowania w języku Java; • posiadać podstawową wiedzę z zakresu projektowania aplikacji; • znać podstawy wykorzystania środowiska developerskiego Eclipse;
Z wykorzystaniem książki czytelnik samodzielnie nauczy się: • jak w kilku krokach utworzyć pierwszą własną aplikację mobilną z systemem Android; • jakie są podstawowe elementy składowe aplikacji mobilnej (m.in. aktywności, intencje, serwisy, dostawcy treści); • w jaki sposób działa aplikacja na urządzeniu mobilnym (cykl życia); • w jaki sposób utworzyć projekt rozbudowanej aplikacji; • w jaki sposób projektować podstawowe i rozbudowane GUI dla własnych aplikacji (layouts); • w jaki sposób przygotowywać różnego typu zasoby (dane, grafika) dla własnej aplikacji; • w jaki sposób zaprojektować i zaimplementować własną relacyjną bazę danych SQLite; • w jaki sposób z wykorzystaniem języka SQL pobierać i zapisywać dane do bazy danych SQLite; • w jaki sposób tworzyć rozbudowaną grafikę 2D oraz elementy grafiki 3D; • w jaki sposób skonfigurować i zastosować emulator urządzenia mobilnego - AVD.
Spis treści:
1. Elementy projektu aplikacji na platformę Android w środowisku Eclipse
2. Pierwsza aplikacja „Witaj Świecie”
3. Emulator urządzenia z systemem Android AVD
4. Główne elementy składowe aplikacji na platformie Android 4.1. Kontekst 25 4.2. Aktywności 26 4.3. Intencje 35 4.4. Usługi 61 4.5. Dostawcy treści 73 4.6. Odbiorcy treści 85
5. Podstawy struktury pliku AndroidManifest.xml
6. Filtry intencji
7. URI – Uniform Resource Identifier
8. Pliki preferencji i pliki płaskie 8.1. Pliki preferencji 112 8.2. Pliki płaskie 119
9. Rysowanie, animacje i podstawy grafiki 3D 9.1. Rysowanie z wykorzystaniem obiektów Canvas i Paint 9.2. Definiowanie kształtów w zasobach XML 139 9.3. Rysowanie z wykorzystaniem klasy ShapeDrawable 156 9.4. Animacje .159 9.5. Podstawy grafiki 3D. .171
10. Zastosowanie bazy danych SQLite 10.1. Projektowanie baz danych 181 10.2. Podstawy języka SQL 187 10.3. Struktura aplikacji zawierającej bazę danych 191
11. Powiadomienia – Notifications
12. Wykorzystanie klasy Thread i AsyncTask 12.1. Wątki – obliczenia w tle 217 12.2. Wątki – obliczenia w tle z przekazywaniem danych do interfejsu 222 12.3. AsyncTask – obliczenia w tle z prostą integracją z interfejsem 229
13. Przetwarzanie plików XML
14. Opis typów zasobów 14.1. Łączenie zasobów z programem 255 14.2. Typy zasobów 259 14.3. Definiowanie zasobów alternatywnych (podfoldery /res) 278 14.4. Zasady budowy różnego typu ikon dla systemu Android 298
15. Przegląd elementów interfejsu użytkownika oraz projektowanie układów 15.1. Elementy interfejsu GUI 302 15.2. Projektowanie układów – Layouts 318 15.2.1. Właściwości kontrolek w układach 318 15.2.2. Układ liniowy (LinearLayout) 326 15.2.3. Układ względny (RelativeLayout) 331 15.2.4. Układ tabelaryczny (TableLayout) 340 15.2.5. Układ kratownicowy (GridLayout) 346 15.2.6. Układ z ramką (FrameLayout) 357 15.2.7. Łączenie układów 358 15.3. Identyfikacja i obsługa gestów 360 15.4. Adaptery danych 370
16. Spis rysunków, tabel i przykładów Podstawowe zasoby internetowe 399
Android w praktyce Projektowanie aplikacji
|