Tytuł: | Algorytmizacja i programowanie w MATLABIE | Autor: | Kazimierz Banasiak | ISBN: | 978-83-64702-11-2 | Ilość stron: | 256 | Data wydania: | 04/2017 | Oprawa: | Twarda | Format: | 16.5x23.5cm | Wydawnictwo: | BTC | Cena: | 63.00zł |
Książka jest podręcznikiem dotyczącym środowiska obliczeniowego Matlab. Środowisko Matlab pozwala m.in. na szybkie wykonywanie skomplikowanych obliczeń, wykresów oraz programowanie w języku Matlab.
W książce omówiono podstawy algorytmizacji, zamieszczono wiele przykładów pokazujących działanie różnych funkcji z wbudowanej biblioteki oraz przedstawiono przykłady możliwości graficznej prezentacji wyników w Matlabie.
Podręcznik jest przeznaczony głównie dla studentów początkowych lat kierunków technicznych, ale może być także wykorzystywany przez studentów kierunków ekonomicznych oraz uczniów szkół średnich o profilach matematycznych i informatycznych.
Spis treści:
1. Wstęp 7
2. Reprezentacja danych w komputerze 9 2.1. System pozycyjny zapisu liczb 10 2.2. Reprezentacja liczb całkowitych – kod binarny 11 2.3. Zamiana liczby dziesiętnej na liczbę binarną 12 2.3.1. Algorytm Hornera 12 2.3.2. Algorytm doboru wag 12 2.4. Operacje logiczne na ciągach binarnych 14 2.5. Operacje arytmetyczne na ciągach binarnych 14 2.6. System heksadecymalny 15 2.7. Kodowanie binarne ujemnych liczb całkowitych 17 2.7.1. Kod znak-moduł (ZM) 18 2.7.2. Kod z uzupełnieniem do jedynki – U1 18 2.7.3. Kod z uzupełnieniem do dwójki – kod U2 19 2.8. Arytmetyka stałoprzecinkowa 22 2.9. Operacje na liczbach w kodzie U2 – przykłady 23 2.10. Kodowanie binarne liczb ułamkowych 25 2.11. Zapis binarny liczby rzeczywistej 27 2.12. Reprezentacja ułamków w kodzie U2 27 2.13. Reprezentacja liczb rzeczywistych w kodzie FP2 28 2.14. Kodowanie informacji tekstowej 32 2.15. Kodowanie dźwięku 33 2.16. Reprezentacja kolorów i kodowanie grafiki 34
3. Algorytmy 37 3.1. Wprowadzenie 38 3.2. Sposoby przedstawiania algorytmów 43 3.3. Rysowanie schematu blokowego 46 3.4. Podstawowe schematy obiekty blokowego 49 3.4.1. Bloki operacji organizacyjnych i obliczeniowych 49 3.4.2. Bloki operacji warunkowych 53 3.5. Przykłady projektowania algorytmów 59 3.5.1. Wprowadzenie 59 3.5.2. Algorytmy iteracyjne 61 3.5.3. Algorytmy iteracyjne i rekurencyjne 80 3.5.4. Analiza złożoności obliczeniowej algorytmu 88 3.5.5. Metoda „dziel i zwyciężaj” i jej zastosowanie 90 3.5.6. Programowa analiza algorytmów 94
4. Środowisko programistyczne MATLAB 99 4.1. Charakterystyka środowiska 100 4.2. Podstawowe polecenia współpracy ze środowiskiem 101 4.3. Operatory i stałe w Matlabie 101 4.4. Typy danych w Matlabie 102 4.5. Tryby pracy w środowisku Matlab 105 4.6. Funkcje organizacji środowiska obliczeniowego 111 4.7. Macierze i ich definiowanie 114 4.7.1. Tworzenie macierzy z wykorzystaniem operatora nawiasowego [ ] 115 4.7.2. Tworzenie macierzy z wykorzystaniem funkcji Matlaba 117 4.7.3. Tworzenie macierzy z wykorzystaniem operatora dwukropka 119 4.7.4. Tworzenie macierzy drogą łączenia 120 4.12.1. Pętla for 135 4.12.2. Pętla while 138 4.12.3. Powtarzanie wykonania programu 142 4.8. Funkcje obliczające wartości statystyczne wektorów i macierzy 123 4.9. Instrukcje wejścia i wyjścia 124 4.10. Instrukcja sterująca typu if 128 4.11. Instrukcje sterujące typu switch 132 4.12. Instrukcje iteracyjne 135 4.13. Przykłady zastosowań instrukcji. 144 4.14. Kontrola wartości wprowadzanych w programach 153 4.15. Funkcje własne 155 4.16. Funkcje i podfunkcje 161 4.17. Definiowanie funkcji w obliczeniach 164 4.18. Obliczenia wektoryzowane 164 4.19. Obliczenia symboliczne w Matlabie 170 4.20. Rozwiązywanie układów równań liniowych 176
5. System graficzny 183 5.1. Wprowadzenie 184 5.2. Wykresy 2D i ich opis 186 5.2.1. Definiowanie wektorów i ich wizualizacja 187 5.2.2. Rodzaje wykresów 191 5.2.3. Wykreślanie niezależnych wykresów na jednym rysunku 193 5.2.4. Opis wykresów 195 5.2.5. Edycja rysunków 199 5.2.6. Wstawianie wzorów matematycznych w opisach wykresów 202 5.3. Wykresy 3D w Matlabie 206 5.3.1. Wykresy danych trójwymiarowych 206 5.3.2. Przedstawianie macierzy w formie graficznej. 208 5.3.3. Wykreślanie powierz chni 212 5.4. GUI – graficzny interfejs użytkownika 216 5.5. Bezpośrednie programowania GUI 226
6. Obliczenia numeryczne w Matlabie 229 6.1. Definiowanie funkcji do potrzeb obliczeń 230 6.2. Obliczenia wielomianowe 234 6.2.1. Wbudowane funkcje obliczeń wielomianowych 234 6.2.2. Operacje na wielomianach 239 6.3. Wbudowane metody całkowania 242 6.4. Metody wyznaczające miejsca zerowe i minima funkcji 243 6.5. Analiza danych – Basic Fitting 249
Algorytmizacja i programowanie w MATLABIE --- Pozycja niedostępna.---
|